Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Gruppera i Indesign

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag vill att objekt som ligger i olika lager ska ligga kvar i respektive lager efter att jag grupperat dem i Indesign. Nu envisas Indesign med att placera dem i samma lager. Är det möjligt?

Tolkar tystnaden som "Nej det går inte". Har inte ens Mäster Richelieu nån ide?

Korrekt tolkning, det går inte.

Får jag fråga VARFÖR det är så viktigt att de ligger kvar i sina lager, kanske finns det något annat sätt att lösa det du vill

Självklart får du fråga det! Eftersom jag producerar material på flera språk har jag texten i olika lager och ett gemensamt bildlager. Ofta måste produkter och texter flyttas om på sidan eller flyttas till en annan sida och då vore det smidigt att kunna ha alla texter i alla språklager grupperade så att man bara behöver flytta ett "språk". Texten i de andra lagren skulle alltså hänga med även om lagren inte var aktiva. Inget jätteviktigt superproblem alltså, men det skulle vara väldigt praktiskt på vårt företag och säkert många andra också... Tror du det kan komma i nån senare version?
(Kan inte hålla mej från att säga att det fungerade utmärkt i QXP4 med Xpert layers, Indesigns andra fördelar gör dock att man gärna sväljer en & annan nackdel...)

hmppff...

Oki, prova det här då

1) Alt-klicka på det första språklagret namn i lagerpaletten, allt i det lagret på den sidan markeras då
2) Tryck ner skift och alt klicka på nästa språklager, allt i detta andra lager läggs då till markeringen
3) ta tag i din markering och flytta var du vill

Det är ju lite omständligt om man inte vill flytta allt, men det skulle faktiskt gå att göra ett script som håller reda på vilket lager sakerna kommer ifrån och flyttar tillbaka dem dit då gruppen delas upp

Bra tips med alt-klickningen, kan nog komma till pass ibland! Oftast vill jag dock bara flytta en del av sidan, så jag får väl fortsätta hoppas på framtida versioner. Stort tack ändå!

1
Bevaka tråden