Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Välkommen till 99 – vi knyter ihop det digitala vardagslivet

Tråden skapades och har fått 251 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-08-28 16:20

Sweclockers ligger orörd.
Kommer 99.se på sikt att även slås ihop med SweClockers? Eller anses SweClockers så fina att får njuta av särbehandling?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2017-08-28 16:20
Ursprungligen av ekloev:

Vi hoppas och tror att entusiasterna som har diskuterat här tidigare kommer fortsätta göra det nu också

Ehm, nej. Det är många kunniga användare som jag har lärt känna här som inte längre är aktiva pga förändringar ni har gjort tidigare.

Ursprungligen av ekloev:

kunnigt 99mac-forum är fortfarande en del av vår identitet även om namnet nu är ändrat.

Inte som jag ser det. Dessa kopplingar är inte givna från användarskarans sida, speciellt inte när ni nu tar ytterligare ett steg bort från rötterna istället för närmre dem...för att istället ta er ett steg närmre IDG som verkar vara målet.

Ursprungligen av jakobnilsson:

Detta är en vidareutveckling, och vi bryr oss väldigt mycket om vad medlemmarna tycker.

Det är definitivt inte min åsikt, som är baserad på användares åsikter i flertalet tidigare diskussioner kring siten.

Ursprungligen av ekloev:

alla hade ju möjligheter att tycka till om förändringen när redaktionen efterfrågade det i forumet

Vilket vi gjorde och våra åsikter hade bevisligen exakt noll tonvikt.

Ursprungligen av ekloev:

Skillnaden mot hur det var för femton är sedan är att vi har många fler medlemmar som är entusiastiska runt frågor som inte berör Apple, och deras intressen och diskussionsvilja ska så klart också få ta sin plats.

Så därför ska ni nu slakta allt som gjorde denna siten unik, för att istället bli en dussin-site som försvinner i bruset. Det är framför allt det förstnämnda som är direkt bedrövligt att ni inte förstår.

Ursprungligen av ekloev:

Bra tankar är bra tankar, och dessa lyssnar vi på.

Snick snack, ni har ju inte lyssnat alls så kom inte och påstå det. De tankar som av er anses som bra är inte de som sätter värde på att siten är unik, sticker ut etc. Det som av er anses vara bra är siten blir som vilken i högen som helst.

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2017-08-28 16:25

Vettig förändring som pågått en lång tid. Bra att denna förändrade verklighet nu även avspeglas i varumärket på ett tydligt sätt.

Även om detta inlägg skrivs på min nyaste MBP15 så är jag själv en typisk användare som sitter med en massa blandade miljöer och ekosystem, både hemma i familjen och på arbetet.

Ser fram emot att även fortsatt läsa och ta del av er utmärkta rapportering och välskrivna artiklar.

@Mymac4ever, det är inget som ändrats.
Klicka på Forum / Översikt eller någon av övriga länkarna som finns under Forum.

Ursprungligen av Mija:

Ah, dom bryr sig inte om iOS längre. Det här forumet är för alla andra numera.

Helt fel. En bättre och finare IOS-vy av 99 står högt upp på att göra-listan. Görs dock inte i en handvändning.

Ursprungligen av Erik.dv:

Det är inget konstigt att sidan blivit vad den blivit.

Ett par av oss som reagerar nu…
Jesper Ohlsson - registrerad för 15 år sedan c:a 18 000 inlägg
Erik.dv - registrerad för 15 år sedan med c:a 7500 inlägg
Zinned - registrerad för 9 år sedan med c:a 8500 inlägg

De som driver siten…
Ida Blix - registrerad för 13 år sedan med ca 2000 inlägg
jakobnilsson - registrerad för 3 år sedan med under 1000 inlägg
ekloev - registrerad för 2 år sedan med med under 500 inlägg
amandareventlid - registrerad för 1 år sedan med c:a 100 inlägg

Vi har medlemmar som enskilt lagt ner mer tid på siten än den sammanlagda skaran som nu driver den. Då är det helt naturligt att vi dels tycker mycket om hur sidan är eller varit och att vi då känner starka band till den.

Vad som kan ses som lite oturligt är att dessa tidigare eldsjälar (och många som redan lämnat sidan tror jag) inte fått vara med i utveckling och utformningen av nya sidan.

Jag skulle vilja sälla mig till skaran här. Jag har inte lika många inlägg men jag har varit medlem på 99mac sedan 2004 (13 år sedan, jag var då 14 år gammal) och kom hit - samt är kvar här - just av den anledningen att det är ett forum om macar på svenska. Tror 99 som "mainstream teknikforum utan särskilt tekniskt djup" får svårt att stå sig i konkurrensen med andra liknande siter.

Jag vet att jag själv i alla fall försvunnit mer och mer från siten i takt med att det tekniska djupet sjunkit till förmån för bredden. Informationen som nu kommit från redaktionen styrker att det här inte är ett forum för mig.

Lycka till i framtiden 99 och hoppas ni kan hitta nya användare i er nya målgrupp.

Ursprungligen av zinned:

Ehm, nej. Det är många kunniga användare som jag har lärt känna här som inte längre är aktiva pga förändringar ni har gjort tidigare.

Inte som jag ser det. Dessa kopplingar är inte givna från användarskarans sida, speciellt inte när ni nu tar ytterligare ett steg bort från rötterna istället för närmre dem...för att istället ta er ett steg närmre IDG som verkar vara målet.

Det är definitivt inte min åsikt, som är baserad på användares åsikter i flertalet tidigare diskussioner kring siten.

Vilket vi gjorde och våra åsikter hade bevisligen exakt noll tonvikt.

Så därför ska ni nu slakta allt som gjorde denna siten unik, för att istället bli en dussin-site som försvinner i bruset. Det är framför allt det förstnämnda som är direkt bedrövligt att ni inte förstår.

Snick snack, ni har ju inte lyssnat alls så kom inte och påstå det. De tankar som av er anses som bra är inte de som sätter värde på att siten är unik, sticker ut etc. Det som av er anses vara bra är siten blir som vilken i högen som helst.

Jag tycker den beskrivningen är lite väl svartvit. Om du menar att du och ett antal andra "gamla rävar" uppmanade oss att helt fokusera på Apple, och helt sluta skriva om andra plattformar och produkter, så har du helt rätt att det var en uppmaning som inte hörsammades. Många andra som tyckt till både i diskussionstråden och privat är däremot väldigt positiva till att vi skriver om andra märken. Om det finns en punkt där så gott som alla kunde mötas var det vikten av att ha en fortsatt bra täckning och granskning av Apple. Det ämnar vi fortsätta ha, och satsa på att göra den ännu bättre.

Den stora frågan är såklart om vi kan ge de som tycker som du det de vill ha. Det beror alltså på. Om du menar ett forum helt fritt från andra tillverkare, plattformar och dess användare, då är svaret nej. Om du menar en tekniksajt och forum där det samlas en djup kunskap om Apple och dess produkter, med bra tips och diskussioner, då är svaret ja.

Det är självklart inte utan risker. Vi har en vision och en massa idéer. En risk är som påpekats här att vi blir en dussinsajt, anonym och utan något unikt. Om det sker har vi misslyckats. Vad jag tror om den saken borde dock vara självklar

Ursprungligen av iSweden:

Sweclockers ligger orörd.
Kommer 99.se på sikt att även slås ihop med SweClockers? Eller anses SweClockers så fina att får njuta av särbehandling?

SweClockers opererar självständigt från 99, och det finns inga som helst planer på att slå ihop de två sajterna.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2017-08-28 16:42
Ursprungligen av jakobnilsson:

Helt fel. En bättre och finare IOS-vy av 99 står högt upp på att göra-listan. Görs dock inte i en handvändning.

Det är uppenbart bortprioriterat.

Ursprungligen av andas:

Jag har absolut inget emot ett breddat redaktionellt innehåll. Jag använder 99mac för mina tekniknyheter, mer intresserad än så är jag inte. Så länge Apple-produkter inte skalas ner så är jag ganska nöjd. Risken om sajten blir för bred är väl att vi hamnar i många fler "vi mot dom" diskussioner, när det trillar in folk som inte bryr sig, eller avskyr Apple. Det vore riktigt dåligt för 99.
, oh
Forumet får redaktionen mer än gärna pröva att få igång igen. Det är den svåra biten och jag tror inte det påverkas av redaktionellt innehåll. Det finns en bra sajt för att diskutera Apple som jag vet om och det är 99, men idag tar det sällan mer än några minuter att läsa igenom alla nya inlägg från en dag... om inte designen ändrats eller spotify rensat i spellistan ? Diskussionerna drar igång igen i samband med ett event och i efterdyningarna när folk beställer nya prylar, men däremellan känns det lite tomt.

Bra synpunkter! Just att det varit ett sådant stort avstånd mellan å ena sidan redaktionsmaterialet på framsidan, och å andra sidan forumet och dess diskussioner är verkligen något vi vill arbeta på att förändra. Forumet är unikt, och utan det hade jag själv t ex aldrig upptäckt 99 en gång i tiden. Som framkommit tidigare här i tråden är just Apples år numera tämligen förutsägbart, med stora event i juni och september och oftast mars. Då händer jättemycket, och det blir massor av både material och diskussioner. Så kommer det fortsätta vara. Däremellan finns det event med Google, Samsung och rentav Microsoft, och då kommer det säkert bli tonvikt på dessa produkter under de dagarna. Det stora målet är självklart att ha en webbplats där det finns något intressant att läsa och diskutera VARJE dag.

Diskussionsklimatet är en annan intressant synpunkt! Jag har erfarenhet av riktigt dåliga forum, där alla "diskussioner" bara bestått av pajkastning mellan Apple-fans på ena sidan och PC-fans (på den tiden) på den andra. Det är inte särskilt konstruktivt, eller berikande. Min dröm med 99-forumet är en mötesplats som präglas av insatta medlemmar, djup kunskap och en stor respekt för användare som gjort andra val av tillverkare och operativsystem. Det finns mycket att lära, och det finns potential till fantastiska samtal och diskussioner!

Ursprungligen av Mija:

Det är uppenbart bortprioriterat.

Det är, som mycket annat, en fråga om perspektiv.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2017-08-28 16:53
Ursprungligen av jakobnilsson:

SweClockers opererar självständigt från 99, och det finns inga som helst planer på att slå ihop de två sajterna.

*fniss*

Ursprungligen av jakobnilsson:

Jag tycker den beskrivningen är lite väl svartvit. Om du menar att du och ett antal andra "gamla rävar" uppmanade oss att helt fokusera på Apple, och helt sluta skriva om andra plattformar och produkter, så har du helt rätt att det var en uppmaning som inte hörsammades. Många andra som tyckt till både i diskussionstråden och privat är däremot väldigt positiva till att vi skriver om andra märken. Om det finns en punkt där så gott som alla kunde mötas var det vikten av att ha en fortsatt bra täckning och granskning av Apple. Det ämnar vi fortsätta ha, och satsa på att göra den ännu bättre.

Den stora frågan är såklart om vi kan ge de som tycker som du det de vill ha. Det beror alltså på. Om du menar ett forum helt fritt från andra tillverkare, plattformar och dess användare, då är svaret nej. Om du menar en tekniksajt och forum där det samlas en djup kunskap om Apple och dess produkter, med bra tips och diskussioner, då är svaret ja.

Det är självklart inte utan risker. Vi har en vision och en massa idéer. En risk är som påpekats här att vi blir en dussinsajt, anonym och utan något unikt. Om det sker har vi misslyckats. Vad jag tror om den saken borde dock vara självklar

Inget av det du skriver har jag påstått eller syftat på, det är en påhittad tolkning från dig/er.

Helt ärligt, jag är trött på att stånga pannan blodig här. Trött på att komma med synpunkter som ingen någonsin bryr sig om, trött på att ha åsikter som ingen är intresserad av att lyssna på. Kort sagt, trött på att slänga bort min tid här på numera IDG 2.0. Det är inte värt min tid längre.

Fridens liljor. RIP 99mac.

Ursprungligen av zinned:

...

Snick snack, ni har ju inte lyssnat alls så kom inte och påstå det. De tankar som av er anses som bra är inte de som sätter värde på att siten är unik, sticker ut etc. Det som av er anses vara bra är siten blir som vilken i högen som helst.

Att du inte får gehör eller genomslag för sina synpunkter är inte samma sak som att de inte har lyssnat.

Lyssna, utvärdera och ta beslut baserat på all tillgänglig information kan innebära att vissa personers synpunkter inte får genomslag pga att andra faktorer värderas högre.

Vill du påverka beslut så får du slipa på din argumentation

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2017-08-28 17:12
Ursprungligen av Erik.dv:

Det är inget konstigt att sidan blivit vad den blivit.

Ett par av oss som reagerar nu…
Jesper Ohlsson - registrerad för 15 år sedan c:a 18 000 inlägg
Erik.dv - registrerad för 15 år sedan med c:a 7500 inlägg
Zinned - registrerad för 9 år sedan med c:a 8500 inlägg

De som driver siten…
Ida Blix - registrerad för 13 år sedan med ca 2000 inlägg
jakobnilsson - registrerad för 3 år sedan med under 1000 inlägg
ekloev - registrerad för 2 år sedan med med under 500 inlägg
amandareventlid - registrerad för 1 år sedan med c:a 100 inlägg

Vi har medlemmar som enskilt lagt ner mer tid på siten än den sammanlagda skaran som nu driver den. Då är det helt naturligt att vi dels tycker mycket om hur sidan är eller varit och att vi då känner starka band till den.

Vad som kan ses som lite oturligt är att dessa tidigare eldsjälar (och många som redan lämnat sidan tror jag) inte fått vara med i utveckling och utformningen av nya sidan.

Nu klockar jag bara in på strax över 2k inlägg så inte alls deltagit i din mängd. Däremot har jag spenderat flera år med att moderera här, skrivit artiklar och drivit 99mac-pubbar.

Tiden förändras och framförallt har 99 fått ett aktivt ägandeskap med aktiva redaktörer nuförtiden vilket är jättekul.
Vill man vara med och förändra måste man ju stå på tårna och vara intresserad av att göra det.
Jag har knappt deltagit sedan jag hoppade av som moderator 2009. Bara för att jag tidigare varit väldigt aktiv betyder inte det att jag varit det senaste åren. Man kan inte leva på gamla meriter hur länge som helst.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-08-28 17:23

Det handlar bara om att acceptera nytt blod tagit över siten och försöker göra den intressant / lönsam. Att det då inte känns som 99mac tror jag är precis som att World of Warcraft 2017 inte känns som World of Warcraft 2007. Saker förändras, utvecklas och kanske rent av dör ut.

Det förvånar mig att ett renodlat "mac"-forum inte finns eller frodas i takt med att Apple, macOS och iOS växer. Jag misstänker 99macpro har svårare att diskutera med 99svenson och att vi kanske tidigare var mer "lika" i vår lilla 99mac-grupp, men det är bara en teori.

Ursprungligen av Mymac4ever:

Ni borde nog ta en översyn på hur den mobila versionen av sidan misshandlar strukturen.

Det som datorn ser ut såhär:
Ser nämligen ut såhär i iOS:
-hela det egentliga forumet är till synes dolt...

Det där är inget nytt för idag, men med det sagt är det nödvändigtvis inte bra. Som jag skrev tidigare håller vi på och rekryterar utvecklare som förhoppningsvis kan hjälpa oss ge sajten kärlek. Det behövs! Idag är bara ett litet steg på resan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-08-28 17:30
Ursprungligen av Sidde:

Nu klockar jag bara in på strax över 2k inlägg så inte alls deltagit i din mängd. Däremot har jag spenderat flera år med att moderera här, skrivit artiklar och drivit 99mac-pubbar.

Tiden förändras och framförallt har 99 fått ett aktivt ägandeskap med aktiva redaktörer nuförtiden vilket är jättekul.
Vill man vara med och förändra måste man ju stå på tårna och vara intresserad av att göra det.
Jag har knappt deltagit sedan jag hoppade av som moderator 2009. Bara för att jag tidigare varit väldigt aktiv betyder inte det att jag varit det senaste åren. Man kan inte leva på gamla meriter hur länge som helst.

Precis, mitt mål var inte att säga "titta var många inlägg jag gjort!" utan snarare visa en markant skillnad på redaktion och vissa medlemmar som höjde sin röst. Jag tror helt enkelt vi är två lite olika läger på många punkter.

Att magiskt få 99 att bli något i stil med 99mac men för "all digital livsstil" (eller vad deras motto nu är) tror jag är otroligt svårt. Man kan jobba med artiklar och annat men det betyder inte nödvändigtvis att vi då får ett aktiv forum (eller vice-versa). Jag vet själv hur otroligt mycket jobb en site likt denna kräver (RIP fcpug.se) så jag förstår verkligen att man försöker hitta en ny nisch.

Senast redigerat 2017-08-28 17:46
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-08-28 17:31

Vad gäller färgerna så kommer de förbi gräsliga från min sida. Precis som när Spotify bytte ikon-färg för ett antal år sedan så… Det har jag inte vant mig vid och dessa färger är värre. Men men… Smaken är som baken…

  • Medlem
  • 2017-08-28 17:46
Ursprungligen av omartint:

Vettig förändring som pågått en lång tid. Bra att denna förändrade verklighet nu även avspeglas i varumärket på ett tydligt sätt.

Även om detta inlägg skrivs på min nyaste MBP15 så är jag själv en typisk användare som sitter med en massa blandade miljöer och ekosystem, både hemma i familjen och på arbetet.

Ser fram emot att även fortsatt läsa och ta del av er utmärkta rapportering och välskrivna artiklar.

Instämmer helt ☺️
Jag välkomnar uppdateringen och ser framemot nya gedigna artiklar om både Apple produkter och andra

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-08-28 17:47

Något ni borde kunna slå ihop med Sweclockers och FZ är en vettig köp / sälj del. Nu ser jag förvisso ni helt tagit bort marknaden från 99 men ja… En tanke…

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-08-28 17:51

Så länge kvaliteten på forumet kan bibehållas både rent funktionsmässigt och att kunniga medlemmar så ser jag inga större problem.

Men just nu känns det som att det är lite för mycket färg. Det var något dovare förut. Gillar den gröna färgen för markerade inlägg osv, men den röda själ för mycket uppmärksamhet och stör upplevelsen.

Hellre en grå och grön palett än grå, grön och röd palett. Koka ner.

Visst jag förstår att ni ville bort från de inarbetade färgerna. Men det är inget fel på blått och ni blir inte stelare för det.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2017-08-28 17:53
Ursprungligen av iSweden:

Sweclockers ligger orörd.
Kommer 99.se på sikt att även slås ihop med SweClockers? Eller anses SweClockers så fina att får njuta av särbehandling?

Jag har hängt på alla tre sidorna väldigt länge, sweclockers gjordes om först, sen fz och nu 99.

Jag är inte så förtjust i en del av färgvalen varken på fz eller 99, men i övrigt är jag positiv till förändring.
Tycker t o m man kunde gjort sidorna ännu mer lika layoutmässigt (dock med olika färgtema), särskilt forumsdelarna.

Jag har inga synpunkter på varken färgval eller namnbyte. Jag reagerade med näst intill med fysiskt illamående när jag först såg färgvalet men nu när ögat vant sig tycker jag att det känns lite modernt och fräscht.

Den här sajten drivs av kunniga medlemmar först och främst. Så länge vi har kunniga och hjälpsamma medlemmar så spelar den här ändringen ingen större roll.

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2017-08-28 18:12
Ursprungligen av Json_81:

Jag har hängt på alla tre sidorna väldigt länge, sweclockers gjordes om först, sen fz och nu 99.

Jag är inte så förtjust i en del av färgvalen varken på fz eller 99, men i övrigt är jag positiv till förändring.
Tycker t o m man kunde gjort sidorna ännu mer lika layoutmässigt (dock med olika färgtema), särskilt forumsdelarna.

Håller med.

Hade också varit smidigt om man slapp hålla på att logga på med olika användare på de olika sajterna. De borde kunna ordna en smidig gemensam inloggning för att förenkla lite för oss användare.

  • Medlem
  • International user
  • 2017-08-28 18:26

Jättekul, för mig som har blandad teknik så gillas denna förändring.
tycker färgerna är bra nedtonade, har super svårt för skrikiga siter,

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2017-08-28 18:38

Ja nu blir det lätt att hitta 99(mac) bland browserns alla flikar!
Vad gäller innehållet och om det kommer att förändras får väl tiden utvisa.

(ny avatar för att fira händelsen!)

Edit: Min nya avatar visas inte..

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2017-08-28 18:52
Ursprungligen av omartint:

Håller med.

Hade också varit smidigt om man slapp hålla på att logga på med olika användare på de olika sajterna. De borde kunna ordna en smidig gemensam inloggning för att förenkla lite för oss användare.

Det är tyvärr inte så lätt som det låter, SweC och 99 kör på olika versioner av det underliggande innehållssystemet, så de båda användarsystemen går dessvärre inte bara applicera rakt av. Men, Geeks håller på att rekrytera fler utvecklare som kan hugga tag i plattformen så förhoppningsvis kan vi få chansen att skruva under huven på sajten framöver. Men det är ett framtida steg, nu ska vi sikta på att hitta på bra och roliga saker både redaktionellt och med gemenskapen, med aktiviteter, samlas runt pubträffar och liknande. Det finns massvis med kul saker framför oss med nuvarande plattform, och det blir bara bättre framöver!

Tack för mig och lycka till med nya sajten.

På mitt jobb skall allt ständigt förändras. Allt för att behaga massan. Men vi lyckas aldrig riktigt anpassa oss efter vad alla vill ha. Vi blir istället sämre och sämre i alla undersökningar för varje försök. Vi var helt enkelt bättre när vi fokuserade på det vi faktiskt kunde.

99mac har varit min fristad från alla förändringar. Ett forum där jag kunde få Apple nörda mig hur mycket jag ville. Det blev en del av min identitet och en sida jag besökte flera gånger om dagen. Men i takt med att annan teknik presenterats utan koppling eller jämförelse med Apple så har mitt intresse börjat sina. När jag nu läser att det är detta som är er nya inriktning så tackar jag för mig.

Hoppas ni hittar er nya målgrupp och att sidan blir allt ni vill att den skall vara.

Jag säger härmed upp mitt konto och önskar er lycka till. Släng gärna i väg ett mail eller hör av er på Facebook om ni startar en Apple sida igen i framtiden.

Kram på er

  • Medlem
  • 2017-08-28 19:07

När Jakob frågade vad vi tyckte om ett eventuellt namnbyte var jag negativt inställd. Det stämmer att nyhetsrapporteringen breddats och att det rapporteras om konkurrenter och andra plattformar och ekosystem, men namnet visade ändå att sidan var något Apple-inriktad och att många av oss här är Apple-fans.

Jag såg först nyheten på Facebook och blev ärligt talat skräckslagen och när jag kom in på sidan så blev jag chockad. Jag gillade inte färgerna, den nya logon, men egentligen så gillar jag inte förändringar överlag heller. Nu har jag blivit kompis med färgerna och det här är nog egentligen bara en vanesak. Det är verkligen tråkigt att de korta nyheterna försvinner, MacRumors och andra amerikanska nyhetssidor är och kommer alltid att vara snabbast med sin nyhetsrapportering, men det är ändå trevligt att få dessa på svenska, även om det dröjer något. Men den här förändringen kommer säkert medföra andra spännande nyheter som kompenserar det, och självklart kommer jag att vara med på den här resan.

Det viktiga är att redaktionen fortsätter med sitt viktiga och intressanta arbete. Fortsätt med poddavsnitt, guider, och recensioner som är läsvärda och som är av kvalité! Och jag kan bara hålla med, forumet är 99s starka sida. Vi tillsammans är forumet. Det finns ingen annan sida som har samma entusiasm och expertis där det diskuteras mellan användare och redaktörer.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2017-08-28 20:10

Ni får göra nått åt färgvalet, skärmen blir ju helt självlysande och ser inte klokt ut.

/mikaelf (blev medlem här när 99mac var fyra dagar gammal)

Bevaka tråden