Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airplay eller skärmdubblering

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har upptäckt en intressant sak med streamingen från Iphone/ipad till Apple tv vs Chromecast inbyggt i TV. Jag tar även Chromecast in i bilden, ni kommer förstå varför.

Igår tittade jag på en match (StriveSport) och strömmade sändningen från min Iphone till Apple TV genom Airplay. OBS! Inte skärmdubblering utan Airplay ikonen i Strive appen. När jag efter typ 5 minuter skulle kolla resultat i en annan match i appen Livescore så bröts sändningen. Så fort jag lämnar Strive appen så bröts sändningen. Går jag tillbaka till Strive appen så startar sändningen automatiskt.

Gör jag samma sak på Chromecast, alltså streama från Strive appen på min Iphone till min TV ( Chromecast inbyggd på min TV ) så händer inte detta. Jag kan titta till och med på en Youtube klipp på min Iphone, sändningen bröts inte.

Detta händer även med andra appar: testade att streama en serie på Viaplay och sedan bytte till Youtube samma sak händer där: så fort jag lämnar Viaplay appen, bröts sändningen.

Varför är Airplay, Skärmdubblering gjord på ett sådant sätt att sändningen avbröts så fort jag går ur den appen som jag streamar ifrån? Apple TV:n är generation 3 och som sagt Chromecast inbyggt i TV:n.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-04-08 13:26
Ursprungligen av Ggabbe:

Varför är Airplay, Skärmdubblering gjord på ett sådant sätt att sändningen avbröts så fort jag går ur den appen som jag streamar ifrån? Apple TV:n är generation 3 och som sagt Chromecast inbyggt i TV:n.

Jag kan inte svara på varför det varit på detta irriterande vis, men det ska vara slut på det nu.
Med iOS 12.2 ska Airplay stöda multitasking.

Citat:

iOS 12.2
...
Airplay
...
• AirPlay-multitasking för video gör att du kan använda andra appar och spela upp andra korta ljud- och videofiler lokalt på enheten utan att avbryta AirPlay.

Om du uppdaterat till iOS 12.2 och det inte fungerar så behöver antagligen appen uppdateras för att stöda funktionen.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2019-04-08 14:05

Därför att de fungerar helt olika.

Med chromecast så skickar du bara en länk till strömmen, airplay så skickar du videoströmmen vidare från telefonen.

  • Medlem
  • Boston
  • 2019-04-08 14:29

Jag har ingen fakta att backa upp detta påstående med, men jag har upplevt att det berott på hur funktionen är implementerad. I vissa appar har man kunnat byta app (såklart inte kolla på en annan videoström dock) medan andra har lagt av så fort man bytt app.

1
Bevaka tråden