Jag tror inte att man kan säga vad som är rätt eller fel, kanske bättre att tänka i termer av vad som är ändamålsenligt. Med detta sagt så har jag ändå några råd:
* Tokens/namnkomponentet, ex projekt, språk, datum, version, färgläge, upplösning etc etc. Använd Tokens ENDAST till såna värden som det kan finnas endast ett av. (T.ex. Inte för tex artikelnummer, eftersom en bild kan ha flera artiklar, alltså flera artikelnummer.
* bestäm värdetyp för varje token, dvs numeriskt eller text,
* bestäm tokenformat, t.ex att datum återges med yyyy-mm--dd.
*bestäm separator, tex underscore mellan tokens, och subseparatorer som tex bindestrecket i datum-syntaxen
* bestäm ordning på era tokens, påverkar bl.a sortering i Finder/utforskaren
* se till att det finns minst en token som är garanterat unik, så ni aldrig kan hamna i en situation där två olika filer heter likadant. Använd vid behov en eller flera löpnummerserier
* bestäm nollvärden, dvs värden som ska gälla för tex en fil som ännu inte tilldelats till ett projekt etc
* Metadata, för sådan info som det kan finnas fler av (t.ex artikelnr) skapa vid behov egna metadatafält
* använd ovanstående principer också för mapparna
* använd vid behov ett versionshanteringssystem och ev en synktjänst, dvs. Typ Dropbox, creative cloud sync, google eller ms /whatever
* använd omdöme och välj rätt ambitionsnivå, stor skillnad på en produktion som innehåller 500 filer och en som innehåller 50.000
Vill du verkligen vara strukturfascist så använder ni motsvarande i tex e-post-konversationer, så spårar ni lätt t.ex. Allt som har med ett visst projekt, datum, språk etc att göra