Jag var tvungen att kolla själv nu, för jag har också en Notes-mapp på mitt iCloud-konto med 65 anteckningar enligt kontoinformationen i Mail-appen.
Historiken är väl att fram till Mac OS X 10.7 Lion var anteckningar en bland alla IMAP-mappar som man hanterade med Mail-appen. Från 10.8 Mountain Lion flyttade anteckningar till en egen app. En större uppgradering skedde 2015 med 10.11 El Capitan och iOS 9 då html-formatet övergavs och Anteckningar fick funktioner för att rita, ha lösenord mm, och allt synkades via iCloud i det nya formatet. Jag antar att när man uppgraderade importerades anteckningar från det gamla formatet, men att de gamla låg kvar som en imap-mapp på icluouds mailserver. Jag har även för mig att man initialt kunde komma åt dessa gamla anteckningar via Mail-appen eller om man loggade in på webmailen via icloud.com. Men troligen minns jag fel. Jag har kvar en gammal mac med 10.11.6 och nu kommer jag inte åt Notes-mappen i Mail-appen där. Faktiskt så syns den inte ens när man visar kontoinformation, som den ju gör i 10.14 Mojave.
Nåväl, tänkte att man kanske kan komma åt mappen via en icke Apple imap-mailklient. Så jag startade igång MS Outlook (v 16.16.11) som jag inte använder annars och matade in uppgifterna för iCLoud-kontot. (Man måste skapa ett app-specifikt lösenord via sin Apple-ID sida)
Och då kommer jag åt de gamla anteckningarna i Notes-mappen i iCloud-mailen. För mig var det kopior på gamla anteckningar mellan 2012-2015 som redan finns i Anteckningar-appen. Någon enstaka saknas på ena eller andra stället. Jag antar att det beror på att jag parallellt använt äldre Macar och iOS-enheter med nyare enheter, och osynk mellan systemversionerna kan ha gjort att vissa anteckningar bara skapats eller raderats på ena eller andra stället.
Nu är det i alla fall städat! Allt eftersom jag raderade anteckningarna i Notes-mappen via Outlook så dök de upp i papperskorgen i Apple Mail. Så Apple har bara valt att dölja denna gamla relik i nyare system, men funktionen finns väl kvar för den dag jag vill sparka igång min gamla PowerPC-mac med 10.5 Leopard...