Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

File vault, hur funkar det egentligen?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tänkte kryptera hela min hemmapp. Har någon testat detta? Hur fort går det att använda dokument såsom jpg-bilder och textdokument.
Dessutom undrar jag om alla filer krypteras enskilt eller som allt bakas ihop i ett "arkiv" s a s. Dvs om de filer som inte är öppnade fortfarande är krypterade...?

Sitter på G4:a 1000mhz
1,12 gb ram

tänkz!

jag tänkte kryptera mitt "hem" när jag installerat Panther, men då hade jag för lite ledigt på hårddisken. Efter att jag bytt disk testade jag. (igår)

det sista jag gjorde var att ta en backup på hela hemma-mappen. man hade ju läst lite om vad som kan hända.. men, jag hade ju inte haft några större problem innan med Panther.

Det funkade. MEN, idag när jag tittar i min adressbok... ÄR DET BARA 4st kort i den..resten är borta..

okej... shit... 200 namn, gamla polare, kunder, ja ni vet hur det är..

tänker efter och kommer fram till att reverta till backupen jag gjort innuti iSync för några dagar sedan... men vart ligger den? hittar inte.. paniken börjar komma..

att slå av FileVault och börja mecka tillbaka till den "stora" retrospect-backupen är nånting jag inte är så sugen på.. men det får bli nödlösning plan C.

Kommer på att det ju faktist ligger en helt up-to-date mapp med mina contacts på min iPod. stänger av autosyncen och kopplar i iPoden. Drar över mappen contacts till skrivbordet för att ha "två"..

och drar över iSync.vcf till adressboken..

döm om min förvåning när alla min kort REDAN ÄR TILLBAKA PÅ SIN PLATS?! och iSync frågar vad jag vill göra med alla duplicates?!

KORTEN VERKAR ALDRIG HA FÖRSVUNNIT HELT.. bara.. vart på semester.. och fick skrämmas fram..

jävligt konstig bug..

FileVault förblir PÅ hos mig. allt annat verkar funka. men som sagt. slå INTE PÅ DET utan en bra backup innan. och det är ju inte dirkekt en avsaknad av varningstexter innan man aktiverar FileVault..

Och nu efter att FileVault är på, har jag ett "metallhus" som bara är ett alias till en krypterad dmg.. (så har jag fattat det)

inte svårare än så.. så man kan ju undra hurfan adressboken tänker när den "gömmer" undan alla utom fyra adresskort..

ps. mina bookmarks är kvar..

ds. är det något mer man ska hålla utkik efter som kan spöka?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-06 09:45

För er som (likt mig) inte läst om den svåra buggen i Filevault:

ANVÄND INTE "RECLAIM LOST SPACE" I FILEVAULT!!!

Safari, Adressboken, Dockan, Mail och Keychain får ibland sina inställningar återställda eller förstörda av Filevault.

Se artikel på MacWorld sajten.

Omformatering och ominstallation är enda sättet att klara upp denna läskiga bugg!

  • Oregistrerad
  • 2003-11-06 10:08

När du slår på FileVault så skapas en krypterad dmg fil med alla filer i din hem mapp. Beroende på hur stor din hem mapp är kan det ta en bra stund att skapa filevault image filen. När den väl är skapad så öppnas image filen vid login så monterar filen och du kan läsa och skriva från den utan problem. Loggar du ut så stängs den och ingen kan öppna den utan att din lösenord.

Du kan dra filevault filen till en annan dator och ha din hela hem mapp som i din första dator. Det var meningen att det skulle gå att spara sin hem mapp på iPoden med det försvann i skarpa versionen av Panther.

Ibland monterar filevault image filen riktigt och du ser en tom hem mapp med bara filevault fil. Logga ut och in igen och det ska fungera som vanligt igen.

//Rob

1
Bevaka tråden