Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Panther-tips

Tråden skapades och har fått 107 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Citat:

Skrevs ursprungligen av Anders Täpp
Skumt. Hur tar man sig då tillbaka framåt?

Backsteg är bakåt.
Skift + Backsteg är framåt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-30 21:55
Citat:

Skumt. Hur tar man sig då tillbaka framåt?
Kommando + pil höger/vänster är ju annars ett mer logiskt sätt.

Skift delete!
bulle pil är dock smidigare...

Kanske snarare features än tips men 2 saker jag älskar är att skärmen inte släcks när man spelar film och att program har blivit "drawer-aware" när man använder plusknappen för att maximera dem!

Vad mer...? Hmmm, finns säkert mkt men efter allt vin kan jag intekomma på ngt...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
Klicka på existerande fil i sparadialogrutan för att ta dess namn
Det här tipset blev jag mycket glad över (typ det bästa hittills). Äntligen går det att klicka på ett existerande filnamn (som är grått) i en sparadialogruta för att ta detta namn när man ska spara en fil. En självklar helt för PC-ägare (och de macanvändare som haft t.ex. Default Folder installerat).
[Originallänk]

Och så har vissa mage att påstå att det inte är några större nyheter i Panther, men läser man en tråd som denna så...

Jepp, det är så j-a bra! Älskar det verkligen!

Såg precis att Finder läser genomskinliga GIF-bilder på rätt sätt men eftersom jag sällan spar dessa på skrivbordet så kan det ha funnits tidigare.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-11-02 12:34
Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
Ta fram Exposé-blobben och andra gömda funktioner

Det finns visst ett gäng andra grejer man kan trixa med, man kan få alla fönster att hamna i ett litet fönster istället för att åka åt sidan (när man trycker F11 i Exposé).

Whoa! Den här bör ni testa

Visst fick vi se den här funktionen första gången exposé visades upp?

  • Medlem
  • 2003-11-03 02:35

Nu kan man änteligen kopiera textutdrag.

Gör ett textutdrag, markera detta och kopiera, nu är utdraget i klippboken.. Gick att göra i gamla MacOS också, men först nu i OSX, har saknat denna funktion...

Det går även att lägga filer och program i klippboken för att senare kunna klistra in någon annanstans, precis som i Win. lite osäker om det gick i jagwire också

  • Oregistrerad
  • 2003-11-08 00:33

I strömspararen kan man numera tidsinställa när datorn ska starta och stängas av. Tror inte det fanns i Jaguar, eller?

Kunde man stänga "småfönster" med kringla-w innan? Exempel; Terminalens fönsterinställningar.

Ah - upptäckte lite nya "tjänster". Markera ett ord, tryck kringla-shift-L så söks ordet i Google. Innan var det väl "öppna länk i Safari".

Lite off topic:
En sak jag fortfarande tycker är ganska läcker är om man har ett Finderfönster som ligger halvt utanför skärmen och sedan drar en fil till det fönstret. Det glider upp lite snyggt, så att man ser hela fönstret.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-11-08 01:02
Citat:

Skrevs ursprungligen av superduperjacob
Backsteg är bakåt.
Skift + Backsteg är framåt.

Ifall ni inte upptäckt det än: Space är PageDown och Shift-Space är PageUp i Safari... (Dock inget nytt, men intressant effektivisering ändå!)

Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
Ta fram Exposé-blobben och andra gömda funktioner

Denna funktion kan även aktiveras i programmet Cocktail.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-11-08 12:05
Citat:

Skrevs ursprungligen av Bengt Eriksson
Denna funktion kan även aktiveras i programmet Cocktail.

man kan ju även aktivera så att det blir småfönster på skärmen. känns buggigt dock.

jag tycker autocomplete är sjukt bra. Börja skriv ett ord, tryck alt-esc eller F5 och du får upp en lista.
glöm inte ändra dictionary till det du vill ha under spelling i textedit

jag har lite problem att få safari att tä rätt bara.

En ny bra grej är att man kan gömma ett program som är igång från Dock genom att höger/ctrl-klicka på det. Man kan också på samma sätt stänga minimerade fönster.

En annan sak:
Är det någon som lyckats använda kortkommandonna "Bakåt" och "Framåt" som finns i "Gå" menyn i Finder då ni har Svensk tangentbordsuppsättning aktiverad?
"kringla" och "[" ska exempelvis vara "Bakåt", men det fungerar inte.
Mycket irriterande då jag vill koppla två knappar på musen jag har till att gå bakåt framåt. Aktiverar man exempelvis amerikans uppsättning funkar det finnt...

jag har en liten fråga som jag hoppas någon OS X guru kan svara på...

på min desktop har jag lite ikoner, typ HD och lite mappar...
jag vill ha dom i "grid-läge", så att dom hamnar "på rätt plats" om ni förstår vad jag menar...
sen vill jag också ha dom lite tätare än vad OS X tillåter, såsom man kan i OS 9 där det finns en separat inställning för det...
har letat men hittar inte inställningen, är den helt borttagen eller finns den någonstans ?
vore otroligt tacksam om det fanns en bra lösning på det...

M

[QUOTE]Skrevs ursprungligen av Marcus Holmer
[B]Var vänlig tipsa om gömda nya funktioner i Panther här.
Försök undvik dublettinlägg genom att läsa tråden först.
Detta skapar en ovärdelig funktionsdatabas för alla.

1. Auto-complete.
Dett funkar i de flest program. Skriv de första bokstäverna i ett ord och tryck sedan "alt-esc", Du får då en lista med ord som börja med dessa bokstäver. Funkar dock bara med engelska ord.

Får inte ovanstående att fungera i MS Word.

inget direkt tips som ligger i systemet, men lika bra ändå kanske...
sen är det säkert gamla nyheter, men det kvittar, för det är otroligt bra program...

ShadowKiller !
Den tar bort skuggor på fönster m.m. i OS X, så det känns lika snabbt som OS 9 !!!

http://www.macupdate.com/search.php?keywords=shadowkiller&os=

Citat:

Skrevs ursprungligen av Thomas Magnusson
Får inte ovanstående att fungera i MS Word.

Tror inte word använder sig av Quartz utan av något eget skit vad gäller typsnittshantering. T ex måste man ju själv manuellt slå på kantutjämning :eek:

Citat:

Skrevs ursprungligen av Thomas Magnusson
... Funkar dock bara med engelska ord.

Det har att göra med vilket språk rättstavningen är inställd på. Du kan antingen ställa den på svenska eller Flerspråkig och då letar den ord i alla ordlistor. Huruvida det funkar i Word är jag osäker på.

Citat:

Skrevs ursprungligen av 12moons
vore otroligt tacksam om det fanns en bra lösning på det...

M

Tryck Kommando J i Finder så får du View settings. Där ställer du in Fäst mot stödraster och kanske även Sortera efter typ.

Tyvärr finns ingen tätare grid vad jag känner till, men jag hade en haxie installerad tidigare som gjorde det möjligt att variera ikonstorleken. På samma skrivbord kunde man då ha några ikoner i 80 pixlar och andra i 32 pixlar t ex.

det tråkiga är ju att det gridnätet som finns inte stämmer överens med skalbarheten i övrigt...
griden är gjord för maxupplösning på ikonerna, och griden följer inte med ner i storlek när man minskar ikonstorlek...
tyvärr...

jag kör mina ikoner i 32x32...
så det blir ett stort gap emellan ikonerna på min desktop...
tråkigt...

Citat:

Skrevs ursprungligen av star-affinity
En annan sak:
Är det någon som lyckats använda kortkommandonna "Bakåt" och "Framåt" som finns i "Gå" menyn i Finder då ni har Svensk tangentbordsuppsättning aktiverad?
"kringla" och "[" ska exempelvis vara "Bakåt", men det fungerar inte.
Mycket irriterande då jag vill koppla två knappar på musen jag har till att gå bakåt framåt. Aktiverar man exempelvis amerikans uppsättning funkar det finnt...

Någonting är nog fel i ditt Panther. De nya, svenska kortkommandona för bakåt och framåt är CMD-SHIFT-Ö resp. CMD-SHIFT-Ä, vilket du även borde kunna se i menyerna. Dessa ska gälla i alla Apple-program. Att det är SHIFT istället för ALT beror på att man ska kunna utföra kommandot med en hand på bärbara Macar (som ju saknar högrer ALT-knapp). Att det är Ö och Ä istället för [ och ], beror åtminstone delvis på att man inte kunde skriva in de gamla tangentkombinationerna i Logitechs musprogramvara - jag klagade under min tid som Panther-systemtestare i sommar

Citat:

Skrevs ursprungligen av Maccer
Någonting är nog fel i ditt Panther. De nya, svenska kortkommandona för bakåt och framåt är CMD-SHIFT-Ö resp. CMD-SHIFT-Ä, vilket du även borde kunna se i menyerna. Dessa ska gälla i alla Apple-program. Att det är SHIFT istället för ALT beror på att man ska kunna utföra kommandot med en hand på bärbara Macar (som ju saknar högrer ALT-knapp). Att det är Ö och Ä istället för [ och ], beror åtminstone delvis på att man inte kunde skriva in de gamla tangentkombinationerna i Logitechs musprogramvara - jag klagade under min tid som Panther-systemtestare i sommar

Jo, du har rätt, men det funkar inte om jag har Engelska som språk (vilket jag vill) och använder Svensk tangentbordsuppsättning.

  • Oregistrerad
  • 2003-11-09 23:15

en grej som är lite jobbig är att om man har Ordna ikoner automatiskt så kan man flytta flera ikoner "icke-automatiskt" genom att hålla in kommando-tangenten, men om man vill flytta flera ikoner på skrivbordet så vill den göra genvägar istället... ngn som vet nått om detta? om man kan ändra det kanske..

  • Medlem
  • International user
  • 2003-11-10 09:07

För mig går det aldeles utmärkt att markera 10 ikoner med ordna automatiskt påslaget, hålla nere cmd och flytta dem utan att de ordnas automatiskt.

Alternativet "fäst mot stödraster" finns ej i min Visningsalternativ meny. Däremot finns ju ordna automatiskt.

Ett 3:e parts prog som ändrar stödrasterna vore fint. Kanske finns något trevligt terminalkommando för det annars.

Citat:

Skrevs ursprungligen av cal
Alternativet "fäst mot stödraster" finns ej i min Visningsalternativ meny. Däremot finns ju ordna automatiskt.

Det är nog samma sak. Jag sitter med engelskt system och skrev som jag hade för mig det hette på svenska.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-11-11 11:22

Okidoki. Heter det "Attach to grid-lines" i US/Eng OS eller? Var så länge sedan jag körde engelskt att jag glömt bort.

Citat:

Skrevs ursprungligen av cal
Okidoki. Heter det "Attach to grid-lines" i US/Eng OS eller? Var så länge sedan jag körde engelskt att jag glömt bort.

Snap To Grid...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-11 22:31

Det går nu att navigera djupare än 5 nivåer i Dock. Riktigt, riktigt bra.

Citat:

Skrevs ursprungligen av acke
Det går nu att navigera djupare än 5 nivåer i Dock. Riktigt, riktigt bra.

aha, nu kopplade jag vad du menade med att man kan komma längre än 5 nivåer...
visste inte ens om att funktioen fanns, men nu ska jag utnyttja den till MAX !!!

tackar o bockar !!!!!

M

Citat:

Skrevs ursprungligen av 12moons
aha, nu kopplade jag vad du menade med att man kan komma längre än 5 nivåer...

Kan du (eller annan som känner sig manad) hjälpa mig att koppla detta också? Tack på förhand.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-11-12 02:08

Jag förmodar att de syftar på 5 nivåer i kataloger via dockan. Om du drar en mapp till dockans högra del (el. hårddisken). Sedan håller du nere musknappen på mappen (eller ctrl-klickar) , då får du upp en kontextmeny med innehållet till mappen. Och sedan kan du navigera runt bland underkatalogerna.

Tidigare var begränsningen 5 nivåer, nu kan du gå djupare ner i katalogträdet om du vill.

http://hem.bredband.net/macos/kontextmeny3.jpg

Senast redigerat 2003-11-12 21:43
Bevaka tråden