- Olle@mac
- Medlem ●
- Borås
Microsoft måtte vara lite irriterade då dom nu försöker ta bort intresset för iTunes Music Store - jag tror att dom till viss del kommer att lyckas med sitt uppsåt, dvs. att flytta fokus hos journalister som vill ha ett snabbt och lätt material att få se ut som att det är världens sanning. Dom tar en av sina egna informationsnissar och gör en *intevjuv* med Dave Fester, General Manager, Windows Digital Media Division.
Fester:iTunes captured some early media interest with their store on the Mac, but I think the Windows platform will be a significant challenge for them. Unless Apple decides to make radical changes to their service model, a Windows-based version of iTunes will still remain a closed system, where iPod owners cannot access content from other services. Additionally, users of iTunes are limited to music from Apple's Music Store. As I mentioned earlier, this is a drawback for Windows users, who expect choice in music services, choice in devices, and choice in music from a wide-variety of music services to burn to a CD or put on a portable device. Lastly, if you use Apple's music store along with iTunes, you don't have the ability of using the over 40 different Windows Media-compatible portable music devices. When I'm paying for music, I want to know that I have choices today and in the future.
Hela *intervjuven* finns här:
http://www.microsoft.com/presspass/features/2003/oct03/10-15musicservices.asp
Märkligt utspel. I princip så verkar Microsoft känna sig manade att helt enkelt snacka skit om Apple. Det tyder på att Apple gör något rätt tycker jag. Inte så att det finns någon anledning att så split mellan MS och Apple, men de verkar ju nästan rädda.
Jag tror att MS har VÄLDIGT högtflygande planer angående precis de här sakerna iom sitt Media Center OS och X-Box. Att Apple surfar in på ett bananskal känns nog mer än olustigt för dem.
Skrev följande till IDG´s chefredaktör om detta, kan ju vara intresant att följa hur dom kommer att agera på *intervjuvn*:
Ämne: Liten vädjan...
Datum: Sat, 18 Oct 2003 16:25:12 +0200
Från: Olle Jonsson <[email protected]>
Företag: Sveriges Television, Göteborg
Till: magnus.muller@idg.se
Hallå Magnus,
Förmodar att någon av IDG´s tidningar kommer att skriva om iTune Music Store för Windows. Kan bara hoppas att ni inte är för lättköpta och låter er påverkas av den intervjuv som Microsoft gjort med sig själva. Jag vet hur det funkar ibland, jobbar själv på SVT Nyheter ( bl.a Västnytt sedan 35 år tillbaka)... alldeles för lätt att ta en pressrelease och sedan skriva om den till något som ser ut som ett eget material.
Här är länken där Microsoft försöker ta bort fokus från Apples iTunes Music Store. Hoppas du kan se till att detta hamnar hos rätt journalist hos er.
http://www.microsoft.com/presspass/features/2003/oct03/10-15musicservices.asp
Är ganska övertygad om att många mac-användare lätt kommer att se ifall IDG kommer att göra det lätt för sig.
Mvh,
Olle Jonsson
Fotograf & redigerare på Västnytt
+++
Oväntat då... Eller inte. Men dom är väl lite sura på Steve sedan han påstod att iTunes för Windows är den bäst skrivna programvaran någonsin för Windows...;)
Antagligen har väl Microsoft planerat att komma med en nedladdningstjänst år 2008 eller något liknande och därför sågar man Apple iTMS vid fotknölarna nu.
Men det stämmer delvis det MS säger, att Apple har ett väldigt slutet system. Fast detta är till för och nackdel.
Bäst vore om Apple promotade AAC som en generell lösning för ALLA nu när de har en fungerande lösning själva. Då kan MS bara gå och stoppa upp WMA någonstans...
Men Apple borde även lägga till WMA-stöd i QuickTime/iTunes. Eller så borde Microsoft göra det (bara att skriva en codec, väl - eller kan det bli problem med DRM-stöd då kanske?)
Men som det är idag så har han delvis rätt tycker jag. Det är lite dåligt att bara kunna använda sin köpta musik på iPods. Jag vet folk som köpt andra mp3-spelare bara för att ha en minimal spelare när de joggar osv.
Sen tycker jag fortfarande det är knas att Apple ännu inte byggt in allt som finns i iTunes i QuickTime.
MP3-codecen borde gå in där, precis som man gjort med AAC. Detta skulle gjorts för 3 år sedan typ...
EQ:n skulle lika gärna kunna finnas i QuickTime också.
Skrevs ursprungligen av Erik.dv
Det är lite dåligt att bara kunna använda sin köpta musik på iPods. Jag vet folk som köpt andra mp3-spelare bara för att ha en minimal spelare när de joggar osv.
Kanske riktigt men OM filerna kunde flyttas till andra spelare så hade dealen mellan Apple och musikbranchen troligtvis aldrig blivit av. Jag för min del är nöjd med att kunna höra i lurarna, lyssna i bilen, koppla in den i stereon och streama i mitt lokala nätverk.
Olle
Skrevs ursprungligen av Olle@mac.com
Jag för min del är nöjd med att kunna ...... streama i mitt lokala nätverk.
Olle
Berätta hur du gör det är du snäll....nyfiken ju!
Anders
Slutet och slutet... Är det bara jag som tycker det är ironiskt att av alla bolag som finns så är det Microsoft nu som klagar på slutna system? Herregud.
Nej, det här var bara ett lågt försök i att prata ner iTunes Music Store, eller i ett sista försök att få Apple att byta ut ACC mot WMV
Det här visar ju bara på att MS är rädda för att Apple ska få ett grepp om marknaden för nedladdning av musik. Det skulle sitta fint om fler företag kunde komma med spelare som klarar av AAC. iPod'en är ju en underbar produkt, men den passar inte till allt. För många är den för dyr, och för till exempel en joggare så skulle en spelare utan rörliga delar vara bättre. Jag tycker det känns som om Apple gör ALLT rätt för tillfället Nu hoppas jag bara på en riktigt läcker iBook och en prissänkning på G5'an....
Skulle Apple bygga in WMA-stöd i iPoden skulle det inte bli någe snack längre. Det tycker jag att Apple borde göra. Om något skulle det generera flera kunder då vissa kanske vill köra WMA för att många WinTel mjukvaror kör det.
Ja, du måste ju inse hur slutat iTMS/iPod är.
1. Apple står för iTunes programmet
2. Apple står för iTunes Music Store
3. Apple står för QuickTime som innehåller AAC-codecen
4. Apple står för den enda portabla spelaren som hanterar AAC-ljud (så vitt jag vet och i vart fall från iTMS).
Tididgare stod även Apple för datorhårdvaran och OS:et. Mer slutet än så får man leta efter
Jag säger inte att det är dåligt, men jag säger att det är grymt slutet. Microsoft gör samma saker, visst, men du kan inte säga att Apples lösning idag INTE är sluten.
1. Apple borde göra så flera mp3-spelare kan använda AAC
2. Apple borde göra så iTunes/iPod och även QuickTime får WMA-stöd
Då blir alla glada.
Skrevs ursprungligen av Anders Ingelstam
Berätta hur du gör det är du snäll....nyfiken ju!
Jag öppnar på macen port 3689 därefter dyker min musik (utdelad) upp på sonens PC i hans iTunes. Vi finns via samma nätverkshubb, han med sitt IP-nummer och annat routernummer, så IP och router har inget med detta att göra. I mitt iTunes så öppnar jag inställningar (Delning) och bockar för vilka playlists eller hela mitt musikbibliotek som jag vill att han ska få tillgång till.
Olle
Ja, du måste ju inse hur slutat iTMS/iPod är.
1. Apple står för iTunes programmet
2. Apple står för iTunes Music Store
3. Apple står för QuickTime som innehåller AAC-codecen
4. Apple står för den enda portabla spelaren som hanterar AAC-ljud (så vitt jag vet och i vart fall från iTMS).
Att apple står för 1 och 2 är väl uppenbart och inget att invända emot vad gäller öpenhet eller slutenhet...
Att de skickar med 3 är väl mest för att få det att funka.. Ren service så att säga...
4 kan ju inte Apple göra mycket åt - det är väl upp till tillverkarna av respektive spelare.
1. Apple borde göra så flera mp3-spelare kan använda AAC
2. Apple borde göra så iTunes/iPod och även QuickTime får WMA-stöd
Då blir alla glada.
Då får nog WMA bli ett öppet filformat först...
Huruvida andra spelare skall stödja AAC eller inte är ju en sak mellan dessa tillverkare och MP-komitée... Kan väl inte apple lägga sig i hur dessa gör eller inte Det om något vore ju "MS-takter"
Skrevs ursprungligen av Niklas Hjelm Smith
Jag håller med, det är synd att den enda musikspelaren som klarar ACC är av märket Apple. Dom borde få Creative och Rio att följa med.
Skriv det på ev. feed-back på deras sidor då Det är ju bara för dom att licensiera MP4a från dom som har MP-standarden...
Skrevs ursprungligen av Niklas Hjelm Smith
Jag håller med, det är synd att den enda musikspelaren som klarar ACC är av märket Apple. Dom borde få Creative och Rio att följa med.
det e nog bara en tidsfråga.
jag har för mej att det finns flera mobiltelefoner som stöder AAC.
apple har järnkoll!
inget man kan anklaga MS för, hehe...
bye the way, klockrent olle!! tack!!
"MS…valt bort mp3 helt och hållet…"
Precis... De tjänar ju pengar på att folk köper deras kodningsverktyg.
Tyvärr ser jag samma sak hos Apple vad gäller ex COMPRESSOR. Inte så långt ögat kan se finns stöd för "standarden" MPEG1. Sen stöder QuickTime AAC fullt ut med inte MP3. Lite annorlunda då WMA är MS egen påhitt, men men... Apple kör i vart fall på mera öppna standarder.
Hur är iTMS DRM-lösning gjord? Är det en Apple propriatory lösning eller något som ingår i MPEG4?
Apple borde satsa på att få flera MP3-spelare att stödja AAC och att få flera MP3-spelare att nu sheppas med iTunes. Lite synd att detta inte hände för något år sedan, då hade Apple verkligen regerat. Men de har fortfarande en chans om man säger så.
Jag tror inte problemet ligger i att få AAC att lira på en lur eller en spelare det är snarare Apples DRM-lösning för iTMS.
Varför finns inte denna DRM-lösningen för video inbyggd i QuickTime förresten!?
"jag har för mej att det finns flera mobiltelefoner som stöder AAC."
Det kan du hoppa upp och säga en gång till
Jag tror alla 3G-lurar har stöd för det. Ericsson är välidgt för 3 GGP (eller vad det heter) som ingår i MPEG4 för mobila enheter. Sony har också visat stort intresse för AAC m.m.
Största flopperna genom tiderna är just format som inte håller. Sonys ATRAC 3 är (eller vad det heter) är ett sådant exempel.
[B]Största flopperna genom tiderna är just format som inte håller. Sonys ATRAC 3 är (eller vad det heter) är ett sådant exempel.
Problemet där stavas SONY. ATRAC är ju ett bra format för det det är till för (MiniDisc). Hade Sony varit med lite, hade Minidisc lätt kunnat slå ut CD:n. Jag hade gärna sett att det hade hänt, eftersom MD:n är överlägsen på flera sätt. Ljudkvaliteten är förvisso marginellt sämre, men klart bättre än mp3.
Nej, alltså jag menar SONY:s satsning på digitala media spelare. De hade ett par stycken som körde med ATRAC 3. Det är en vidarutveckling på ATRAC, som var det format man körde på MD:n.
Med att kör MP3 "fullt ut" i QuickTime menar jag fullstädning in och export av formatet. En komplett CODEC som vi finner i iTunes, dvs en en- och decoder. QuickTime har bara en decoder. QT Pro borde verkligen kunna ha en fullständig encoder också. Men men...
Det är väl ändå inte riktigt sant det ni skriver om att iPod skulle vara enda uppspelaren på marknaden som klarar av ACC.
AAC är inget verk av Apple även om många vill tro det. De som skall ha credits för att det finns och är en fastslagen standard är väl snarare AT&T, Dolby Laboratories, Fraunhofer IIS, and Sony Corporation.
Nedan följer fler olika märken och modeller på uppspelare. Några av dem spelar upp från bränd CD, andra från minneskort. Några tillverkare har flera olika modeller. Flera av dem kallas MP3 spelare men spelar upp ett flertal olika format.
IRiver iDP-100
Sanyo SSP-PD7
Panasonic SV-SD50
Impactra Motion-i
NAPA PA-15
Philips EXP411 Pocket Expanium
Creative Labs Nomad Jukebox 10GB
Skrevs ursprungligen av Reefer
Kan du inte komma ihåg vad du skriver så är det ingen mening med att du deltar i en diskussion.
Kan de i församlingen som har något otalt med varandra lösa det privat så slipper vi en massa onödiga stridigheter som ändå inte leder till något konstruktivt ? Tagga ner lite så blir det trevligare att vistas här - tack!
Olle
Att AAC inte är ett Apple påhit vet jag mycket väl. Det ingår i MPEG4 standarden som ett hav av företag satt.
Sen finns det spelar som fixar AAC-uppspelning också. Men, och ett stort men, kan de:
1. Skicka in/ut musik från iTunes
och
2. Skicka in/ut köpt musik från iTMS
Det är två väldigt viktiga frågor i sammanhanget.
Skrevs ursprungligen av Reefer
Kan du inte komma ihåg vad du skriver så är det ingen mening med att du deltar i en diskussion.
Om du läser lite mer ovan och försöker så förstår nog till och med du - du min ytterligt konstruktiva medmänniska...