Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ingen Mac passar mig !

Tråden skapades och har fått 49 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2003-10-18 10:19

Eftersom jag varit länge sugen på att byta till en ny och snabbare Mac, så har jag hårdgranskat de datorer som idag finns att tillgå i Apples sortiment. Jag vill ha en snabb dator med utbyggnadsmöjlighet (vad annars?) samt till en rimlig peng. Låt oss nu titta på vad Apples sortiment har att ge mig:

eMac: En bullrig dator med CRT skärm som inte levererar nån bra kvalite.

iMac: En trevlig dator, men med begränsningar i uppgraderingsmöjlighet på grafikkort och hårddisk.

PowerMac G4: Trevlig dator. Skulle passa mig bra om det inte vore för att den låter så in i helsike. Närmaste val.

PowerMac G5: Priset. Annars hade jag tagit en direkt.

Kommentarer?

/Fredrik

Citat:

Skrevs ursprungligen av Nifo
Eftersom jag varit länge sugen på att byta till en ny och snabbare Mac, så har jag hårdgranskat de datorer som idag finns att tillgå i Apples sortiment. Jag vill ha en snabb dator med utbyggnadsmöjlighet (vad annars?) samt till en rimlig peng. Låt oss nu titta på vad Apples sortiment har att ge mig:

eMac: En bullrig dator med CRT skärm som inte levererar nån bra kvalite.

iMac: En trevlig dator, men med begränsningar i uppgraderingsmöjlighet på grafikkort och hårddisk.

PowerMac G4: Trevlig dator. Skulle passa mig bra om det inte vore för att den låter så in i helsike. Närmaste val.

PowerMac G5: Priset. Annars hade jag tagit en direkt.

Kommentarer?

/Fredrik

Håller med dig om att priset är för högt på MAC. Det är som med japanska bilar, en del märken är billiga medan tex. Honda tar ut överpriser på grund av lite bättre kvalite, dock torde inte tillverkningspriset skilja nämnvärt.

Så länge kunden betalar är det bara att ta betalt, det är lite Microsoft över det hela, har du satt dig i ett gränssnitt med bra program ska det i princip inte gå att byta utan att ruinera sig.

Tänk om någon kunde fixa en processor och ett operativstsstem där det inte skulle spela någon roll vad du stoppade i för program, eller spel! En dators " grafik converter", dvs. ett inbyggt "system converter" som arbetade i bakgrunden

F

Citat:

Det är alltid en kompromiss: Betala lite, och få en eMac eller iMac som inte har utbytbart grafikkort och förra (eller förförra) generationens teknik i övrigt. Eller betala mer och få en G5 med mer av det mesta.

Köp det bästa du har råd med, helt enkelt. Personligen gillar jag iMacen, skulle hellre ta en sån än en 1,6 GHz G5.

• Medlem
  • Kungälv
  • 2003-10-18 12:08

Vad har du för Mac idag? Och vad använder du den till?

(nu vaknade säljaren i mig)

• Medlem
  • 2003-10-18 13:48
Citat:

Skrevs ursprungligen av Macus
Vad har du för Mac idag? Och vad använder du den till?

(nu vaknade säljaren i mig)

En gammal PowerBook G4 som snurrar i 400 Mhz. Har 384 Mb minne i denna och det sitter en orginal 10 Gb Toshibadisk i den.

Vad jag gör med den? Tja - Inte så mkt. som jag skulle vilja göra. Men utöver det vanliga surfandet, skrivandet så vill jag även ha en maskin som klarar av videoredigering utan problem och som dessutom klarar av att köra mjukvarusyntar, då jag är sugen på att återuppta mitt musicerande.

Därtill så ska OS X 10.2 / 10.3 gå att köra på ett underbart sätt utan ryck, badbollar och andra otrevligheter som jag upplever i dagsläget.

Hade man kunnat byta grafikkort samt HDD (vilket man ej kan enl. MacForum) i Imacen så hade den legat bra till, men hade dessutom G4'an låtit mindre så ligger den allra bäst till. Med andra ord - kravet på en bärbar maskin har minskat.

/Fredrik

Ps. Har själv jobbat som säljare i flera år...så inga trix funkar på mig!
Ds.

En 1.25GHz MDD skulle vara ett jättehopp för dig. Ingår inte tystare fläktar nuförtiden?

• Medlem
  • 2003-10-18 14:18
Citat:

Skrevs ursprungligen av Björnström
En 1.25GHz MDD skulle vara ett jättehopp för dig. Ingår inte tystare fläktar nuförtiden?

Frågan är bara: Hur mycket tystare är de fläktar som nu sitter i dessa maskiner? Har hört alltifrån "lite förbättring" till "mycket bättre". MDD - vad står det för? Om man sen vill kika på beggade datorer, vilka PowerMac modeller var det då man skulle akta sig för?

/Fredrik

• Oregistrerad
  • 2003-10-18 14:52

Just dem, just MDD.

Jag har själv haft nästan exakt samma tankar som dig på nuvarande sortiment.

Tror iofs på en G5 1,6 - du kan konfigurera den och t ex välja bort Superdrive för att komma ned i pris, och minne köper du förstås inte från Apple. Tyvärr så säljs datorerna med minne över huvud taget, om man slapp det skulle man kunna klättra ned något ytterligare i pris.

Jag har nu köpt minne till min syrras iMac 400, och även om det inte är en raket så ger den mig den mac-känsla som jag själv verkligen var i skriande behov av. Kör annars, hör och häpna, på en bärbar PC jag är riktigt nöjd med.

Vad är då min slutsats? Ptja, avvakta tills Apple släpper nästa klockrena nyhet. Det ryktas t ex om en tredje generation iMac lagom till våren - kan du hålla dig så länge, så gör det. Eller köp en så bantad G5:a som möjligt.

• Medlem
  • 2003-10-18 15:16

Har en 1.25 G4, MDD (mirrored drive door) den är faktiskt tystare
än mina gamla burkar, det som hörs mest vid normal drift är faktiskt
hårddiskarna..

• Medlem
  • 2003-10-18 15:56

Jobbigt val, det här. Pluggar ju nu och har (eller snarare, kommer väl att få) ett CSN-kort vad tiden lider. Antar att jag får viss rabatt då? Kanske blir det ändå billigare att köpa en maskin (G4) från en billig återförsäljare? Kanske inte Redagruppen *harkel*, men ändå. Bara jag är 100 % säker på att datorn jag köper inte låter mer än att man står ut, och helst ännu mindre. Tyckte jag såg en tråd nånstans om att de nya G4'orna inte är direkt....eh..."tysta". Om jag går och investerar i en MDD 1.25 G4 Singelpropp - vad får jag då egentligen? En utgående CPU med virvelvindsljud, eller en utbyggbar maskin som faktiskt har rätt bra fart?

Vad gör förresten 1Mb L3 cache jämfört med 2Mb i dubbelpropparen?

/Fredrik

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-19 00:32

Det borde finnas en dator som hade samma specifikationer som iMac, fast i en vanlig låda med utbyggnadsmöjligheter och INGEN INBYGGD SKÄRM!!!

Jag förstår inte vad som skulle vara bra med inbyggd skärm!? Enda resultatet är att att man tvingas betala mer för att få en skärm, som man kanske redan hade. Eller så vill man ha en annan (större/mindre/dyrare/billigare/CRT/LCD) skärm. Och man måste alltid sälja/köpa den inbyggda skärmen om man vill ha datorn.
Om man redan har en skärm så skulle man ju kunna få en sån dator för typ 4000 kr billigare!

Sen kan det ju alltid finnas EN modell med inbyggd skärm, för tex skolor eller andra som vill ha det. Men alla konsumentalternativen kan ju inte ha det!

Citat:

Skrevs ursprungligen av Rajje
Det borde finnas en dator som hade samma specifikationer som iMac, fast i en vanlig låda med utbyggnadsmöjligheter och INGEN INBYGGD SKÄRM!!!

Om det fanns en sådan dator skulle väldigt många köpa den istället för en dyrare dator.

Om många inte köpte dyra datorer skulle inte Apple tjäna mycket pengar.

Om Apple inte tjänade mycket pengar skulle de inte kunna satsa på utveckling.

Om Apple inte satsade på utveckling skulle vi inte se nya datorer och program.

Ciryon

• Medlem
  • 2003-10-19 01:08
Citat:

Skrevs ursprungligen av Reefer
Priset? vaddå priset? om du inte känner något överdrivet behov av att kopiera DVD filmer så väljer du bort den och tar en COMBO drive istället på 1.6'an + en ytterligare 256 MB stick, bort med 56k modem (finns väl ingen som använder sånt nuförtiden?), priset landar då på 19965 sek ink moms;

http://store.apple.com/Apple/WebObjects/swedenstore.woa

Apples studentrabatt var väl 10%? blir en spottstyver för en sån maskin

Det är för mycket pengar för mig. Men en PM G4 1.25 är väl ett rätt okej val, eller är det dumt att köpa en "ny" Mac med "gårdagens" (nåja...) teknik? Skulle ni satsat på beggat? Måste ju dessutom ha en skärm = mer pengar.

/Fredrik

Eftersom du pluggar bör du se till att först gå till Mecenats hemsida och klicka dig vidare till Apple därifrån. Du får bästa rabatterna på det sättet, och kan kanske komma över en G5a till rimligt pris. Om du redan har en skärm och kan välja bort superdriven så kommer priset ner en bit. Ev. extra minne köper du nå Macoteket eller något annat ställe där det är billigare.

Men, jo, jag vet att det kan bli dyrt ändå. Jag studerar själv, och ekonomin gör en ju rätt begränsad. (Och tyvärr kan jag inte kolla upp vad priset skulle landa på med rabatterna, för jag hittar inte informationen till mitt Mecenatkort som jag behöver för att logga in.)

[Edit: OK, du behöver skärm oxå. jag skrev mitt inlägg samtidigt som du postade ditt, så jag missade den saken.]

• Medlem
  • 2003-10-19 02:09

Mecenats? Är det något CSN-relaterat? Pluggar ju på folkhögskola, men jag antar att det i så fall gäller för mig med. Har tyvärr varken fått ett CSN, eller Mecenat-kort så jag kan inte helller komma in. Nån som har detta och kan kolla priset på billigaste G5:an och G4:an Singelpropp på 1.25 Ghz?

/Fredrik

• Medlem
  • 2003-10-19 02:35

Billigaste G5, utan Superdrive: 17 097,50
G4 singel: 12 145
G4 dubbel utan Superdrive: 14 970

/majk

• Oregistrerad
  • 2003-10-19 03:46

Det går inte att komma ifrån, Apple är dyra. Hur man än vänder & vrider på steken. Mecenat/CSN-kort får du efter ett tag, kan ta uppåt två månader efter att du börjat studera tills du får det. Det ger omkring 10% rabatt på priserna. Trevligt, men räcker inte så långt. Det kan vara sunt att kolla på Dell-priserna t ex, även om man helst vill ha en Mac. Man kan få en kompetent burk - komplett med bra skärm osv - från dem för en bra bit under 10.000:-. If money is an issue - vad ska jag säga. Vem vill inte helst av allt ha en fin BMW eller Mercedes; men om priserna svider för mycket måste man ju tyvärr se sig om efter alternativ. En Seat kan också köras i 130, med eminent komfort, så att säga. Det är ingen BMW men man tar sig från A till B och åker nog egentligen nästan lika bra i en Seat. Om ni förstår hur jag menar. Skillnaden mellan Mac och PC är rätt försumbar nuförtiden.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Rajje

Största luckan i Apples sortiment, utan tvekan! Förr i världen fanns LC-serien och sedan 630/6200 samt för de kräsnare 7200/7600-serien. Idag måste det väl vara mycket lättare att göra en kompakt lågpris-Mac i LC-stuk? I en LC-låda borde man få in både DVD och nån kortplats?

Det är en stor lucka som kostar Apple studentkunder och amatörkunder. Antagligen är de rädda att proffsen köper budgetdatorer i stället för dyrare proffsdatorer, men det är ju bara att titta på hur de faktiskt köper! Proffsen vill ha dubbel G5 och ingenting annat!

Helt rätt vore G4 Cube till lågt pris... fast i en lite längre modell så standardkort får plats.

• Medlem
  • Kungälv
  • 2003-10-19 12:39

Bra karl reder sig själv. Jag köpte en PM G3 266 från Recycler för 995 kr. Sedan köpte jag en PC-låda hos Clas Ohlson för 499 kr. Flyttade över innehållet i PM G3:an till PC-lådan, kompletterade med ett ATI Radeon-kort, ATA66-kort, USB-kort, USB-tangentbord och trådlös MS-mus. Jag har två hårddiskar i burken. En med Mac OS 9 och en med Mac OS X.
Till datorn använder jag en gammal Philips 15" CRT-skärm som jag har fått av syrran. Om jag vill så kan jag byta ut processorn mot något snabbare t ex en Sonnet 500MHz G3 från Macoteket för ca 2000 kr eller varför inte köpa till en TFT-skärm. Men jag väntar nog tills priserna går ner ytterligare.

Något liknande det jag har byggt skulle jag vilja se att Apple lanserade. Gärna lite snabbare, men i övrigt samma koncept.

Så här ser min Power Mac G3 Indigo ut:

PS. Den är betydligt tystare än Apples PM G4 MDD.

• Oregistrerad
  • 2003-10-19 13:26

Nu hänger jag inte med riktigt. Var tycker då du att dagens 1.25 GHz G4 hamnar?
Så vitt jag kommer ihåg köpte jag en LC 475 (inklusive 14 tums skärm) för 15 tusen. En LC630 var för dyr för mig då och gick på ca 19 000. En PM 6100 var inte på tal eftersom den kostade 25000.

PM7200 kostade runt 12000 och ligger väl ungefär i samma prisklass som G4 1.25 idag. Budgetmodellen finns redan, varken dyrare eller billigare nu än förut.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Ingemar Ragnemalm
Största luckan i Apples sortiment, utan tvekan! Förr i världen fanns LC-serien och sedan 630/6200 samt för de kräsnare 7200/7600-serien. Idag måste det väl vara mycket lättare att göra en kompakt lågpris-Mac i LC-stuk? I en LC-låda borde man få in både DVD och nån kortplats?

• Medlem
  • Kungälv
  • 2003-10-19 13:50
Citat:

Skrevs ursprungligen av Niklas Hellgren
Nu hänger jag inte med riktigt. Var tycker då du att dagens 1.25 GHz G4 hamnar?
Så vitt jag kommer ihåg köpte jag en LC 475 (inklusive 14 tums skärm) för 15 tusen. En LC630 var för dyr för mig då och gick på ca 19 000. En PM 6100 var inte på tal eftersom den kostade 25000.

PM7200 kostade runt 12000 och ligger väl ungefär i samma prisklass som G4 1.25 idag. Budgetmodellen finns redan, varken dyrare eller billigare nu än förut.

Frågan var visserligen ställd till Ingemar, men jag vill ändå säga att jag håller med dig. PM G4 kostar idag ungefär lika mycket som kuben gjorde när den kom och fyllde upp tomrummet mellan iMac och PM G4. Problemet är väl att den fortfarande väsnas för mycket.

Men helst skulle jag vilja se en ännu billigare G4:a med separat bildskärm istället för eMac och iMac. Helst utan fläkt som kuben på sin tid.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-19 14:28

En maskin med samma designspråk som Power Mac G5 men betydligt kompaktare, lika tyst och nästan lika snabb som en PM G5. En G5-processor, snabb hårddisk, bra grafikkort naturligtvis, OS X Panther och separat skärm i läcker design. Inga kortplatser. Det är vad jag vill ha.

• Medlem
  • 2003-10-19 16:18

Va? Är det så? Väsnas PM G4:an fortfarande mycket? Trodde detta var fixat av Apple med nya fläktar eller nåt. Jaha...nu blev valet svårare än någonsin. Det är onekligen ett HÅL i Apples sortiment, ett hål jag hoppas blir fyllt innan alltför många väljer en PC maskin just p g a detta. =(

/Fredrik - som fortfarande inte vet vad hans nästa maskin blir. VIC 64?

• Medlem
  • Kungälv
  • 2003-10-19 17:57

Macoteket säljer detta kit som man kan använda för att få tyst på en PM G4 MDD:

Vertex

Men det kostar över 3000 kr inkl moms och då kan man ju lika gärna lägga till några tusenlappar och köpa en G5:a.

• Medlem
  • 2003-10-19 19:51

Tre lakan = sinnessjukdom.

Kan man förmoda att alla beggade PM QS (det är väl den nyaste serien?) har fixat tjutandet, eller hur märker man om det är gjort eller inte? Får nog bli en beggad PM. Vilken vette 17, tipsa gärna. Anv omr: Photored / Videored / Reason (musik / sampl) osv. + Allt det "vanliga".

/F

• Medlem
  • Svedala
  • 2003-10-19 20:00
Citat:

Skrevs ursprungligen av Macus
Bra karl reder sig själv. Jag köpte en PM G3 266 från Recycler för 995 kr. Sedan köpte jag en PC-låda hos Clas Ohlson för 499 kr. Flyttade över innehållet i PM G3:an till PC-lådan, kompletterade med ett ATI Radeon-kort, ATA66-kort, USB-kort, USB-tangentbord och trådlös MS-mus. Jag har två hårddiskar i burken. En med Mac OS 9 och en med Mac OS X.
Till datorn använder jag en gammal Philips 15" CRT-skärm som jag har fått av syrran. Om jag vill så kan jag byta ut processorn mot något snabbare t ex en Sonnet 500MHz G3 från Macoteket för ca 2000 kr eller varför inte köpa till en TFT-skärm. Men jag väntar nog tills priserna går ner ytterligare.

Något liknande det jag har byggt skulle jag vilja se att Apple lanserade. Gärna lite snabbare, men i övrigt samma koncept.

Så här ser min Power Mac G3 Indigo ut:

PS. Den är betydligt tystare än Apples PM G4 MDD.

Ptja, men sen är den ju inte i närheten så snabb heller... jag förstår inte riktigt var du vill komma?

• Medlem
  • 2003-10-19 21:16
Citat:

Skrevs ursprungligen av Ingemar Ragnemalm

Det är en stor lucka som kostar Apple studentkunder och amatörkunder. Antagligen är de rädda att proffsen köper budgetdatorer i stället för dyrare proffsdatorer, men det är ju bara att titta på hur de faktiskt köper! Proffsen vill ha dubbel G5 och ingenting annat!

Helt rätt vore G4 Cube till lågt pris... fast i en lite längre modell så standardkort får plats.

Ja det fattas verkligen. Hoppas de gör en G5 cube som har "rätt" pris den här gången.;) Lite svårt att göra den fläktlös bara.

• Medlem
  • Kungälv
  • 2003-10-19 21:25
Citat:

Skrevs ursprungligen av nillon
Ptja, men sen är den ju inte i närheten så snabb heller... jag förstår inte riktigt var du vill komma?

Om jag kan bygga något som ser ut så här för ett par tusen kronor, så borde väl Apple kunna släppa en Power Mac G4 som inte kostar mer än 10000 kr inkl moms och som inte låter som morsans gamla dammsugare.

(jämförelsen haltar lite, men visst går det om man vill)

Angående luckan i sortimentet och huruvida G4:an fyller upp den, så bör man tänka på att Apple antagligen bara säljer ut delar som finns kvar i produktionsledet. Gissningsvis så bör man inte riktigt räkna in den i deras planerade sortiment för framtiden.

En dator som seglar in mellan proffs- och konsumentmaskinerna skulle onekligen vara trevligt, och jag tror inte heller att det behöver betyda svårigheter för Apple att sälja de dyra proffsmaskinerna.

Personligen skulle jag gärna se en konsumentdator med en PCI-plats, men det kanske skulle inkräkta för mycket på proffsmarknaden. Utbytbart grafikkort och extern skärm tror jag däremot att man skulle kunna ha i en konsumentdator utan att den drar ner försäljningen av de dyraste maskinerna för mycket.

Om försäljningen av proffsmaskiner skulle minska så tas det igen genom att Apple har aningen större chans att locka till sig switchers.

• Medlem
  • 2003-10-19 22:09

Så - Vad skulle ni göra? Har oroväckande nog redan varit inne på www.dell.se och kikat lite. Det lockar, men är inte Mac / OS X.

/Fredrik

Bevaka tråden