- Manglobe
- Medlem ●
- Stockholm
- 2015-10-13 19:23
Hej alla glada!
Nej, nu ger jag upp och ber om hjälp. Jag har sökt på hela vida internet och bara hittat två exempel på samma problem, då obesvarade. Jag hoppas att någon här kanske träffat på något liknande.
När min partner sålde sin Macbook Pro Retina (tidig 2013, 16gb RAM, 2,7 GHz Intel Core i7) till mig billigt, då var jag så glad. Datorn är tyst, snygg, och mäter sig fortfarande helt okej med den senaste modellen. Det är bara en grej som sätter smolk i bägaren – något som jag först trodde var ett mjukvaruproblem på min snubbes installation innan problemet blev mitt – den har ovanan att frysa och starta om sig (eller bara stänga ner) helt slumpmässigt när den inte är inpluggad med nätsladd (det är den enda gemensamma nämnaren jag kan komma på).
Vanligtvis har jag den i min arbetsstation där den basar över 2 externa skärmar; nämligen en vanlig dell samt en Cintiq-ritskärm. Så länge den är förankrad kör den som en dröm och bråkar inte alls.
Däremot händer det så gott som varje gång jag sätter mig i soffan (oavsett om jag har Logitechs kombinerade högtalare och fläktplatta med mig eller ej) att den säger gonatt och startar om efter ett tags användning. Ibland hinner jag skriva/surfa i flera timmar, och det är helt slumpmässigt. Det som är riktigt enerverande är att det inte dyker upp någon kraschrapport efter omstart – den bara låtsas som om det gällde en helt vanlig om-/uppstart. Har varit inne i Bibliotek/logs/DiagnosticReports och där finns inte en enda .crash-rapport; trots att det här händer oftare än borde vara rimligt.
Ett Diagnostiktest (uppstart+D) ger felkoden "4HDD/11/40000000:SATA(0,0)” vid både enkelt och utökat test. Felkoden tycks inte säga mycket eftersom Apple själva på sin hemsida säger att den kan dyka upp vid "upprepade test" (jag har dock bara gjort respektive test en gång vardera...) men KAN innebära att kabeln till HDD:n sitter löst enligt vissa personer på teh Internetz. Ja, inte vet jag. Vet ni?
Jag har inga program som automatiskt startar vid uppstart, och problemet har dykt upp både på min installation och på min partners (då han hade datorn). Jag kan inte visa på GPU-problem eftersom Diagnostik-testet inte ger mig några synliga problem bortsett från den tvetydiga felkoden. Även om det kan vara det. Antar jag.
Jag är fullt medveten om att det kan handla om en av de MBP som Apple erbjuder gratis reparation på, men i nuläget vet jag inte hur jag ska kunna bevisa felet. Jag är fullt beredd att punga ut för en mindre/rabatterad reparation (köpte datorn begagnad trots allt) men det vore kul att veta att den inte ballar ur när det gäller. I övrigt är datorn toppen.
Någon? Imorgon eftermiddag ska jag till Genius bar och det vore underbart att ha mer kött på benen. Tack på förhand. ❤️
EDIT: Ändrade titeln eftersom vanliga omstarter inte brukar behöva kraschrapporter. Förtydligade också lite i beskrivningen.