Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MS patenterar användaranpassade HTML sidor

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-15 18:46

Hittade inte något lämpligt ställe att posta, men här kommer det...

Enligt slashdot så har Microsoft lyckats få igenom ett mjukvarupatent på:
"Customization of network documents by accessing customization information on a server computer using unique user identifiers"

I min tolkning borde patentet göra det mesta på internet olagligt....

Patentet i sin helhet

Hur i hela världen kan man godkänna något sådant?
Man får hoppas att EU som har accepterat mjukvarupatent inte låter sådana generella patent gå igenom....

Jahapp, det var den branchen det...

/Johan

• Oregistrerad
  • 2003-10-15 19:09

Hm...
"It is a shortcoming of conventional HTML documents that all users who access a document receive the same information and links. In the context of a home page or a network gateway document, the static nature of HTML documents requires that only generalized information and links are included in the document so that it appeals to the widest base of users. Excessive information and links in the document would cause it to be too large to be practicable for most users. For users accessing the world-wide web over conventional "POTS" telephone connections and modems, excessively large HTML documents can require more time for transmission than many users are willing to accept.

To overcome these shortcomings of conventional HTML documents, an HTML document customization method obtains and stores for a user customizing information for a customizable HTML document on a computer network like the Internet or an Intranet. The customizable HTML document may be a top-level, trunk, or home page for a network site or a world-wide web gateway, or could be of any level at the network site and provide virtually any functionality of an HTML document."

Jaha... någon form av anpassad användarsida baserat på en cookie eller något...
Tur cookies är "förbjudna" för detdär skulle inte ens "virginia tech" -datorn klara av under asp...

EDIT: dom är faan inte kloka domdär amerikanerna... och tar vi inte deras patenregler rätt upp och ner så behandlar dom väl oss oxå som "al-qaida"-sympatisörer

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-15 19:19

Tyvärr blandar de in alla former av CGI-script och att användarinformationen lagras i någon form av databas så det är ett ganska generellt patent.

Börjar känna mig mer och mer som en talliban....

/J

Kan man söka patent på att få kalla amerikaner för idioter?

Nej, förresten då blir ju jag den ende som kan kalla dem det...

Jag söker härmed ett patent på att automatiskt lägga beslag på alla ickeregistrerade uppfinningar.

Allt som kommer att uppfinnas får jag nu automatiskt patent på.

Det skulle säkert funka i USA...

Var ju lite ryssar som tog patent på luft o vatten o sånt för några år sedan. Dom fick ju igenom det också men sen vete fan vad som hände - om någon idiotförklarade ryska patentverket el nått

1
Bevaka tråden