Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bilder appen (OS X) vet vart ett foto är taget - hur???

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nu är jag lite konfunderad, men hoppas att någon kan förklara.

Förra helgen var jag på Silverstone och tog en massa bilder med min Canon EOS 70D. Senare var jag i London och tog ännu fler bilder med kameran. På Silverstone tog jag även lite bilder med min iPhone, mest för att få GPS positionen från olika läktare.

När jag kom hem tog jag SD kortet från kameran och stoppade i min iMac. Jag startade Bilder appen och importerade alla bilder till datorn. Därefter började jag dela upp de importerade bilderna och nu kommer det skojiga. När jag markerade alla bilder från Silverstone och valde att lägga till ett nytt album föreslog Bilder namnet "Silverstone Circuit, Towcester England"!!!
Hur visste datorn vart de bilderna var tagna? Så vitt jag vet har inte kameran någon GPS.

Jag valde bilderna ur "Senaste importerade" så rimligtvis kan inte de bilder jag tog med iPhonen spela in, eller?

Jag bör även nämna att jag kopplade ihop iPhone & kamera med kamerans WiFi funktion på lördagskvällen (då jag inte längre var på banan) och förde över ett foto från kameran till iPhonen. Rimligtvis borde detta inte spela någon roll då ingen överföring görs åt andra hållet.

Så frågan är alltså hur min dator kunde veta att bilderna från Silverstone var tagna där? Någon som har en idé?

I och med att den har Wi-Fi så är det inte helt otänkbart att den har fått positionen från ett nätverk i närheten. Du behöver inte ansluta till något för att få positionen.

Det är min bästa gissning i alla fall.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

I och med att den har Wi-Fi så är det inte helt otänkbart att den har fått positionen från ett nätverk i närheten. Du behöver inte ansluta till något för att få positionen.

Det är min bästa gissning i alla fall.

OK, ja det kan ju vara en bra förklaring. Dock är WiFi funktionen på kameran som så att den agerar hotspot som enheter, såsom min iPhone, kan koppla sig till. Kameran har mig veterligen ingen chans att koppla sig till en router eller liknande. Men som du skriver, kameran i sig behöver kanske inte faktiskt koppla upp sig mot något för att få positionen.

Jag tackar och bockar för idéen. Jag ska se om jag kan labba lite och se om jag kan återupprepa detta när WiFi är påslaget.

• Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-07-10 23:49

Om 70D kunde leta upp geografisk position från Wifi så vore det toppen, men det gör den inte. En uppkopplad enhet, såsom en iPhone kan skicka MAC-adressen på nätverk den ser i närheten till en tjänst som berättar var dessa Wifi befinner sig. Men 70D har ingen sådan funktion.
Dina 70D bilder har inte heller någon geodata i sin metadata. Det Bilder-appen gör är att den klumpar ihop bilder tagna under samma tidpunkt, och de bilder som inte har någon motsägelsefull geodata får då åka snålskjuts på den info som din iPhone har.
Så de klumpas ihop och ligger i samma händelse.

Mer info och länkar om positionering via wifi har jag skrivit om här.

1
Bevaka tråden