Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ingen Mac passar mig !

Tråden skapades och har fått 49 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2003-10-19 22:34

Kila upp till MacForum och lyssna på en G4:a.
Hur mycket pengar har du tänkt att lägga? Vad är taket? 17 100 kostar som sagt den billigaste G5:an du kan få tag på.

/majk

• Medlem
  • Alingsås
  • 2003-10-21 07:51

Jag som inte är Mac ägare än kan ju faktiskt inte riktigt se vad som gör t.ex. powerbookerna så dyra. Det är inte mycket de har som inte alla andra pc bärbara har, oftast har till och med pc modellerna de senaste på betydligt kortare tid till ett billigare pris.

Nästa problem som gör miog tveksam mot en stationär Mac är att det inte finns EN burk som är både modern OCH som går att bygga ut efter eget önskemål, där har Apple en hel del att lära om de vill få nya kunder.

Det som gör att jag likförbaskat ska köpa en 15" PB är ju mest för att "hon" är olagligt snygg och att vi blivet kära i varandra och ska leva lyckliga i hop för alltid.

• Medlem
  • 2003-10-21 07:57
Citat:

Skrevs ursprungligen av basic
Det är inte mycket de har som inte alla andra pc bärbara har

MAC OSX:D

Sen går det väl alldeles utmärkt att bygga ut och konfigurera powermaccarna.

• Medlem
  • Kungälv
  • 2003-10-21 09:07
Citat:

Skrevs ursprungligen av Nifo
Så - Vad skulle ni göra? Har oroväckande nog redan varit inne på www.dell.se och kikat lite. Det lockar, men är inte Mac / OS X.

/Fredrik

Om du kan vänta så är jag rätt säker på att det kommer att dyka upp G4:or billigt på begagnatmarknaden framöver när alla proffsen skall köpa G5:or.

Har vi dessutom tur så släpper Apple en tyst stationär G4 utan inbyggd bildskärm till ännu lägre pris än bullermonstret MDD.

• Medlem
  • 2003-11-10 08:52

Nu lutar det åt en iBook G4 14", mellanmodellen. Fast då med 60Gb HD. Sitter och funderar på hur jag kommer att uppleva den datorn jämfört mem min gamla betta, som faktiskt har 15" skärm, men som tickar i slöa 400Mhz. Tror ni att det här är en bra maskin? Man kanske får panikångest när man går ner till en 14" icke-wide skärm? Men det kanske brännare, format och snabb CPU väger upp? Synd bara att man inte kan ha så mkt. minne i maskinen. Tyckte jag läste att det finns ett inbyggt (alltså...in-byggt..ni hajar) minne som ej går att ta bort i den maskinen. Hur kul känns det?

/Fredrik

• Oregistrerad
  • 2004-02-07 12:54
Ursprungligen av Nifo:

Nu lutar det åt en iBook G4 14", mellanmodellen. Fast då med 60Gb HD. /Fredrik

Ja, så skrev du i november. Eftersom jag själv ivrigt väntar på en iBook G4 12" BT 60GB undrar jag om du helt slutat tänka på bärbart. Om den är dyrare än Dell så är det väl marginellt? Det är klart, har du inte marginalen, så ...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-10 09:25

För mig är det bara bärbara datorer som gäller framledes. Powerbook har mer än tillräckligt med kräm för mina behov.

• Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2003-11-10 10:18

1152x768 ner till 1024x768. hm.

Vad gäller de nyare FW800 PMG4 låter de inte tillnärmelsevis lika mycket som de gamla MDD, tro mig, jag har en av var.
FW800 (de som säljs nu) är faktiskt acceptabla i ljudnivå.
Om ljudnivån är viktig, köp en beg QuickSilver. De har standarddelar i sig och kan göras ljudlösa för några hundralappar! Det har jag gjort

• Medlem
  • International user
  • 2003-11-10 21:12

Ljudlös för några hundralappar? Wow! Ge mig receptet.

• Medlem
  • 2004-02-07 11:46

Jo! - Jag vill ta upp den här tråden igen, för jag anser att saker och ting är värdelösa minst sagt. Jag var ju en av flera som trodde att det under senaste expon skulle komma något som fyllde hålrummet. Jag står fortfarande lika frågande, tyvärr. Alltfler drar i mig från PC-sidan, och jag önskade att jag hade ett bra försvar men jag har inte det längre. Det skulle vara OS X i så fall. Annars är ju det "bara" hårdvara vi pratar om. Funderar om man ska ha kvar sin gamle märr, PB G4/400 och köpa sig en PC från Dell eller så (Har inte den minsta lust att bygga själv) på vilken jag kör videoredigering, bildbehandling osv. Vad jag räds är att jag kommer sakna mitt OS när jag kör på den maskinen.

Det var någon i ett tidigare inlägg, tror det var Cyrion, som nämnde punkt för punkt varför saker och ting är som det är beträffande Apples produkter. Själv undrar jag om inte Apple skulle sälja bättre om man gick ner något i priserna. DET är nämligen det första som PC-anhängare kommenterar: Priset! Jag KAN inte längre försvara prissättningen när man presenterar maskiner (utöver G4/G5) som inte kan byggas ut.

/Fredrik

• Medlem
  • 2004-02-08 02:02

Jag vet fortfarande inte vad jag ska köpa. Är så himla van vid min snygga, smidiga men ack så gamla PBG4/400. Men å andra sidan vill jag ha rejält med kraft för alla roliga och användbara program som finns ute nu. Läste och postade i en annan tråd beträffande att GarageBand betedde sig så slött på 800Mhz iBook G4. Klarar denna dator som nästan är helt nysläppt från Apple ej ens detta program, då vet jag inte. Börjar tvivla.

/F

Ursprungligen av Nifo:

J Klarar denna dator som nästan är helt nysläppt från Apple ej ens detta program, då vet jag inte. Börjar tvivla.

Både iLife och iBook är för privatpersoner. Det är riktigt trist att det inte ska fungera tillfredsställande. Eller har Apple tänkt att iBook-ägarna inte ska ägna sig åt iLife utan bara surfa och skriva epost eler det som har valt iMac ska få köra iLife?

Jag förbereder mig mentalt på att äga en iBook nästa gång, men jag tror att jag kommer att sakna PowerBookens skärm.

/c

Vilket videoredigeringsprogram har du tänkt att köra Nifo? FCP Express är väldigt mycket program för pengarna vilket gör att Mac maskinen blir minst eller billigare än en PC från Dell med FireWire, Virusprogram m.m.

Har även svårt att följa ditt resonemang ang. datorer och priser från Apple. Gör som många andra studenter/människor. Ta ett banklån och köp en G5:a, månadskostnad på runt 500:- är inte farligt. Efter tre år är andrahandsvärdet minst det dubbla som på PC:n vilket leder till en än mindre månadskostnad.

Du glömde LC475 på din lista, den är tyst. Men kanske inte lika bra utbyggnadsmöjligheter som G5.

Annars är iBooken som sagt ett mycket bra alternativ till ett otroligt pris. Du vet väl att det går att stoppa i en 1024 MB modul, men kanske till ett lite för högt pris. Garageband har jag inga som helst problem med nu med 640 i minne, så länge jag håller mig under tio simultana spår.

• Oregistrerad
  • 2004-02-08 19:22

En G5 Single 1.6 Ghz

Konfigurera bort Modem och Superdrive så får du ett överkommligt pris:
13.300:- Exkl. Moms
16.665:- Inkl. Moms

Sen måste du ju minst ha 512 MB till (640 tot) , detta köper du tex "billigt" på macoteket, när du fått fram lite stålar( eller direkt fr att få ett bättre första intryck )

Sitter på en eMac G4 1Ghz 640MB Ram... Jag kan inte säga att garageband går helt flytande... vid uppspelning och när man drar så går det åt 100% av CPU och allt går seeegt...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-08 19:37
Ursprungligen av jockeleu:

En G5 Single 1.6 Ghz

Konfigurera bort Modem och Superdrive så får du ett överkommligt pris:
13.300:- Exkl. Moms
16.665:- Inkl. Moms

Studentpris på motsvarande är 15 000:- inkl, moms, men som sagt mer minne är ett måste. DVD-brännaren skulle jag i vilket fall som helst ta bort och köpa en löst om jag hade behov. Jag skulle nog själv även byta grafikkort från GeForce FX 5200 till Radeon 9600 för 373,75:- (studentpris) extra.

• Medlem
  • International user
  • 2004-02-08 19:38

Köper du en G5 1.6 GHz utan modem och superdrive på Mecenat Apple Store får du den för exakt 15000 kr (antar att man får Mecenatkort om man studerar på folkhögskola, fråga annars).

• Medlem
  • 2004-02-08 20:31

Jag får klura lite...är sugen på en ibook...men det köpet kanske inte är så smart.
En G5:a...visst. Men helst vill jag ha en kraftfull (läs: PowerBook) bärbar maskin.
Har t o m börjat fundera på en PB 15" 867:a - för skärmens skull.

Tar en timeout i mitt tänkande. Känner att jag håller på att tjata ihjäl er alla.

Mvh
Fredrik

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-08 21:15

Jag övertalade min PC bror att prova köpa en mac,,, han hitta en beg G4 Quicksilver 867mhz, 80Gb, Superdrive, 1,2 GBram för 6500:- med kvitton och alles... och han är såklart skitnöjd med sin Mac och ska sälja sin PC,,,
Så det finns kap att göra om man även kan tänka sig beggat,,

• Medlem
  • 2004-02-09 22:26

Visst kan jag tänka mig begagnat så länge allt är i bra, fungerande skick. Men dealen din bror gjorde där var väl ovanligt bra eller? Det är väl bara att den väsnas lite, men det får man kanske leva med? (Tänker ha datorn i närheten). Hur snabb är en sån maskin när det kommer till kritan med renderingar / realtidsfunktioner i olika redigeringsprogram som FCE och FCP?

/Fredrik

Bevaka tråden