Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

På Sydsvenska Dagbladet känner de inte till Safari!

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-10-19 10:38

På Sydsvenska Dagbladet känner de inte till Safari!?
Sysvenskan Direkt

• Administratör
  • Malmö, Sweden, Sweden
  • 2003-10-19 12:36

Och ändå kör Sydsvenskan Mac har jag för mig?

Visst är det mac som gäller på nätredaktionen (har själv jobbat där och flickvännen arbetar till och från som redigerare, med uppsikt över sydsvenskan.se). Men det är fortfarande MacOS 9 som gäller för medarbetarna (eftersom nätredaktionens datorer också används av redigerarna på kvällstid), och det redaktionella systemet och sajten är troligen utvecklad av folk som kör windows.

• Medlem
  • Malmö
  • 2003-10-19 20:42
Citat:

Skrevs ursprungligen av ohennig
Visst är det mac som gäller på nätredaktionen (har själv jobbat där och flickvännen arbetar till och från som redigerare, med uppsikt över sydsvenskan.se). Men det är fortfarande MacOS 9 som gäller för medarbetarna (eftersom nätredaktionens datorer också används av redigerarna på kvällstid), och det redaktionella systemet och sajten är troligen utvecklad av folk som kör windows.

Mac OS9 för Quarkens skull tror jag.

Längre ner på sidan har man möjlighet att tipsa de om en eventuell webbläsare de inte stödjer så jag tipsade om Safari.
Skulle vara kul om fler 99mac'are gjorde det också.
-Med förhoppning att de öppnar sina ögon för framtiden som redan är här-:cool:

Det är ju ganska typiskt dagstidningar, de har i regel ganska gammelmodig teknik. Vissa inser det, men många är också fullt förvissade om att Mac OS 9 och QXP 3.32 är nästintill rocket science.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-19 22:12

Nu har jag också skickat ett meddelande via länken där man kan tipsa om webbläsare.

Är det inte ofta så att sidan känner av vilken webbläsare man har och är det inte en av de som är "godkända" så får man ett felmeddelande.

Det är ju ett ganska kasst sätt att koda sina sidor eftersom det borde vara väldigt svårt att hålla koll på alla webbläsare som kan finnas. Bättre vore väl om man fick detta när sidan känner av en webbläsare som man vet inte stöds.

Skulle tro att det funkar fint i Safari på större delen av dessa sidor som frågande undrar vilken konstig webbläsare man använder. Det går väl att ställa om Safari så att den identifierar sig som något annat, vilket säkert funkar i många fall.

• Medlem
  • 2003-10-19 22:23

Har också skickat mail till dom.

Citat:

Skrevs ursprungligen av malen
Mac OS9 för Quarkens skull tror jag.

Stämmer bra. Det går inte fort med uppgraderingar på det bygget. Fast det har ju med produktionen att göra. Inget som inte är ohyggligt noga testat ur stabilitetssynpunkt, kommer ut på golvet.

• Medlem
  • 2003-10-20 01:16
Citat:

Stämmer bra. Det går inte fort med uppgraderingar på det bygget. Fast det har ju med produktionen att göra. Inget som inte är ohyggligt noga testat ur stabilitetssynpunkt, kommer ut på golvet.

tsk tsk... det är väl lite si och så med det?

Fö har jag hört att de (kanske) ska byta till ID. Då kanske de även tar OSX...?

• Medlem
  • 2003-10-20 01:22

sds direkt stöder inte ens de läsare den påstår sig stödja:

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-20 09:22

Sidan funkar inte oavsett vilken webbläsare man väljer att Safari ska identifiera sig som. Inte ens MSIE 6 alltså.

• Medlem
  • Malmö
  • 2003-10-20 10:28
Citat:

Skrevs ursprungligen av Baron
sds direkt stöder inte ens de läsare den påstår sig stödja:

De stödjer bara 5.1.
Din är ju 5.1.6 så du förstår väl att det stämmer inte.;) Den är kanske för ny liksom Safari.

Citat:

Skrevs ursprungligen av malen
De stödjer bara 5.1.
Din är ju 5.1.6 så du förstår väl att det stämmer inte.;) Den är kanske för ny liksom Safari.

5.1 och uppåt står det ju.

Baron:
ID har varit "på gång" länge. Träffade Jörhov, på saligt insomnade Datorbokhandeln i Malmö, ett par veckor efter att jag hade slutat. Då var han där för att skaffa litteratur om ID eftersom de hade tagit hem det för utvärdering. Och innan jag slutade skulle jag få betatesta en ny version av Mac Flash (det redaktionella systemet så att ni oinvigda hänger med). Då hade jag ett halvår kvar att jobba, men inte blev det någon betatest. Tror det dröjde ett år efter att jag hade slutat innan det kom en ny version in i produktionen.

• Medlem
  • Malmö
  • 2003-10-20 10:51
Citat:

Att byta går ju på en natt.

Liten handbok på hur man går från OS 9 till OSX. (Alltså från Quark till ID, eftersom det är slöseri med resurser att byta från Quark till Quark. Eller hur?).

Allt sker i "bakgrunden".

1. Sätt en man på att göra om alla Quarks mallar till ID mallar. (För en helt obegåvad människa kan det ta 14 dagar om vi säger så). Produktionen flyter som vanligt i 9-an.

2. Samtidigt ordna en kurs (1 timme om dagen) på hur man fyller i de mallarna (för en grupp helt obegåvade människor kan det ta lika långt tid - alltså 14 dagar). 14-de dagen är den sista dagen med OS9 i produktionen.

3. 15-de dagen startar du OSX på rigtigt och glömmer nian med allt vad det hade med sig.

P.S. Alla normala människor som vill lära sig nya saker klarar de där kurserna på 1/3 del av den angivna tiden.

• Medlem
  • 2003-10-20 11:06

ohennig:
ja jag kan tänka mig att de går över till ID i OS9 lagom till att ID upphör att existera för OS9...
Det där med stabiliteten var ju lite hackigt när vi fick... ja vaffan var det nu? Minns du när vi fick sånna här bombtabeller att fylla i när datorerna dök? Det var särskilt Malmöburken som brukade strula haar jag för mig. Jörhov såg svettigare och svettigare ut för varje lapp man fyllde...

malen:
det är ett konservativt ställe, med en massa gamlingar som inte ens vågar klicka äpple+s utan ska upp i gardinen... :rolleyes: (lite hårdraget kanske)

Citat:

Skrevs ursprungligen av Rajje
Sidan funkar inte oavsett vilken webbläsare man väljer att Safari ska identifiera sig som. Inte ens MSIE 6 alltså.

Hur ändrar man detta?

Nyfiken:rolleyes:

• Medlem
  • 2003-10-20 11:36
Citat:

Skrevs ursprungligen av Svante S
Hur ändrar man detta?

Nyfiken:rolleyes:

• Medlem
  • 2003-10-20 12:47

Nu funkar sydsvenskan i Safarari.. Oj det har varit inbrott i shopen på Stora Södergatan i Lund. och H43 tappar och Malmö är sist, vilken sport? Vattenpolo?

• Medlem
  • 2003-10-20 13:14

sydsvenskan har fungerat i Safari tidigare. Det är väl sydsvenskan direkt som inte fungerar? Och ännu inte gör det...

• Medlem
  • Gävle
  • 2003-10-20 14:05
Citat:

Hur får du fram DeBugg menyn?!

• Medlem
  • 2003-10-20 14:23
Citat:

sydsvenskan har fungerat i Safari tidigare. Det är väl sydsvenskan direkt som inte fungerar? Och ännu inte gör det...

Ooops silly me

• Medlem
  • 2003-10-20 15:08

Ang att det inte fungerar i 5.1.6:

Hej

Jag har vidarebefodrat ditt mail till personerna som utvecklar
Sydsvenskan direkt och återkommer så fort jag fått ett svar.
Angående Safari så kommer den browsern eventuellt stödjas av
kommande version av SDS Direkt
----------------------------
/M.V.H.
Robin Berggren
Sydsvenskan Direkt Support
direktsupport@sydsvenskan.se

• Medlem
  • 2003-10-20 15:10
Citat:

Skrevs ursprungligen av Creops
Hur får du fram DeBugg menyn?!