Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple lanserar ny Apple TV

Tråden skapades och har fått 284 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-09-11 13:15
Ursprungligen av Mattias A:

En sån här borde funka, istället för att köpa en Express: http://www.ebay.com/itm/391218553983

Tack för tipset! Då finns det lite alternativ att fundera på.

Ursprungligen av jas:

Har själv endast använt Airplay ett fåtal gånger. Menade man inte behöver mer än slå på ATV så tar den emot AP-signal.

Om ljudet måste gå via påslagen tv är det självklart sämre. Själv har jag prövat välja musik och podcasts via tv-gränssnittet, sedan kan man ju stänga av tvn om man kör ljudet direkt till förstärkare eller DAC.

Min ATV3 är ansluten via nätverkskabel. Brukar inte ha wifi igång så ofta (eller om det funkar över Bluetooth) men ska pröva välja musik på datorn mha telefonen. Någon speciell app som rekommenderas för detta ändamål?

Annars har jag tänkt använda en Mac mini som mediacenter och styra den med ATV-fjärrkontrollen via denna mottagare (30 USD ink frakt):
https://flirc.tv/more/flirc-usb

Då förstår jag vad du menar, men mina Apple TV är ständigt påslagna. Dessutom ska Apple TV starta av sig själv när Airplay är på väg in.

Mina Apple TV är också anslutna med ethernet-kabel. Det går självklart lika bra att använda Airplay till dom ändå.

Jag använder Apples egen app "Fjärrkontroll" för att spela lokal musik från min dator. Annars Spotify eller Apple Music. Om du inte har låtarna i iTunes så finns det massor av andra appar. Tex FileBrowser.

  • Medlem
  • Växjö, Sweden
  • 2015-09-11 15:48
Ursprungligen av Sperious:

Då förstår jag vad du menar, men mina Apple TV är ständigt påslagna. Dessutom ska Apple TV starta av sig själv när Airplay är på väg in.

Mina Apple TV är också anslutna med ethernet-kabel. Det går självklart lika bra att använda Airplay till dom ändå.

Jag använder Apples egen app "Fjärrkontroll" för att spela lokal musik från min dator. Annars Spotify eller Apple Music. Om du inte har låtarna i iTunes så finns det massor av andra appar. Tex FileBrowser.

Jag använder Spotify på mobilen men låter musiken spela på datorn och så kör jag Airfoil på datorn som skickar musiken till valfri/alla AirPlay-enheter i huset. En typ av fattigmans-Sonos.

  • Medlem
  • Lund
  • 2015-09-11 16:25
Ursprungligen av EnDumEn:

Jag använder Spotify på mobilen men låter musiken spela på datorn ocha så kör jag Airfoil på datorn som skickar musiken till valfri/alla AirPlay-enheter i huset. En typ av fattigmans-Sonos.

Ett tips är då att testa appen remoteless på mobilen. Då kan du styra musik, volym och vilka högtalare du ska skiicka musiken till direkt i telefonen.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-09-11 16:48
Ursprungligen av EnDumEn:

Jag använder Spotify på mobilen men låter musiken spela på datorn och så kör jag Airfoil på datorn som skickar musiken till valfri/alla AirPlay-enheter i huset. En typ av fattigmans-Sonos.

Idag behöver man väl inte Airfoil på datorn längre...?

  • Medlem
  • Växjö, Sweden
  • 2015-09-11 18:01
Ursprungligen av Cribe:

Ett tips är då att testa appen remoteless på mobilen. Då kan du styra musik, volym och vilka högtalare du ska skiicka musiken till direkt i telefonen.

Körde remoteless förr men tycker Airfoil funkar mycket smidigare eftersom jag kan köra Spotifys app precis som vanligt. Vill jag byta högtalare utan att gå till datorn öppnar jag Airfoil-appen i telefonen.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2015-09-11 18:01
Ursprungligen av Anwest:

Ni som pratar om Smart TV-dödare. Säljs inte alla tv-apparater mer eller mindre med Smart TV-funktioner i dag? Dvs, om jag ska köpa en ny tv så får jag de funktionerna vare sig jag vill eller inte, på vilket sätt skulle Apple TV kunna påverka mitt val av tv i så fall? Eller tänker ni att man behöver köpa en tv mer sällan för att man inte behöver komma åt uppgraderade Smart TV-funktioner?

Det gör de, och en del "vanligt" folk använder säkert smartfunktionerna i brist på vettiga alternativ och kunskap.
Smart-tv är buggigt, långsamt och lider av brist på standard. HBO finns på samsung, viaplay finns på något en del kan köra plex osv.
Netflix är väl bäst i klassen här och finns till det mesta, inkl spelkonsollerna, men många köper inte såna.
Androidtv verkar bra men har inte fått något genomslag såvitt jag vet.
Apple brukar däremot få rejält genomslag och kan förhoppningsvis dra med sig massa bra lagliga alternativ.

  • Medlem
  • Växjö, Sweden
  • 2015-09-11 18:02
Ursprungligen av zinned:

Idag behöver man väl inte Airfoil på datorn längre...?

Jo, om du vill skicka ljud (som inte kommer från iTunes) till flera AirPlay-enheter samtidigt i synk.

  • Medlem
  • Växjö, Sweden
  • 2015-09-11 18:04
Ursprungligen av Json_81:

Det gör de, och en del "vanligt" folk använder säkert smartfunktionerna i brist på vettiga alternativ och kunskap.
Smart-tv är buggigt, långsamt och lider av brist på standard. HBO finns på samsung, viaplay finns på något en del kan köra plex osv.
Netflix är väl bäst i klassen här och finns till det mesta, inkl spelkonsollerna, men många köper inte såna.
Androidtv verkar bra men har inte fått något genomslag såvitt jag vet.
Apple brukar däremot få rejält genomslag och kan förhoppningsvis dra med sig massa bra lagliga alternativ.

Plex är det enda som är användbart i min LG-tv från 2011 (om än fult). Allt annat är mycket smidigare att starta ATV istället.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-09-11 19:50
Ursprungligen av EnDumEn:

Jo, om du vill skicka ljud (som inte kommer från iTunes) till flera AirPlay-enheter samtidigt i synk.

Ah, det har du ju rätt i.

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2015-09-11 22:29
Ursprungligen av Anwest:

Dvs, om jag ska köpa en ny tv så får jag de funktionerna vare sig jag vill eller inte, på vilket sätt skulle Apple TV kunna påverka mitt val av tv i så fall? Eller tänker ni att man behöver köpa en tv mer sällan för att man inte behöver komma åt uppgraderade Smart TV-funktioner?

Precis, man får en yxig variant smart-tv på köpet, kul endast en liten stund!

En viss uppdatering kan ske men inget som liknar det Apple och andra genomför, det kommer ha samma öststatskänsla över sig år efter år. Så köp någon vettig tv-dosa och byt tvn när själva bildfunktionen inte håller måttet.

700 för ATV3 är inte så värst mycket deg. Enda andra anledningen använda inbyggd smart-tv (alt köpa Roku) skulle vara utbudet av vuxenfilm...

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2015-09-11 22:44
Ursprungligen av EnDumEn:

Plex är det enda som är användbart i min LG-tv från 2011 (om än fult). Allt annat är mycket smidigare att starta ATV istället.

Både jag och polaren har haft problem med att LG's plex-app inte fixar vissa filer.

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2015-09-12 14:10

Lite märkligt de nämnde nada om Home Kit!?

Var ju WWDC 2014 det presenterades, varför händer så lite på denna potentiellt stora marknad för smarta hem, iaf Apple verkar ju inte så värst på tårna?

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2015-09-12 17:58

Trevlig artikel för de som sakar Toslink i nya ATV4!

I kommentarerna varnas det för använda AirPort Express som ersättare pga problem med just digitalutgången på de nyare enheterna.

Apple TV drops optical audio-out: How to pump up the volume again:
http://www.macworld.com/article/2983252/home-...

Det här låter fint och är supersäkert bra saker, men jag saknar Full HD upplösningen, utan att man behöver modda, hacka eller pilla i mjukvaran...

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2015-09-12 19:55
Ursprungligen av gurrab:

Det här låter fint och är supersäkert bra saker, men jag saknar Full HD upplösningen, utan att man behöver modda, hacka eller pilla i mjukvaran...

Full HD = 1080p!

Vilket den nya och även trean klarar.

Mitt fel då, hade för mig att 25xx * 1920 är Full HD, även om det inte finns så mycket material... Än....

Ursprungligen av jas:

Full HD = 1080p!

Vilket den nya och även trean klarar.

Är det någon som har läst något om möjligheten att använda XBMC eller liknande på nya ATV:n?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2015-09-12 20:25
Ursprungligen av xmattiasx:

Är det någon som har läst något om möjligheten att använda XBMC eller liknande på nya ATV:n?

http://9to5mac.com/2015/09/12/popular-media-s...

Tack! Nu är det ett givet köp

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2015-09-12 22:29
Ursprungligen av gurrab:

Mitt fel då, hade för mig att 25xx * 1920 är Full HD, även om det inte finns så mycket material... Än....

2560 x 1920 är ett 4:3 format:
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_common_...

Numera används widescreen och 16:9 mestadels för tv:
https://en.wikipedia.org/wiki/High-definition...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-09-13 08:05

Fortfarande ingen som hittat info om ifall Siri Universal Search även söker i lokalt material genom Home Sharing? Den borde göra det, allt annat är ju bedrövligt, men vill ju få det bekräftat.

Ursprungligen av zinned:

Fortfarande ingen som hittat info om ifall Siri Universal Search även söker i lokalt material genom Home Sharing? Den borde göra det, allt annat är ju bedrövligt, men vill ju få det bekräftat.

Du får troligen vänta tills dess att någon får tag på en Apple TV och kan prova. Jag misstänker att Apple inte går ut mer offentlig information kring detta just nu.

Ursprungligen av zinned:

Fortfarande ingen som hittat info om ifall Siri Universal Search även söker i lokalt material genom Home Sharing? Den borde göra det, allt annat är ju bedrövligt, men vill ju få det bekräftat.

Hittar nada om det, men förhoppningsvis (som inte kommer att ske mtp Apples historik) så kan man konfigurera SUS för allehanda syfte.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-09-13 10:00
Ursprungligen av BlackSmp:

Du får troligen vänta tills dess att någon får tag på en Apple TV och kan prova. Jag misstänker att Apple inte går ut mer offentlig information kring detta just nu.

Sannolikt, ja. Dock inte omöjligt att någon trillat över en artikel där någon hade talat med någon på Apple och fått svar på frågan.

  • Medlem
  • Växjö, Sweden
  • 2015-09-13 10:07
Ursprungligen av zinned:

Fortfarande ingen som hittat info om ifall Siri Universal Search även söker i lokalt material genom Home Sharing? Den borde göra det, allt annat är ju bedrövligt, men vill ju få det bekräftat.

Du kan vara lugn, du kommer inte få Siri överhuvudtaget i första skedet ändå.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-09-13 10:31
Ursprungligen av EnDumEn:

Du kan vara lugn, du kommer inte få Siri överhuvudtaget i första skedet ändå.

Jo, eftersom jag beställer från Tyskland eller UK.

Ursprungligen av EnDumEn:

Du kan vara lugn, du kommer inte få Siri överhuvudtaget i första skedet ändå.

Eftersom hårdvaran verkar vara identiskt så återstår det att se vad det är som begränsar. Men begränsningen ligger med största sannolikhet enbart i mjukvara.

Vågar man ens hoppas på stöd för äkta 24p den här gången?

Ursprungligen av Sperious:

Vågar man ens hoppas på stöd för äkta 24p den här gången?

Det hoppas jag på. Hoppas också den kan byta mellan 24/50/60 utan att man ska behöva pilla med det själv.

Bevaka tråden