Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple lanserar ny Apple TV

Tråden skapades och har fått 284 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2015-09-13 11:39
Ursprungligen av Sperious:

Vågar man ens hoppas på stöd för äkta 24p den här gången?

Hur funkar det, när/hur används 24 frames/s?

Ursprungligen av Redaktionen:

Apple har uppdaterat den tre år gamla Apple TV med en ny modell som är snabbare och bjuder på appar och många andra nya funktioner.

Läs hela artikeln här

@jas Filmer brukar ha det. Eller typ 23.976. Är inte TVn rätt inställd på det så kommer filmen att hacka typ.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-09-13 12:23
Ursprungligen av jas:

Hur funkar det, när/hur används 24 frames/s?

Ett arv från spelfilmen. Sedan har vi NTSC-standarden från USA/Canada/delar av sydamerika, till skillnad från PAL som är det som används i hela europa (utom frankrike givetvis) samt australien och större delarna av afrika och asien.

NTSC kör en annan framerate på ca 30 fps medans PAL ligger på en bas av 25.

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2015-09-13 12:32

@SweSG @zinned

Jo, känner till traditionell spelfilm visas i 24p!

Tänkte mer när nu "allt" är digitalt, måste man ändå göra inställningar för vissa DVD/BD eller utsändningar?

Eller är det för entusiaster med Laserdisc eller andra ovanliga format?

Ursprungligen av jas:

@SweSG @zinned

Jo, känner till traditionell spelfilm visas i 24p!

Tänkte mer när nu "allt" är digitalt, måste man ändå göra inställningar för vissa DVD/BD eller utsändningar?

Eller är det för entusiaster med Laserdisc eller andra ovanliga format?

All Blu-ray med spelfilm som källa ligger redan kodad i 24 fps. De flesta TVs samt projektorer tar numera emot 24 fps och visar i en jämn multipel. Även iTunes filmer ligger kodade i 24 fps som jag förstått det så jag kan egentligen inte se någon anledning alls till varför Apple inte skulle låta nya ATV visa formatet. Det skulle väl vara för att det är för "krångligt" för konsumenten att behöva bry sig om sånt, även om ATV och bildvisaren kan sköta det på egen hand...

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2015-09-13 13:03
Ursprungligen av SweSG:

Det hoppas jag på. Hoppas också den kan byta mellan 24/50/60 utan att man ska behöva pilla med det själv.

Var/hur "pillar" man med det själv?

Jag antar att nya ATV OS inte kan köras i ATV3 och detta innebär att inga appar som utvecklas kan köras på en ATV3. Detta är isåfall trist och jag tror att det skulle kunna vara möjligt för Apple att lösa så att man kan virtuellt köra t.ex. appar som bara är "skal" för att spela en strömmad video. Att ATV3 inte kan lira spel-appar fattar jag, men en app som bara är en container för HTML5 - som bara visar upp en "hemsida" där t.ex. strömmande video visas - går säkert att fixa till. Frågan är om Apple VILL det...tyvärr tror jag inte det - så miljontals ATV3 (eller t.o.m. ATV2) där ute i världen kan inte visa nya TV-kanaler som så småningom tusentals användare/föreningar/grupper/myndigheter/bolag lägger upp via ATV App Store. Trots att det är en lätt teknisk nöt att knäcka och trots att gamla ATV's lätt kan lira dessa appar.

Någon som vet något om detta?

Ursprungligen av Demiurgen:

Jag antar att nya ATV OS inte kan köras i ATV3 och detta innebär att inga appar som utvecklas kan köras på en ATV3. Detta är isåfall trist och jag tror att det skulle kunna vara möjligt för Apple att lösa så att man kan virtuellt köra t.ex. appar som bara är "skal" för att spela en strömmad video. Att ATV3 inte kan lira spel-appar fattar jag, men en app som bara är en container för HTML5 - som bara visar upp en "hemsida" där t.ex. strömmande video visas - går säkert att fixa till. Frågan är om Apple VILL det...tyvärr tror jag inte det - så miljontals ATV3 (eller t.o.m. ATV2) där ute i världen kan inte visa nya TV-kanaler som så småningom tusentals användare/föreningar/grupper/myndigheter/bolag lägger upp via ATV App Store. Trots att det är en lätt teknisk nöt att knäcka och trots att gamla ATV's lätt kan lira dessa appar.

Någon som vet något om detta?

Jag har läst att tidigare enheter inte kommer att kunna köra tvOS men det var inte på en Applesida utan på en techblob. Jag tror att jag också hört om det på någon podcast (ATP?). Jag tror inte att Apple kommer lägga ner designresurser på att anpassa tidigare generationer av ATV till tvOS. Det känns inte som en trivial uppgift - eller i alla fall inte som en prioriterad uppgift.

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2015-09-13 17:00
Ursprungligen av BlackSmp:

Jag tror inte att Apple kommer lägga ner designresurser på att anpassa tidigare generationer av ATV till tvOS. Det känns inte som en trivial uppgift - eller i alla fall inte som en prioriterad uppgift.

Skulle ändå vara trevligt om fler kanaler dök upp även för befintlig maskinpark, HBO m fl!

Kan ju som @Demiurgen skiver inte vara något jättejobb fixa. Vi får väl se hur väl ATV 2 och 3 åldras.

Ursprungligen av jas:

Skulle ändå vara trevligt om fler kanaler dök upp även för befintlig maskinpark, HBO m fl!

Kan ju som @Demiurgen skiver inte vara något jättejobb fixa. Vi får väl se hur väl ATV 2 och 3 åldras.

Men det är något helt annat än att köra tvOS på ATV2/3.

Jag tror inte att det krävs att man kör nya ATVOS på äldre ATV's (vilket ändå inte går så klart) - det som krävs är bara en update av gamla ATVOS för gamla ATV's - ett OS som kan virtuellt köra enkla appar gjorda för nya ATVOS...appar som de facto bara är ett skal med HTML5 för streamad video. Det har inget med att gamla ATVOS ska kunna köra spelappar gjorda för nya ATVOS. Det ÄR en baggis (mycket enklare än virtualiseringen som man gjorde när OSX kom som gjorde att man kunde köra AppleOS-appar i OSX i Mac). Det GÅR och det ÄR en baggis.
Jag tror att enda anledningen att Apple inte gör denna bakåtkompabilitet för enklare appar är enhetlighetsfilosofin; man tänker att ALLA nya appar ska kunna köras i en ATV eller så ska INGA nya appar kunna köras i en ATV. Man är nojig för minsta förvirring och att behöva märka upp appar i nya ATV-appstore med TVÅ märkningar (1. Funkar i ATV4. / 2. Funkar i ATV4 och ATV3). Å andra sidan så har ju iOS-appstore kravspecifikationer ("kräver iOS7 eller snerae" etc).
Jag tror inte Apple skiter i bakåtkompabiliteten av ekonomiska skäl i detta fall (ALLA ska banne mig köpa NY ATV4 om dom vill hänga med...) utan det är troligtvis någon form av konformitet och undvikande av "störning" av "användarupplevelsen".

Eller så är det kört att koda ihop den nya ATV-appstore så att den kan lira i en ATV3...vilket jag tycker är skumt isåfall då en appstore bara är en HTML5-sida och det körs ju redan i gamla ATV's. Problematiken kan också ha att göra med styrningen (nya remoten) och att även om allt anat löses så kan man inte navigera sig fram med den äldre remote-lösningen.

I don't know...men om även ATV3's kunde tanka ner och lira nya "TV-stations-appar" så skulle det definitivt skynda upp paradigmskiftet för IPTV då miljoner ATV's redan väntar. Om det krävs en ny ATV4 för att kliva på paradigmskiftet så bromsas skiftet upp med många år ty miljoner ägare av ATV3 kommer INTE att skynda sig att köpa en ATV4. Det är ägget och hönan-läge.

Ursprungligen av BlackSmp:

Men det är något helt annat än att köra tvOS på ATV2/3.

Ursprungligen av jas:

Skulle ändå vara trevligt om fler kanaler dök upp även för befintlig maskinpark, HBO m fl!

Kanaler kan de lägga till utan att uppdatera systemet, och det har hänt förr. Tyckte jag läste nåt uttalande om att detta även kan ske i framtiden, men nu kan jag inte hitta den källan.

Appar och Siri etc. kommer inte hända dock.

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2015-09-13 21:13
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Kanaler kan de lägga till utan att uppdatera systemet, och det har hänt förr. Tyckte jag läste nåt uttalande om att detta även kan ske i framtiden, men nu kan jag inte hitta den källan.

Appar och Siri etc. kommer inte hända dock.

Exactemente, borde finnas något enkelt sätt för de som gör play-appar för tvOS även tillgängliggöra dem för befintliga beståndet!

Tusen tack! Måste ha tänkt på UHD.....

Ursprungligen av gurrab:

Mitt fel då, hade för mig att 25xx * 1920 är Full HD, även om det inte finns så mycket material... Än....

Ursprungligen av jas:

Var/hur "pillar" man med det själv?

Dom flesta nyare TVs kommer idag från början med 60Hz. Om ATVn står på auto, så kommer den ligga på 60Hz också. Vill du t.ex kolla på SVTPlay som vill ha 50Hz, kommer du få småhack på allt du kollar på. Även om ATV står på auto ändrar den inte Hz. Utan du får gå in i inställningarna på ATVn och göra det själv. Det skulle kunna sköttas helt av ATVn och TVn.

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2015-09-14 14:58

Ahh, tack!

Har inte märkt det hackar, kopplat in och kört med grundinställningarna. Nu vet jag vad jag vid behov ska leta efter;-))

Nu börjar det närma sig...

Upptäckte idag att Apples svenska hemsida också har fått fliken "TV" i menyn, och där finns nu information om nya Apple TV.

Detta har nog dykt upp under de senaste dagarna, tror jag.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-10-07 15:49
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Nu börjar det närma sig...

Upptäckte idag att Apples svenska hemsida också har fått fliken "TV" i menyn, och där finns nu information om nya Apple TV.

Detta har nog dykt upp under de senaste dagarna, tror jag.

Den har jag för mig att jag har sett där ett bra tag.

Ursprungligen av zinned:

Den har jag för mig att jag har sett där ett bra tag.

Nej, nästan all infomation om Apple TV försvann från den svenska sidan efter presentationen. Jag skulle nog vilja påstå att TV-fliken i svenska sidans huvudmen har legat där max en vecka.

Men allt är ju relativt. Det beror ju på vad du menar med "ett bra tag".

Senast redigerat 2015-10-07 16:40
  • Medlem
  • Skåne
  • 2015-10-07 15:53

Blir inte riktigt klok på surround sound med nya atv. Dolby verkar stödjas men kommer tex dts fungera om man spelar från plex/vlc?

Ursprungligen av dfgh:

Blir inte riktigt klok på surround sound med nya atv. Dolby verkar stödjas men kommer tex dts fungera om man spelar från plex/vlc?

Omöjligt att svara på eftersom varken Plex eller VLC finns än till ATV4

Edit: Men eftersom Apple säger att den stöder ljudformatet "Digital 5.1 och Dolby Digital Plus 7.1" så är svaret nej.

Ursprungligen av dfgh:

Blir inte riktigt klok på surround sound med nya atv. Dolby verkar stödjas men kommer tex dts fungera om man spelar från plex/vlc?

Finns inget stöd för DTS.
https://www.apple.com/tv/specs/

  • Medlem
  • Skåne
  • 2015-10-07 16:36

Nej men vad betyder det egentligen. Min Macmini har inte hw stöd för varken Dolby eller dts men vlc/plex skickar ljudet kodat till förstärkaren som decodar. Begriper inte var hw stöd kommer in i bilden.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-10-07 16:55
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Nej, nästan all infomation om Apple TV försvann från den svenska sidan efter presentationen. Jag skulle nog vilja påstå att TV-fliken i svenska sidans huvudmen har legat där max en vecka.

Men allt är ju relativt. Det beror ju på vad du menar med "ett bra tag".

Ett bra tag är väl sedan lunchtid...

Nej, men du har nog rätt. Den har nog legat där några dagar.

Ursprungligen av dfgh:

Nej men vad betyder det egentligen. Min Macmini har inte hw stöd för varken Dolby eller dts men vlc/plex skickar ljudet kodat till förstärkaren som decodar. Begriper inte var hw stöd kommer in i bilden.

Håller med. Apples specifikation kan ju enbart handlar om ifall ATV ska avkoda ljudslingan. Normalt sätt låter man ju sin förstärkare göra det och då är det ju inga problem.

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2015-10-07 18:12
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Nej, nästan all infomation om Apple TV försvann från den svenska sidan efter presentationen. Jag skulle nog vilja påstå att TV-fliken i svenska sidans huvudmen har legat där max en vecka.

Kollade efter ATV-info i söndags och behövde då gräva/söka för å hitta!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-10-07 19:41
Ursprungligen av jas:

Kollade efter ATV-info i söndags och behövde då gräva/söka för å hitta!

Eller så missade du den

Jag funderar på var Apple-Tv erbjuder som inte en modern smart-tv erbjuder - t ex Lgs senaste modeller (som bland annat har delning av innehåll).

  • Medlem
  • Växjö, Sweden
  • 2015-10-11 21:59
Ursprungligen av EdvinT:

Jag funderar på var Apple-Tv erbjuder som inte en modern smart-tv erbjuder - t ex Lgs senaste modeller (som bland annat har delning av innehåll).

SVT play. ?
I teorin bör det kanske inte vara så stor skillnad men i praktiken kommer det vara som natt och dag vad gäller t ex 3:e-partssupport.

Ursprungligen av EnDumEn:

SVT play. ?
I teorin bör det kanske inte vara så stor skillnad men i praktiken kommer det vara som natt och dag vad gäller t ex 3:e-partssupport.

Jag är inte så säker på det. Både LG:s och Samsungs senaste smart-tv funkar sjukt bra tycker jag.

  • Medlem
  • Växjö, Sweden
  • 2015-10-11 22:20
Ursprungligen av EdvinT:

Jag är inte så säker på det. Både LG:s och Samsungs senaste smart-tv funkar sjukt bra tycker jag.

Definiera "funkar"?
Att de inte har t ex SVT play diskvalificerar dem som smarta i mina ögon.

Bevaka tråden