Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Thunderbolt 3 använder USB-C som anslutning

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

http://www.engadget.com/2015/06/02/thunderbol...

En anslutning för allt. Kanske har Apple gömt Thunderbolt 3 i nya MacBook utan att säga något. Jag anade att Thunderbolt 3 skulle ansluta vis USB-C och hittade någonstans i ett hörn på nätet att det faktisk skulle vara möjligt och nu visar det sig vara mer än bara möjligt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-06-02 16:36

Jag tror inte att det är någon TB i Macbook, det skulle teardownen ha visat. Nu kan man alltså köra USB över DisplayPort över USB över Thunderbolt på USB Type-C kontakt. Helt galet.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-06-02 17:19

Det är ju fantasktiskt bra och smart av Intel.

Officiella sidan thunderbolttechnology.net verkar vara nere just nu, men ett bildspel som säkert är hämtat därifrån kan ses på arstechnica.

Som jag förstår det inkluderar Intel nu USB 3.1 som standard i Thunderbolt 3 och skryter lite med att när deras Thunderbolt 3-chip släpps är det bland de första och definitivt det allra bästa (och dyraste?) USB 3.1-chipet. Genom en Typ-C port kan du alltså få USB 3.1 (10Gbps), DisplayPort 2.1, PCI express och Thunderbolt 3 (20 Gbps med en passiv kabel och 40 Gbps med en aktiv kabel). Och dessutom 15 W eller upp till 100 W strömeffekt.

Det finns ju en nackdel med en fysisk port som funkar till allt, och det är ju att man intuitivt tror att allt som går att koppla ihop ska fungera ihop. Det blir viktigare att kolla symbolen vid porten. Jämför förvirringen kring miniDisplayPort och Thunderbolt. Någon köper ett DisplayPort- eller Thunderbolt-tillbehör och försöker koppla det till en dator som bara stödjer USB via Typ-C kontakten...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-06-02 17:39

Type-C. One port to rule them all.

Bra och grundlig artikel på Anandtech:

http://www.anandtech.com/show/9331/intel-anno...

Senast redigerat 2015-06-03 22:52
1
Bevaka tråden