Det känns som om många verkar bortse från det faktum att hela TGIF redan idag breder ut sig betydligt mer än bara den fysiska byggnaden.... Uteserveringen på sommaren är en pest att runda, och om man kommer från någon av sidorna på Hamngatan och skall in Kungsan så är det inte bara att gå rakt ner, utan man måste på något vis runda TGIF:s område (inklusive glass-ståndet).
Nej det tror jag nog alla vet, men att TGIF är för stort betyder ju inte att man måste bygga något nytt som är ännu större. Dessutom kan jag se att såväl restaurang som glasskiosk faktiskt fyller en funktion på en mötesplats och bidrar till folklivet, men en Apple-butik kommer ju aldrig bli en plats där strosande turister, nykära par, föräldralediga mammor och pappor, osv. sätter sig och tar en paus.
Torg är viktiga mötesplatser och en del i en "levande demokrati" som det brukar heta i högstämda tal. Därför omringas de ofta av allmäna byggnader, eller åtminstone privata inrättningar öppna för en bred allmänhet. Vid Sergels Torg har vi kulturhus, T-bana etc, vid Hötorget finns Konserthuset, Hötorgshallen, Filmstaden, PUB etc, vid Medborgarplatsen, T-bana, Björns trädgård, Moskén, Bilbiloteket, Saluhall etc. Alla torgen har tämligen fria passager till och från.
Jag tänker inte låtsas som att det vore jordens undergång om Apple får smälla upp ett glasschabrak där, men det vore bättre om det var mindre, inte lika avskärmande, mindre dominerande etc