Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Panther-tips

Tråden skapades och har fått 107 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Var vänlig tipsa om gömda nya funktioner i Panther här.
Försök undvik dublettinlägg genom att läsa tråden först.
Detta skapar en ovärdelig funktionsdatabas för alla.

1. Auto-complete.
Dett funkar i de flest program. Skriv de första bokstäverna i ett ord och tryck sedan "alt-esc", Du får då en lista med ord som börja med dessa bokstäver. Funkar dock bara med engelska ord.

2. Go-to-funktion i öppna/spara-dialogfönstren.
I Findern kan man med "shift-äpple-G" öppna en dialogruta för osynliga sökvägar (/usr/, /etc/ osv). Denna funktion kan med fördel även användas i öppna/spara-dialogerna. Om sökvägen börjar i rooten (/) kan man öppna go-to-fönstret genom att helt enkelt skriva "/" och vips har man ett fält för att skriva in sökvägen.

Man kan öven använda auto-complete-funktionen från punkt 1 i go-to-fältet. Genom upprepade "alt-esc"-tryckningar stegar man genom alla befintliga mappar med den begynnelsebokstaven som man skrivit in.

Senast redigerat 2003-10-28 14:39

Autokompletteringen funkar fint på svenska hos mig. Går även att använda F5 för att få fram den.

Håller man i alt och trycker på en av FN-knapparna så kommer man till inställningarna i System Preferences.
Alt+F1/F2 till Displays
Alt+F3/F4/F5 till Sound
Alt+F5 fungerar inte
Alt+F12 (på iBöckerna) fungerar inte. Fönstret om att mata ur skivan ploppar fram, men inget görs. Kanske har med Disc Images att göra, eller?

För att få Auto Complete till Svenska så måste man justera om vad för språk Stavningen är aktiverad på. Gör det genoma att Ctrl eller Högerklicka, välja Stavning... och sen Svenska och stänga fönstret.

Om man har Exposé inställt på sina F-knappar kan man hålla nere Shift för att få fönsterbyten i slowmotion.....gulligt.:cool:

Bra feedback! Jag har engelskt system så jag visste inte om det även funkade med svenska.

Nya tips:

1. Programväxlaren fungerar som bekant med cmd (äpple)-tab-tryckningar. Om man släpper tab-tangenten kan man med H, M och Q precis om i program gömma, minimera eller avsluta det programmet som är markerat i programväxlaren.

2 Genväger i kontrollpanelen: Med hjälp av bokstav+space kan man välja paneler, t ex N+space för nätverk, Q+space för Quicktime osv.
Funkar dock bara från översikten, inte från en panel till en annan.

Senast redigerat 2003-10-28 15:18

Drag and Drop fungerar med Alt Tab. Testa dra ett dokument, trycka Alt+Tab och sen flytta pekaren till programmet du vill använda dokumentet med (kom ihåg dock att hålla i knappkombinationen då du utför det)

Samma sak fungerar med Exposé. Man kan antingen vänta att stanna kvar med pekaren över fönstret i en sekund eller trycka Space och sen välja så att den öppnar det fönstret på direkten. Precis som Spring-loaded folders fungerar i Findern.

Om man håller i Kringla/Äpple och samtidigt drar någonting från dockan så flyttar man själva filen dit man drar den.

T.ex om du har ett program i dockan som du vill bara kasta direkt till papperskorgen, håll då i Kringlan och dra ikonen till papperskorgen.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2003-10-28 16:14

Man kan även välja program med musmakören när man kommando-tabbat fram programväxlaren. Antingen genom att peka över iconerna eller, vilket är smidigt värre, genom att scrolla på scrollhjulet (om man har något...)

Håll ned shift när du klickar på någon panel i Systeminställningar så fadas den panelen in i slowmo.

M funkar inte för att minimera från programväxlaren. Det går däremot att använda pil-tangenterna för att hoppa fram och bakåt.

Mac OS X Hints har samlat alla nya Panther-tips under en rubrik: All macosxhints Panther hints

Man kanske ska leta reda på de bästa tipsen där och översätta dom till den här tråden?

Ta gärna bort ovidkommande och dubblettinlägg så tråden hålls "ren".

  • Medlem
  • 2003-10-28 18:31

Om man använder exposé (visa alla fönster eller visa det aktuelle programmets fönster) så kan man använda tab-tangenten för att växla mellan alla de olika programmen en efter en (den visar minimerat om man har flera fönster öppet i ett visst program).

EDIT: Upptäckte just att det går att cirkulera mellan dem även med "<" (tangenten till höger om den vänstra shifttangenten)

Senast redigerat 2003-10-29 00:29

Jag tar tillfället i akt att ta några tips från just Mac OS X Hints som jag länkade ovan. Tar man någon annans tips tycker jag det är schysst att länka till originalen.

Spela QT-film som skrivbordsbakgrund med Exposé
Inte världens viktigaste trick, men lite kul. Om du har Quicktime Pro så är det enkelt att fixa en QT-film som som skrivbordsbakgrund. Kör en QT-film i fullskärmsläge, tryck F11 (visar skrivbordet) och växla till Finder genom att klicka på skrivbordet. Tryck sedan F11 igen och filmen glider tillbaka in på skrivbordet samtidigt som du kan använda vilket program du vill. Jag har testat och det fungerar.
[Originallänk]

Edit: tog bort ett tips som Samul hann före med. Det om att man kan tabba mellan program i Exposé för att se alla fönster för ett visst program. Det går även att använda alt-tabb, men tabb endast är enklast. Ett tips jag hittade här.

Klicka på existerande fil i sparadialogrutan för att ta dess namn
Det här tipset blev jag mycket glad över (typ det bästa hittills). Äntligen går det att klicka på ett existerande filnamn (som är grått) i en sparadialogruta för att ta detta namn när man ska spara en fil. En självklar helt för PC-ägare (och de macanvändare som haft t.ex. Default Folder installerat).
[Originallänk]

Och så har vissa mage att påstå att det inte är några större nyheter i Panther, men läser man en tråd som denna så...

Ta fram Exposé-blobben och andra gömda funktioner

Det här är inget för den som inte vill pilla med sitt system, men för de som känner att de vågar så kan man få fram en "blobb", en blå rund knapp som flyter på skärmen som när den trycks ner ger samma effekt som F10 i Exposé. För att aktivera den skriver du detta i terminalen:

defaults write com.apple.dock wvous-floater -bool true

Sen måste du logga ut och in igen (eller starta om Dockan) för att se blobben. För att ta bort den skriver du:

defaults write com.apple.dock wvous-floater -bool false

Dock är en varning på plats, jag fick lite problem när jag testade detta. Blobben kom fram som den skulle och fungerade, men sen gick det inte att starta några internet-relaterade program, fick starta om datorn igen för att få det att fungera. Nu kan ju detta ha berott på nåt helt annat, men jag ville bara varna ändå.

Det finns visst ett gäng andra grejer man kan trixa med, man kan få alla fönster att hamna i ett litet fönster istället för att åka åt sidan (när man trycker F11 i Exposé). Läs mer här:

Enable the floating Exposé blob

Bild på blobben tagen från artikeln jag länkade:

Jag tänkte bara säga att sånna här tips och tricks tycker jag är skitkul! Roligt att hitta och roligt att använda. Nu, tänk om man bara kunde hitta lite Easter Eggs också... Inte hittat en enda en i Mac OS X!

När man kommando-tabbar mellan program kan man avsluta dem genom att trycka på Q om man fortfarande håller ned kommando.

Citat:

Skrevs ursprungligen av morgan_a
När man kommando-tabbar mellan program kan man avsluta dem genom att trycka på Q om man fortfarande håller ned kommando.

Är inte nytt i Panther utan finns redan i Cheetah. Bra tips ändå!

  • Medlem
  • International user
  • 2003-10-28 23:17
Citat:

Skrevs ursprungligen av Niklas Hjelm Smith
Drag and Drop fungerar med Alt Tab. Testa dra ett dokument, trycka Alt+Tab och sen flytta pekaren till programmet du vill använda dokumentet med (kom ihåg dock att hålla i knappkombinationen då du utför det)

Samma sak fungerar med Exposé. Man kan antingen vänta att stanna kvar med pekaren över fönstret i en sekund eller trycka Space och sen välja så att den öppnar det fönstret på direkten. Precis som Spring-loaded folders fungerar i Findern.

detta fungerade för mig men slutade sedan plötsligt att funka, får en "parkering förbjuden" sklylt över ikonen.

Citat:

Skrevs ursprungligen av morgan_a
När man kommando-tabbar mellan program kan man avsluta dem genom att trycka på Q om man fortfarande håller ned kommando.

Nämnde jag i mitt andra inlägg.

Snälla, för att slippa dubletter och hålla tråden så ren och översiktlig som möjligt, läs tidigare tips.

Kan du inte helt enkelt radera inlägg som inte är nya tips? (Alltså även detta inlägg.) Eller ger Medarbetar-titeln inte rätt till sånt?

I OS 9 kunde man Alt-klicka OK-rutan i Page Setup (Utskriftformat) och då sparade systemet detta som default. Jag har saknat detta otroligt mycket i Jaguar men nu är det äntligen tillbaka men man la in den här istället. Det gör ju ingenting för det är kanske inte alla som känner till det där Alt-klicket.

Senast redigerat 2008-03-07 09:17

Öppna Nyckelhanterarern och välj Visa status i menyraden (hittas i menyn Innehåll) så får man en genväg till att låsa skärmen och nyckelringar.

Låser man skärmen startar skärmsläckaren med lösenordsskydd.

  • Avstängd
  • 2003-10-30 09:33

I reklamen så står det att Panther har 150 nyheter. Finns det uppradat någonstans. 1-150 så man ser vilka dessa 150 nyheter är?

Preview läser EPS-filer, men den konverterar iofs till PDF först.

Certifiering och kryptering i Mail:

http://www.joar.com/certificates/

Jag har inte testat det själv, men det verkar vara en intressant nyhet i Panther.

Citat:

Skrevs ursprungligen av ohennig
Öppna Nyckelhanterarern och välj Visa status i menyraden (hittas i menyn Innehåll) så får man en genväg till att låsa skärmen och nyckelringar.

Låser man skärmen startar skärmsläckaren med lösenordsskydd.

Fanns redan i jaggan så det är inget nytt tyvärr...

Vet inte men jag upptäckte en sak nyss

Om man i Safari (senaste versionen) trycker på deleteknappen/backsteg så backar man till föregående sida (tidigare besökta)

Citat:

Skrevs ursprungligen av SockerConny
Vet inte men jag upptäckte en sak nyss

Om man i Safari (senaste versionen) trycker på deleteknappen/backsteg så backar man till föregående sida (tidigare besökta)

Skumt. Hur tar man sig då tillbaka framåt?
Kommando + pil höger/vänster är ju annars ett mer logiskt sätt.

Citat:

Skrevs ursprungligen av SockerConny
Vet inte men jag upptäckte en sak nyss

Om man i Safari (senaste versionen) trycker på deleteknappen/backsteg så backar man till föregående sida (tidigare besökta)

Funkar även med min Jaguar.

Bevaka tråden