Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airplay i olika rum utan Airport Extremerouter

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Sitter idag med en Airport Extreme och två stycken Airport Express i köket och sovrummet så jag kan strömma mitt itunesbibliotek. Har funderat på att försöka skaffa en nyare router och väntat på en uppdaterad Extreme men verkar nu få vänta förgäves om ryktena stämmer.

Finns det något alternativ med icke appleprodukter? Kan jag få Airplay funktionalitet med med mina befintliga Airport express med en modern router? Eller fungerar det inte alls eller blir det sämre prestanda om det mot förmodan skulle fungera? Någon som har en bra idé. Helst vill man inte byta ut befintliga högtalare som jag redan har.

Vi kan börja med frågan, varför behöver du en ny router? Fungerar inte din Airport Express som den ska?

Ursprungligen av barbapappa_86:

Vi kan börja med frågan, varför behöver du en ny router? Fungerar inte din Airport Express som den ska?

En bra fråga och av det skälet är det kanske inte ett akut problem men det är så att täckningen är lite svajig och sedan droppar nätverkskopplingen ur ibland vilket göra att jag får stänga av och på wifi igen. Så det är väl en fundering man haft ett tag.

Ursprungligen av Taccarino:

En bra fråga och av det skälet är det kanske inte ett akut problem men det är så att täckningen är lite svajig och sedan droppar nätverkskopplingen ur ibland vilket göra att jag får stänga av och på wifi igen. Så det är väl en fundering man haft ett tag.

Din tanke med att ersätta din Airport Express kanske inte är helt irrelevant, men först och främst kanske man borde fokusera på att lösa de problem du upplever idag. Inget som säger att problemet försvinner bara för att du byter router tänker jag.

Löses problemet med en omstart av routern? Har du testat att återställa den för att se om det blir bättre?

Ursprungligen av barbapappa_86:

Din tanke med att ersätta din Airport Express kanske inte är helt irrelevant, men först och främst kanske man borde fokusera på att lösa de problem du upplever idag. Inget som säger att problemet försvinner bara för att du byter router tänker jag.

Löses problemet med en omstart av routern? Har du testat att återställa den för att se om det blir bättre?

Problemet är väl idagläget inte superakut då det fungerar rätt okej idag. Att den droppar ut sker inte ofta och en omstart har inte hjälpt helt men det går såklart att starta om den igen och se om det förbättrar situationen.

Var mest nyfiken om det fanns möjligheter till att lösa om det blir mer akut eller om det kommer någon router med bättre täckning.

Ursprungligen av Taccarino:

Problemet är väl idagläget inte superakut då det fungerar rätt okej idag. Att den droppar ut sker inte ofta och en omstart har inte hjälpt helt men det går såklart att starta om den igen och se om det förbättrar situationen.

Var mest nyfiken om det fanns möjligheter till att lösa om det blir mer akut eller om det kommer någon router med bättre täckning.

Du har inte berättar vilken AirPort Extreme du har, så lite svårt att svara på om det blir bättre eller sämre om du byter ut den. Den senaste modellen är i alla fall ca tre år gammal, så köper du en high end router idag så får du troligtvis bättre WiFi, men inte nödvändigtvis. Låter inte som att ditt problem endast är dålig täckning.

  • Medlem
  • Strängnäs
  • 2016-11-27 15:49

Som svar på din ursprungliga fråga. Ja, det går utmärkt att köra Airport Express som klient med vilken annan trådlös router som helst.

Tänk bara på att den nya routern bör vara "dual band" ifall dina Expresser bara klarar 2,4 GHz.

Ursprungligen av stralis:

Som svar på din ursprungliga fråga. Ja, det går utmärkt att köra Airport Express som klient med vilken annan trådlös router som helst.

Tänk bara på att den nya routern bör vara "dual band" ifall dina Expresser bara klarar 2,4 GHz.

Fungerar dessa köra Airplay när dessa är kopplade till en högtalare? Det låter ju bra ifall jag väljer att uppgradera min router vid ett tillfälle. Inget akut då jag har den senaste Extremen för närvarande.

Tack för svaret!

Klart de gör. APE kopplar ju över wifi och bryr sig inte/vet inte huruvida routern kommer från apple eller ej.

Däremot har jag märkt att det ibland blir dropout över airplay från min mbp, men inte från min iphone. Med andra ord behöver det inte med automatik vara routern som är kass vid dropouts...

1
Bevaka tråden