Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Välkommen till 99 – vi knyter ihop det digitala vardagslivet

Tråden skapades och har fått 251 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Kanske ett omen att jag såg denna tweet idag

Första intrycket är att färgvalet är så (ursäkta mitt ordval här) så äckligt att man vill spy. Detta skriker riktigt i mina ögon.

När vi den 23 maj 2012 fick reda på att @Björnström lämnade över tyglarna var mitt första intryck väldigt negativt.
För att citera mig själv:

Ursprungligen av Borttaget:

Neeej. Inte sweclockers :-/

Och då är jag ändå gammal användare på Sweclockers också.

99mac hade lockat mig för den höga kunskapen istället för de extremt fördummande tidningarna från idg.se och andra generella sidor som sweclockers.com, nordichardware.se.

Jag skäms inte för att säga att det var en säregen situation och kanske lite elitism. Jag trivdes.

Men jag blev då positivt överraskad när @Joacim Melin och @Ida Blix kom in i bilden. Ni gjorde ett riktigt bra jobb.
Poddarna och guiderna/artiklarna var intressanta i början.

Joacim försvann och @jakobnilsson tog över. Den typ av artiklar som intresserade mig slutade komma men ni gjorde fortfarande en intressant podd.

Sedan har tiden gått. Det har kommit varierande artiklar och jag tappade intresset. Forumet har kunskapsmässigt sjunkit ganska mycket. Likaså poddarna intresserar mig inte längre.

Detta var spiken i kistan. Jag kommer ta paus en vecka och tänka över om jag vill fortsätta eller ej.

Vad som än blir valet för mig så önskar jag er lycka till.

Senast redigerat 2018-07-23 15:54
  • Avstängd
  • 2017-08-28 21:00

Det var verkligen sjukt fula färger. Är det verkligen meningen eller är det något misstag??

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-08-28 22:16
Ursprungligen av Ida Blix:

Jag tycker mycket om de här nya färgerna och namnet 99 (men det är knappast någon som blir förvånad över det, har ju varit med att ta fram dem). Kommer fortfarande använda mina Apple-prylar privat och på jobbet och lyfta det intressantaste som de pysslar med. Men det finns också annat som är intressant och jag är helt säker på att det ryms här också.

Okey Ida tjejfärg inspirerat nu förstår jag . du har styrt upp det här grrrrr . girlpower.. hehehehe skojar bara.

Vet inte vad jag ska tycka om denna förändring man får nog landa och sen tycka till om några veckor. Bästa rådet till alla här som är snabba med att döma och tycka till på stubinen, landa och fundera lite till kanske inte känns likadant om någon vecka.

Namnet likaså man är så van vid 99.mac i över 10 års tid. Enbart 99 känns spontant tomt samt lite innehållslöst. Ni får bevisa Jakob & gänget att ni kan fylla upp 99.se med intressant innehåll förhoppningsvis fortsättningsvis starkt inriktat på mac

Hej allihopa. Jag tänker bli lite dyster. Men också lite hoppfull. Samt långrandig.

Några av er kanske minns mig från IDG och MacWorld där jag skrev tester och artiklar i tidningen från 1996 fram till 2011. Femton år och över tusen tester och artiklar. Intervjuade till och med Phil Schiller 1999 i San Francisco när de lanserade blåvita Powermac G3. 1999 var Apple så sargade och ”små” att höjdarna hade tid att prata med en fjompig kille från Sverige. Phil Schiller blev ganska sur på mig. Jag var en kombination av starstruck, ung och nervös, samt nörden-som-fanimej-inte-fattar-det-stora-perspektivet som Phil faktiskt beskrev för mig. Det blev inte bättre av att jag glömde slå på mikrofonen…

Jag växte upp med Mac, andades Mac och planerade mitt liv efter Macen. Men det fanns ett problem som alltid plågade MacWorld och Mac-publikationer i allmänhet: En ständigt krympande marknad.

Ironin är att i takt med att Apple gick från konkurshot till ett av världens starkaste företag krympte marknaden bara ännu mer. Här finns inte längre mycket utrymme till annat än Apple själva.

Phil Schiller visar iMac G5 på Apple Expo Paris 2004. Det var på den tiden Apple inte ville låta andra leva på deras namn, typ ”MacWorld Expo”. Fast ändå bjöd in branschen och folket på mer öppna villkor jämfört med nutidens WWDC.

Macen omgärdas av allt färre företag utöver Apple. Allt färre prylar och tillbehör. Apple släpper färre och färre Mac-modeller med längre och längre mellanrum. Att leva på den typ av djupa tekniska artiklar och tester jag vill göra blev svårare och svårare.

Sista droppen var 2011 då jag fick ett ultimatum från MacWorld: ”Thomas, skriv exakt samma artiklar som du skrivit de senaste 15 åren. Men vi kommer från och med nu endast betala dig hälften så mycket.”

Den dagen för sex år sedan var dagen jag tog avsked av Macen och hela den kultur kring Macen som jag växt upp med. Oerhört sorgligt och svårt.

När jag läser kommentarerna verkar det som många nu går igenom samma resa. Att 99Mac.se blir 99.se tror jag inte handlar så mycket om namnet eller inriktningen hit eller dit. Det handlar om att detta är ännu en bekräftelse på att den en gång så starka kulturen kring Macen och Mac-användarna nu verkligen är på väg mot det obskyra.

Skillnaden är att jag har haft många år på mig att acceptera detta faktum att Macen länge varit en marginaliserad kultur. Mac för Macälskare är som Jazz för jazzälskare. Vi befinner oss post-Mac.

Så frågan är hur man går vidare? Personligen tror jag att det är att förvalta arvet av det som en gång var Mac-kulturens kärnvärden: Entusiasmen, snusförnuftig DIY, underdog-perspektivet och de enkla, raka lösningarna. Sådant som finns idag, men inte nödvändigtvis hos allas favoritfrukt.

Här finns en (av flera) framtida vägar för 99.se – var tar jag vägen som desillusionerad Mac-älskare?

Till sist, vill bara tillägga: jag har inte varit inblandad i denna omarbetning till 99.se, utan är idag inriktad på elektro-optisk bild- och färgåtergivning. Dvs bildskärmar, TV-apparater och projektorer samt den teknik som omgärdar detta.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-08-28 22:52
Ursprungligen av Manup:

Det var verkligen sjukt fula färger. Är det verkligen meningen eller är det något misstag??

Det ser trasigt ut men konsekvent trasigt ut vilket brukar betyda ett aktivt val.

@Thomas Ytterberg kanske kan bekräfta!?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-08-28 23:02

Tyckte jag kände igen var ni fått inspiration ifrån till färgerna! Old-School!

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-08-28 23:34
Ursprungligen av Erik.dv:

Vad gäller färgerna så kommer de förbi gräsliga från min sida. Precis som när Spotify bytte ikon-färg för ett antal år sedan så… Det har jag inte vant mig vid och dessa färger är värre. Men men… Smaken är som baken…

Det är inte bara din smak. Sidan passerar inte WCAG 2.0 level AA eller AAA vad gäller färgerna.
GP och kodsmidare: gör vad ni vill med sidan, men för 17 se till att det ni gör är läsbart. Ni sitter säkert i kontorsmiljö med ljusstarka P3 skärmar, men er site beskådas på alla möjliga enheter under de mest olika förhållanden: på busshållplatsen, på en sketen VGA skärm på jobbet osv.

Den melonröda färgen, ja en röd färg, associerar jag (och många andra?) med förbud, stopp, otillåtet. Men det är bara ja och mina personliga tankar. Jag har dessutom defekt färgseende, så som 1/10 av den manliga befolkningen, så för en del kan melonrött vara det samma som rött i "stopp", "fara".

Visst hade det varit nostalgiskt om melonfärgen istället var baserad på en av de sex färgerna i regnbågsloggan?

TLDR; personligen ogillar jag både den gröna och röda nyansen, men det är bara mina åsikter. Att det inte är kontrastrikt och enkelt att läsa, ja det sticker i ögonen och är fel.

Det är rätt smärtsamt med förändring. Jag minns själv hur sweclockers var från början. Gemytlig och mysig, men tiderna förändras och klimatet för medierna blir bara tuffare och tuffare. Vi får inte glömma att det kostar att ha anställda, att drifta site:rna och Geeks Publishing strategi med konsoliderande och hitta synergieffekter är ett nödvändigt ont. Att ha olika underliggande plattformar är kostsamt så jag gissar att en gemensam plattform för Fz, Sweclockers och 99 måste tas fram.

Moderbolaget måste gå med vinst och förutom samarbeten med företag så är reklamintäkterna deras enda inkomstkälla. Jag besöker idag 4 svenska siter idag, Sweclockers, Swedroid, Nordichardware och ibland 99. 99 skulle kunna bli en riktig konkurrent till mobil.se Jag är förundrad över hur det kan finnas så många svenska sidor. En annan väg att gå och för att locka en ännu större publik är att skriva nyheter på engelska. Så att ni kan växa och få hela världen som målgrupp istället för lilla Sverige.

  • Medlem
  • 2017-08-28 23:37
Ursprungligen av Erik.dv:

Det ser trasigt ut men konsekvent trasigt ut vilket brukar betyda ett aktivt val.

@Thomas Ytterberg kanske kan bekräfta!?

Nya Nittionio - inte helt hundra.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-08-28 23:39
Ursprungligen av Mymac4ever:

Ni borde nog ta en översyn på hur den mobila versionen av sidan misshandlar strukturen.

Det som datorn ser ut såhär:
Ser nämligen ut såhär i iOS:
-hela det egentliga forumet är till synes dolt...

Det där felrapporterades för ett år sen eller nåt...

  • Medlem
  • Växjö, Sweden
  • 2017-08-28 23:39

Det var värst vad det gnälls här!
Minns inte hur länge jag har hängt på 99mac men ett antal år som frekvent besökare iaf. Forumet besöktes förr när man letade efter något specifikt.

Jag tycker folk drar alldeles för långa slutsatser av att 99mac.se blivit 99.se. Det är bara ett namnbyte som förstärker vad redaktionen hållt på med sen länge. Ett bredare perspektiv och det är något jag uppskattar då jag är av exakt samma åsikt. Man kan ju inte uppskatta Apple och deras produkter om man inte känner till något om ”den andra sidan”!

Tummen upp ger jag även till färgerna! ?
80-talet är ju tillbaka så varför ska inte det återspeglas även på nätet!?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-08-28 23:54
Ursprungligen av EnDumEn:

Det var värst vad det gnälls här!
Minns inte hur länge jag har hängt på 99mac men ett antal år som frekvent besökare iaf. Forumet besöktes förr när man letade efter något specifikt.

Jag tycker folk drar alldeles för långa slutsatser av att 99mac.se blivit 99.se. Det är bara ett namnbyte som förstärker vad redaktionen hållt på med sen länge. Ett bredare perspektiv och det är något jag uppskattar då jag är av exakt samma åsikt. Man kan ju inte uppskatta Apple och deras produkter om man inte känner till något om ”den andra sidan”!

Tummen upp ger jag även till färgerna! ?
80-talet är ju tillbaka så varför ska inte det återspeglas även på nätet!?

Namnbytet håller jag med om. Förr hette det ju 99mac.com.

  • Medlem
  • Finspång
  • 2017-08-29 00:03
Ursprungligen av reboot81:

Det är inte bara din smak. Sidan passerar inte WCAG 2.0 level AA eller AAA vad gäller färgerna.
GP och kodsmidare: gör vad ni vill med sidan, men för 17 se till att det ni gör är läsbart. Ni sitter säkert i kontorsmiljö med ljusstarka P3 skärmar, men er site beskådas på alla möjliga enheter under de mest olika förhållanden: på busshållplatsen, på en sketen VGA skärm på jobbet osv.

Den melonröda färgen, ja en röd färg, associerar jag (och många andra?) med förbud, stopp, otillåtet. Men det är bara ja och mina personliga tankar. Jag har dessutom defekt färgseende, så som 1/10 av den manliga befolkningen, så för en del kan melonrött vara det samma som rött i "stopp", "fara".

Visst hade det varit nostalgiskt om melonfärgen istället var baserad på en av de sex färgerna i regnbågsloggan?

TLDR; personligen ogillar jag både den gröna och röda nyansen, men det är bara mina åsikter. Att det inte är kontrastrikt och enkelt att läsa, ja det sticker i ögonen och är fel.

Håller med fullt ut. Färgerna ser ju mitt tycke hemska ut men det har mest med smak och preferenser att göra. Men det som inte går att komma ifrån är att det är två väldigt dåliga färger att använda som de används nu vilket inte bara gör ont i ögonen men även gör sidan svårläst bitvis.

Och hur den upplevs för stackarna som är färgblinda kan jag inte ens föreställa mig. Allt tyder dock på att ingen större hänsyn har tagits till något av ovanstående när färgerna valdes utan att om dom helt och hållet är baserade på någons tycke och smak. Rent av oansvarigt och oprofessionellt om man ska vara lite hård.

Ursprungligen av Redaktionen:

Följ med oss på resan!

Mja… Det är lite som att boka en drömresa, bara för att sen upptäcka att en hamnat på en sista-minuten gruppresa till Kanarieöarna.

Och de här förbannade färgerna sen. Jag skulle seriöst hoppat av den här migränframkallande sörjan oavsett om ni satsat på att bli en generisk webbsajt eller inte.

Hur gör jag för att radera kontot?

Ursprungligen av svanstrom:

...Hur gör jag för att radera kontot?

Det där har jag aldrig förstått. Varför ska det nödvändigtvis raderas? Det är väl bara att logga ut och sluta komma hit?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det där har jag aldrig förstått. Varför ska det nödvändigtvis raderas? Det är väl bara att logga ut och sluta komma hit?

Finns massa skäl, men mitt huvudsakliga är att när en har kvar konton på ställen så kommer någon förr eller senare få för sig att det är ett fantastiskt genidrag att börja spamma en med vad de tycker är faaaaantastiskt viktig information; och genom att en har kvar kontot så har en ju typ sisådär gått med på att de kontaktar en.

Speciellt när en webbsajt gör någon större förändring som kan få dem att tappa massa aktiva användare så är risken stor att de senare får för sig att de ska "engagera" de som slutat besöka dem; och vid det laget så brukar inte fungerande unsubscribe-länkar vara det mest prioriterade.

Så, lika bra avsluta konton du ändå aldrig tänker använda igen; och sen anmäla webbsajten om de ändå håller kvar i och börjar använda din kontaktinfo vid ett senare tillfälle.

Edit: Enligt deras forumsregler så är en tydligen fast för livet…

Citat:

För att förebygga missbruk raderas inte användarkonton eller tillhörande uppgifter på begäran.

Edit #2: Blir lite nyfiken på vad Konsumentverket/lagen säger om det det där med omöjligt att lämna en tjänst; någon här som har koll?

Senast redigerat 2017-08-29 07:49

Apropå att vilja avsluta kontot i samband med förändringarna… enligt deras regler så går det inte att avsluta konton, och allt du lägger ut i forumet ger du dem "obegränsat tillstånd att globalt och royaltyfritt reproducera, anpassa och publicera". (Inte heller så går det att ändra i äldre saker du skrivit.)

Ganska obehagligt; det får ju till och med Facebook att framstå som användarvänliga änglar.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-08-29 08:02

ICABankens Internettjänst är också väldigt röd-ifierad. Och jag har inte vant mej....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-08-29 08:22
Ursprungligen av reboot81:

Namnbytet håller jag med om. Förr hette det ju 99mac.com.

Hade inte det att göra med att endast företag fick äga .se domäner back in the day? Att gå från .com till .se är inte samma sak som att att byta innehållet i själva domännamnet.

Ursprungligen av kenjon:

ICABankens Internettjänst är också väldigt röd-ifierad. Och jag har inte vant mej....

Fast det är en annan röd nyans...

Ursprungligen av svanstrom:

Apropå att vilja avsluta kontot i samband med förändringarna… enligt deras regler så går det inte att avsluta konton, och allt du lägger ut i forumet ger du dem "obegränsat tillstånd att globalt och royaltyfritt reproducera, anpassa och publicera". (Inte heller så går det att ändra i äldre saker du skrivit.)

Ursäkta att jag svarar mig själv, men ett sista tillägg innan arbete och liv tar över för i dag.

I de allmänna villkoren från året då jag registrerade mitt konto (tack https://web.archive.org/!) så står det inget om att konton aldrig kan raderas eller att en inte kommer ha möjlighet att i efterhand radera vad en har skrivit; med ett par (delvisa) begränsningar:

1. De förbehåller sig rätten att använda materialet i "redaktionellt material".
2. De kan, under förutsättning att det tillkännages i "god tid i förväg", splitta forumet till närliggande ämnen.

Det här leder till två frågor:

#1: Har förändringarna i användarvillkoren skett på ett sådant sätt att de kan anses vara bindande även för de som blivit medlemmar under andra villkor?
#2: Är de nuvarande användarvillkoren öht bindande, eller är de pga deras ensidiga övervägande fördel för 99.se vad Konsumentverket skulle kalla för "oskäliga avtalsvillkor"?

  • Medlem
  • Stockholm / Gävle
  • 2017-08-29 08:45
Ursprungligen av iSweden:

Sweclockers ligger orörd.
Kommer 99.se på sikt att även slås ihop med SweClockers? Eller anses SweClockers så fina att får njuta av särbehandling?

Ursprungligen av jakobnilsson:

SweClockers opererar självständigt från 99, och det finns inga som helst planer på att slå ihop de två sajterna.

Ursprungligen av zinned:

*fniss*

Som Jakob skriver är SweClockers och 99 fristående redaktioner som arbetar oberoende varandra, detsamma gäller den tredje syskonsajten FZ. Vi delar kontor och därigenom mycket utrustning men framförallt kunskap inom respektive redaktions expertisområden. Redaktionen på 99 kommer ofta till SweClockers vid "hårda" frågor om komponenter, medan vi får mycket tillbaka i "mjuka" frågor som rör mjukvara och det digitala livet. Vi är dessutom mycket goda nördiga vänner såväl professionellt som privat.

Med det sagt samarbetar givetvis SweClockers, 99 och FZ med varandra där vi finner gemensam grund och där vi tror att våra mycket olika, men samtidigt lika nördiga, målgrupper får ut något av det. Men några planer på sammanslagning finns inte vare sig kortsiktigt eller långsiktigt.

Mvh,
Jacob Hugosson
Chefredaktör på SweClockers

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2017-08-29 09:24
Ursprungligen av svanstrom:

Hur gör jag för att radera kontot?

Prova det som jakobnilsson skrev i inlägg #35 http://www.99.se/forum/p/2319047

Ursprungligen av svanstrom:

Finns massa skäl, men mitt huvudsakliga är att när en har kvar konton på ställen så kommer någon förr eller senare få för sig att det är ett fantastiskt genidrag att börja spamma en med vad de tycker är faaaaantastiskt viktig information; och genom att en har kvar kontot så har en ju typ sisådär gått med på att de kontaktar en.

Speciellt när en webbsajt gör någon större förändring som kan få dem att tappa massa aktiva användare så är risken stor att de senare får för sig att de ska "engagera" de som slutat besöka dem; och vid det laget så brukar inte fungerande unsubscribe-länkar vara det mest prioriterade.

Så, lika bra avsluta konton du ändå aldrig tänker använda igen; och sen anmäla webbsajten om de ändå håller kvar i och börjar använda din kontaktinfo vid ett senare tillfälle.

Edit: Enligt deras forumsregler så är en tydligen fast för livet… Edit #2: Blir lite nyfiken på vad Konsumentverket/lagen säger om det det där med omöjligt att lämna en tjänst; någon här som har koll?

Har skickat dig ett pm, men svarar ändå här också så att det finns till andra som kanske blev fundersamma av ditt inlägg.

Vi kan inte radera ditt konto av tekniska skäl och för att förhindra missbruk, men vi anonymiserar det helt och hållet. Det är inte möjligt för oss att försöka engagera dig igen i framtiden för vi kommer inte att ha kvar din e-postadress eller några andra personuppgifter för den delen.

Användare som vill radera sina konton, kontaktar oss, får ovanstående information och tillsammans ser vi till att kontot är anonymt innan vi skiljs åt. Det är en process som fungerar bra (säger jag baserat på de konversationer jag haft med folk som under mina år här tagit bort konton av olika anledningar).

Ursprungligen av reboot81:

Det där felrapporterades för ett år sen eller nåt...

Det är ju dock inget fel om vi ska vara petiga. När du klickar på forum i menyn hamnar du på "översikt" och forumavdelningarna listas nedanför. Funkar likadant på mobilsajten som på desktop, men upplevs ju väldigt olika på grund av de väldigt olika skärmstorlekarna.

Ursprungligen av reboot81:

[...] Ni sitter säkert i kontorsmiljö med ljusstarka P3 skärmar, men er site beskådas på alla möjliga enheter under de mest olika förhållanden: på busshållplatsen, på en sketen VGA skärm på jobbet osv.

[...]

TLDR; personligen ogillar jag både den gröna och röda nyansen, men det är bara mina åsikter. Att det inte är kontrastrikt och enkelt att läsa, ja det sticker i ögonen och är fel.

Särskilt den mintgröna får ni göra något åt. När en länk hamnar på den mörkare av de två grå bakgrundsnyanserna är det nästan hopplöst att läsa vad det står...

Ljust ljusgrå bakgrund:

Mörkare ljust grå bakgrund:

Forumet var helt klart mycket trevligare och familjärt tidigare, då det var mindre, för många år sedan. Då alla nya medlemmar presenterade sig skjälva och välkomnades av många andra.
När någon hade et problem hjälpte flera till med tips. När fler och fler skaffade sig iPhone och Mac och det växte så blev forumet mer och mer utvattnat.
Jag personligen hade också gärna sett ett mer nisjat forum, har passivt ogillat de senare årens utvecklng med mer och mer artiklar om andra produkter och teknik genrellt.

Men detta har ju inte med den nya logoen och namnet att göra, nya färger och layout piggar alltid opp. Kör på!

Men är tyvär enig med många andra om att den röda färgen sticker i ögonen, obehaglig att se på.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-08-29 12:06
Ursprungligen av kenjon:

ICABankens Internettjänst är också väldigt röd-ifierad. Och jag har inte vant mej....

Byta bank - nya färger

Vad är planerna för den bortplockade forumdelen "Marknad"?

Kommer den tillbaka i någon form, eller ska annonser nu läggas i de andra forumdelarna, eller ska det inte få finnas några annonser alls?

(Apropå att det just nu ligger en "Bortskänkes"-annons i forumdelen "Kringutrustning".)

Bevaka tråden