Dafuq?
Börjar gå igenom mitt iTunes-bibliotek efter flytt till nya datorn tidigare i somras
Itunes 12.8.0.150
High SIerra 10.13.6
MBP 15" 2017
67 GB i iTunes-biblioteket
En massa exter har den för sig:
Ett fåtal men ändå inte obetydligt antal albumomslag är blanka i albumöversikten. Alltså inte bara en generisk grå iTunes-not utan helt vita. Troligen sådana bilder jag klistrat in själv i albumen, men inte alla dessa. De blanka omslagen syns om jag klickar på albumet. Har jag tur dyker även tumnageln upp i albumvyn efteråt. Men inte alltid. En gemensam nämnare kan vara att bilderna inte är kvadratiska. Som denna egenrippade cd-singel:
Stolligast är dock att mina tilldelade genrer börjar balla ur. Hittade först några jag inte kände igen: "Klubb". Nåja, markerade och ändrade till "Club" som jag använt mig av sen studentradiodagarna tidigt 90-tal. Klickade på en låt i den resulterande "Club"-listan och (som sagt) dafuq? Låten spelades men försvann ur sikte! Visade sig att den bytt genre till "Klubb" på denna låt men lämnat resten av albumet. iTunes vill alltså självsvådligt och i sin outgrundliga vishet byta språk på mina genrer!
Låter man albumet spela vidare så byts genre automatiskt låt efter låt...
Se här hur låt ett saknas under "Club":
För att sedan dyka upp under "Klubb":
Dessutom får man ibland flera sekunders beachballs-fördröjning när man börja spela en låt.
Inget av ovanstående (i synnerhet inte laggen) hände på min gamla MBP 2011 med exakt samma låtbibliotek.
Någon som upplever sammalunda?