Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Förhandsbokningen dödade kön

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Idag släpper Apple nya Iphone 6S och Iphone 6S Plus i Sverige, och intresset tycks vara fortsatt starkt. Köerna utanför butikerna är däremot kortare än någonsin.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Piteå
  • 2015-10-09 10:17

Man ska nog vara försiktigt inställd till detta med batteritidskillnaderna. Enligt någon sorts naturlag efterföljs varje iPhone-släpp av en kontrovers nuförtiden. Senast var det iPhone 6:s vighet som inte var önskvärd, fram tills efter två månader när problemet helt slutade rapporteras om. Hade personer slutat sitta? Nöjde sig plötsligt samma målgrupp som tidigare inte alls nöjde sig med bananmobiler? Hjärntvättade Men in Black dem så bendgate blev glömd? Eller fick problemet alldeles för stora proportioner av klickbeteskäl, alternativt en inbördes ekokammare där rykten förstärker rykten på ett amatörforum som Macrumors? Vad känns egentligen rimligast?

Jag har inte alls svårt att tro Apple om 2-3% skillnader i normalt bruk, dvs 1-2 minuter på en timme. Man kan inte se till resultat från t.ex. benchmarks i alla fall, eftersom de förstärker eventuella skillnader något oerhört, då de stresstestar CPU:n, när en mobiltelefon i själva verket tillbringar kanske 80% av sin tid i vila (en liten stunds sms:ande, nyhets- och Facebooksurfande per timme).

Sedan är det inte så logiskt heller. Apple som ställer så höga krav på sina tillverkare, skulle de ens tillåta att Samsung massproducerade hela A9-serien med tydligt dålig batteritid? Vad skulle det göra för Apples varumärke och trovärdighet, som kanske inte är viktigare än för något annat IT-företag idag med tanke på deras position som tillverkare av premiumprodukter.

Min filosofi brukar vara: Hör man något om problemet när stormen och oron av all FUD har lagt sig? Då är det kanske ett reellt problem. Hör man sedan nästan inget är det knappast det. För tro mig, så länge det är ett minsta problem med en så gigantisk mobiltelefon som iPhone, så hör man om det. Jättemycket.

Apples nya kösystem fungerade smidigt för oss som hade valt tid 08.00-08.15 iaf. Var ute ur butiken med mina två telefoner efter bara några minuter. Förra året tog det 40 minuter för mig att komma fram till butiken, trots att telefonen var förbokad.

Fick en iPhone 6S med Samsung-chippet, men den kommer nog att fungera bra ändå!

  • Medlem
  • 2015-10-09 16:35

Har inte folk arbeten?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-10-09 19:06
Ursprungligen av HuMn:

Har inte folk arbeten?

Prioriteringar.

Apple, skärp er!

Jag vaknar kl. 05.30 för att komma till Täby C kl. 06.00 i väntan tills butiken öppnar kl. 08.00. Jag var den 12:e när jag kom kl. 06.00 Vissa har kommit mycket tidigare. Efter ca 40 min. väntan kom en säljare ut och frågade vilken Iphone jag vill ha. Jag sa att jag ville ha 2 stycken och vilka. Han sa att jag skulle komma tillbaka kl. 11.00 då de bara bokar eller om jag ville vänta utfall någon inte köper just de som jag önskar och jag får köpa de tidigare än kl. 11.00.
Jag undrade varför de gör så för att det är ju meningen att man kommer hit (när man vill) innan butiken öppnar, ställer sig i kön och när butiken öppnas köper man varan i turordning. Han svarade att jag får ju en bokad tid. Ja, men.....okej, jag accepterade det.

Åker hem kl. strax över 07.00
Kl. 10.55 är jag på på plats i Täby C och ser rent kaos med köerna:

kön 1: de som har förbokat dagen innan; kön 2: de som har kommit i morse och fick en bestämd tid senare och kön 3: de som har kommit rent spontant. Konstigt nog börjar säljaren gå runt i köerna och fråga alla vilken tid de hade bokat. Vissa sa kl. 10.00 och vissa sa kl. 11.00 osv. Så de som hade förbokade tider stod i kön i ganska lång tid och till slut stod alla tillsammans i en kaotisk kö. Folk var väldigt upprörda och vissa har gått hem eller tillbaka till sina jobb!

Jag sa att jag var i Täby C kl. 06.00 och säljaren kom ihåg mig och så sa han: du får gå och ställa dig "där borta" i vi ska hämta dig snart (tiden var redan 11.30). Ok. Jag ställde mig som han sa: SIST i den tredje kön. Sedan kändes det liksom lite fel…

Jag gick fram till en säljare och sa att jag har faktiskt varit här redan kl. 06.00 och fick en bokad tid kl. 11.00 och nu är det kl. 12.00 och jag står SIST i kön?!! Vad är det som händer?
De som stod först hörde det och var lite fundersamma. De lät mig att stå framför dem.

Jag kommer in i butiken. Den ena IPhonen hade de men den andra hade de inte (64Gb). Säljaren säger: Hmm, kanske någon som kom tidigare och fick den (som jag har egentligen bokat och fick en bekräftelse via mail kl. 07.00) så du får köpa en med 128 Gb (1000:- dyrare). Jaha, tänkte jag, bara fel med Apple i dag. Jag var besviken men köpte den ändå.
Så, jag blev klar med köpet strax innan 13.00 och om jag inte kämpade mig fram skulle jag förmodligen inte ens få någon Iphone i dag för att Apple säljer även förbokade Iphones till dem som kommer till butiken utan att boka i förväg och utan att stå i kö i timmar.

  • Medlem
  • International user
  • 2015-10-09 21:57
Ursprungligen av JND:

Man ska nog vara försiktigt inställd till detta med batteritidskillnaderna. Enligt någon sorts naturlag efterföljs varje iPhone-släpp av en kontrovers nuförtiden. Senast var det iPhone 6:s vighet som inte var önskvärd, fram tills efter två månader när problemet helt slutade rapporteras om. Hade personer slutat sitta? Nöjde sig plötsligt samma målgrupp som tidigare inte alls nöjde sig med bananmobiler? Hjärntvättade Men in Black dem så bendgate blev glömd? Eller fick problemet alldeles för stora proportioner av klickbeteskäl, alternativt en inbördes ekokammare där rykten förstärker rykten på ett amatörforum som Macrumors? Vad känns egentligen rimligast?

Jag har inte alls svårt att tro Apple om 2-3% skillnader i normalt bruk, dvs 1-2 minuter på en timme. Man kan inte se till resultat från t.ex. benchmarks i alla fall, eftersom de förstärker eventuella skillnader något oerhört, då de stresstestar CPU:n, när en mobiltelefon i själva verket tillbringar kanske 80% av sin tid i vila (en liten stunds sms:ande, nyhets- och Facebooksurfande per timme).

Sedan är det inte så logiskt heller. Apple som ställer så höga krav på sina tillverkare, skulle de ens tillåta att Samsung massproducerade hela A9-serien med tydligt dålig batteritid? Vad skulle det göra för Apples varumärke och trovärdighet, som kanske inte är viktigare än för något annat IT-företag idag med tanke på deras position som tillverkare av premiumprodukter.

Min filosofi brukar vara: Hör man något om problemet när stormen och oron av all FUD har lagt sig? Då är det kanske ett reellt problem. Hör man sedan nästan inget är det knappast det. För tro mig, så länge det är ett minsta problem med en så gigantisk mobiltelefon som iPhone, så hör man om det. Jättemycket.

Eller hur, typ som detta.

Tråden rensad, håll er till topic, tack.

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2015-10-12 19:11
Ursprungligen av JND:

Apple som ställer så höga krav på sina tillverkare, skulle de ens tillåta att Samsung massproducerade hela A9-serien med tydligt dålig batteritid? Vad skulle det göra för Apples varumärke och trovärdighet, som kanske inte är viktigare än för något annat IT-företag idag med tanke på deras position som tillverkare av premiumprodukter.

Var de medvetna om problemet när de specade processorn, var de tvungna acceptera Sumsangs tillverkningsprocess trots skillnaden?

1
Bevaka tråden