Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya rykten om HD-musik på Itunes

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nya uppgifter gör gällande att Apple planerar att uppgradera musiken i Itunes till så kallat HD-ljud, med möjligheter till en mer omfångsrik och detaljerad ljudbild.

Läs hela artikeln här

Man kan ju börja med CD kvalite
Tror ytterst få efterfrågar 24 bitar då den stora skillnaden inte ligger mellan 16 och 24 bitar då skillnaden är betydligt större och mer hörbar mellan 256 kBit/s AAC och CD 1411 kBit/s PCM

Dock utgår jag ifrån att HD ljudet är okomprimerat och naturligtvis får en helt annan upplösning. Men inte hör man det i ett par applelurar och en iPhone.

Ursprungligen av MalcomX:

Tror ytterst få efterfrågar 24 bitar då den stora skillnaden inte ligger mellan 16 och 24 bitar då skillnaden är betydligt större och mer hörbar mellan 256 kBit/s AAC och CD 1411 kBit/s PCM,

Håller med till hälften. Ingen hörbar skillnad mellan 16 och 24 bitar.

För dom som är intresserade av hur digitalisering funkar rekommenderas starkt http://xiph.org/video/vid2.shtml. Många diskussioner på internet om samplingsfrekvens och bitdjup hade kunnat undvikas om man sett och förstått denna videon. (Finns även på YouTube.)

Däremot har jag fortfarande inte lyckats hitta någon trovärdig undersökning där folk i ett blindtest kan skilja mellan komprimerat ljud i hög kvalitet (256 Kbit AAC kvalar in) och okomprimerat ljud.

Senast redigerat 2015-12-24 06:56

Det är ju jättekul! Jag hoppas dock man slipper vänta så som nu flera sekunder på att musiken ska sätta igång. Där ligger Apple Music i lä jämförande Spotify.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2015-12-27 20:34
Ursprungligen av MalcomX:

Man kan ju börja med CD kvalite
Tror ytterst få efterfrågar 24 bitar då den stora skillnaden inte ligger mellan 16 och 24 bitar då skillnaden är betydligt större och mer hörbar mellan 256 kBit/s AAC och CD 1411 kBit/s PCM

Dock utgår jag ifrån att HD ljudet är okomprimerat och naturligtvis får en helt annan upplösning. Men inte hör man det i ett par applelurar och en iPhone.

CD kvalitet är inget att sukta efter, ska dom ha bra kvalitet, så krävs det mer än den dårliga CD standarden. Så det hade vore spännande om dom lanserade HD ljud, så man kanske kan lyssna på lite digital musik med bra dynamik också, och inte bara vinyl

1
Bevaka tråden