Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum. Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
Är det någon som känner till en "workaround" eller känner till om det är en bugg;
Tar man och grupperar säg en bild och ett textblock, och sen förminskar detta till någon procent då kan man se i under "Tecken" vilken grad typsnitten har haft/har och har inom parantes,
men hur gör man
med Radavståndet,
man kan ju inte se det någonstans?
Skrevs ursprungligen av Richard Rönnbäck Nej, ingen bugg
Dela upp gruppen, markera textblocket och välj "Skalförändra textattribut" från Omforma-paletten.
Man kan väl diskutera om det är en så användbar "feature", men en bugg är det inte
Nu håller jag inte med. Har ingen InDesign här just nu för att testa med så jag tar detta ur minnet. När jag testade tidigare idag så delade jag upp gruppen efter skalningen. Textstorleken som visas i paletten hade då krympt och den visade två värden (ett i parentes). Radavståndet stod dock fortfarande kvar på samma värde och det fanns ingen parentes.
Vare sig man har funktionen du nämner av eller på så borde det väl ändå funka lika i båda fallen? Annars borde den väl heta "Skalförändra radavstånd" istället?
Skrevs ursprungligen av Anders Täpp Nu håller jag inte med. Har ingen InDesign här just nu för att testa med så jag tar detta ur minnet. När jag testade tidigare idag så delade jag upp gruppen efter skalningen. Textstorleken som visas i paletten hade då krympt och den visade två värden (ett i parentes). Radavståndet stod dock fortfarande kvar på samma värde och det fanns ingen parentes.
Vare sig man har funktionen du nämner av eller på så borde det väl ändå funka lika i båda fallen? Annars borde den väl heta "Skalförändra radavstånd" istället?
Anders, du måste läsa lite ordentligare
Jag sa att man skulle välja det EFTER att man skalat, då räknas nämligen värdena om till de aktuella värdena, och parenteserna försvinner.
Det funkar ju faktiskt!
Tack Richard, men håll med om att
den funktionen är inte helt genomtänkt, provar man samma sak i Illustrator så funkar det som det borde vara...