Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ändra stavning AppleID / iCloud mejl

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Som rubriken lyder:

Jag har nyligen ändrat stavning på mitt efternamn (lagt till en bokstav) och jag har en fråga någon förhoppningsvis kan svara på.

Kör iCloud rakt igenom och har således en @icloud.com mejl. Jag vill nu ändra mitt AppleI-ID (samt mejl) till den nya stavningen. Jag vill alltså inte ändra till en helt ny adress utan se till så att den gamla finns kvar och kan omdirigera all mejl som går till den gamla mejlen till den nya. Ex, om jag tidigare hade [email protected] har jag nu [email protected].

Jag skulle givetvis bara kunna skapa en ett nytt iCloud.com konto / AppleID men det är jag inte intresserad av eftersom jag är så tungt lastad i ekosystemet redan med Bilder, Drive, familjedelning och allt det där.

Något tips? När jag går in under hantera ditt Apple-ID så det inte möjligt att ändra Apple-ID mejlen.

/J

Det du behöver göra är att skapa en ny mailadress och byta mailadress till ditt Apple ID. Om du sedan väljer att VB:a mail från din gamla till den nya, det gör du såklart som du vill.
Min förståelse av Apple ID är att det är skillnad på AppleID och mailkontot. Tex kan du ändra mailadress och/eller telefonnummer som du har till ditt Apple ID.

Senast redigerat 2019-08-31 09:54
  • Superhjälte
  • 2019-08-31 08:15

En lösning kan vara att skapa ett alias när du är inloggad på icloud.com.

Själv började jag om med ett helt nytt konto när jag bytte efternamn.

Tack för svar

Då antar jag att det inte finns något bra sätt att kopiera över all information till det nya iCloud kontot? Tänker främst på Bilder.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-08-31 09:47
Ursprungligen av SethCohen:

... Då antar jag att det inte finns något bra sätt att kopiera över all information till det nya iCloud kontot? Tänker främst på Bilder.

Det går utmärkt att kopiera mellan IMAP konton.

Ursprungligen av Zop:

En lösning kan vara att skapa ett alias när du är inloggad på icloud.com.

Själv började jag om med ett helt nytt konto när jag bytte efternamn.

Skapade ett nytt mejlalias enl ditt förslag som egentligen löser det primära problemet med stavningen utåt sett. Nu återstår det att försöka ändra mitt AppleID till min nya @iCloud.com mejlen vilket fn inte verkar gå.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-08-31 10:53
Ursprungligen av SethCohen:

Skapade ett nytt mejlalias enl ditt förslag som egentligen löser det primära problemet med stavningen utåt sett. Nu återstår det att försöka ändra mitt AppleID till min nya @iCloud.com mejlen vilket fn inte verkar gå.

Att göra ett icloud-mailalias är det smidigaste i ditt fall. Du får bara hoppas att ingen redan skapat en icloud-adress med den stavningen!

iCloud: Använd e-postalias

Citat:

Du kan inte använda ett alias för att logga in på iCloud.com och du kan inte använda ett alias för att skapa ett separat Apple-ID. Ett alias kan inte omvandlas till ett primärt konto.

Och nej, man kan inte ändra sitt Apple-ID som redan har en @icloud-adress som inloggningsnamn till det nya alias man skapat. Men det gör väl inte så mycket, det är bara när du loggar in med ditt Apple-ID som du behöver använda din gamla stavning, i alla andra sammanhang utåt kan du använda din nya stavning.

Efter att du gjort ditt mailalias ändrar du så att du alltid skickar dina mail med den nya alias-adressen. I Mail på macOS går du till Mail > Inställningar > Skriva > Skicka nya brev från:

Alla mail till din nya adress hamnar i samma inkorg som din gamla. Du kan ju göra en regel så att t.ex mailen till din gamla stavning markeras med en färg eller sorteras till en mapp så du vet vilka vänner du ska påminna om din nya stavning

Ursprungligen av IngoX:

Att göra ett icloud-mailalias är det smidigaste i ditt fall. Du får bara hoppas att ingen redan skapat en icloud-adress med den stavningen!

iCloud: Använd e-postalias
Och nej, man kan inte ändra sitt Apple-ID som redan har en @icloud-adress som inloggningsnamn till det nya alias man skapat. Men det gör väl inte så mycket, det är bara när du loggar in med ditt Apple-ID som du behöver använda din gamla stavning, i alla andra sammanhang utåt kan du använda din nya stavning.

Efter att du gjort ditt mailalias ändrar du så att du alltid skickar dina mail med den nya alias-adressen. I Mail på macOS går du till Mail > Inställningar > Skriva > Skicka nya brev från:

Alla mail till din nya adress hamnar i samma inkorg som din gamla. Du kan ju göra en regel så att t.ex mailen till din gamla stavning markeras med en färg eller sorteras till en mapp så du vet vilka vänner du ska påminna om din nya stavning

Du har så klart rätt, spelar egentligen ingen roll. Tack för tipset om mejlen, det tänkte jag inte på!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-08-31 11:11
Ursprungligen av SethCohen:

Du har så klart rätt, spelar egentligen ingen roll. Tack för tipset om mejlen, det tänkte jag inte på!

En sak till, om du vill bli nådd på Facetime och iMessage via din alias-adress så behöver du lägga till den som en av de adresser som du är tillgänglig på, det sker inte automatiskt. Logga in på appleid.apple.com, Konto > Redigera > Tillgänglig på.

Apple-ID: Ytterligare adresser

Anledningen att ett icloud-alias inte automatiskt läggs till som en kontaktväg till ditt Apple-ID är väl att vanligaste skälet att skapa ett alias är att man vill göra en adress som man använder i skräppost-sammanhang, alltså att man INTE vill bli kontaktad av de som man lämnat den adressen till.

Senast redigerat 2019-08-31 11:22
Ursprungligen av IngoX:

En sak till, om du vill bli nådd på Facetime och iMessage via din alias-adress så behöver du lägga till ditt nya mailalias som en av de adresser som du är tillgänglig på, det sker inte automatiskt. Logga in på appleid.apple.com, Konto > Redigera > Tillgänglig på.

Apple-ID: Ytterligare adresser

Anledningen att ett icloud-alias inte automatiskt läggs till som en kontaktväg till ditt Apple-ID är väl att vanligaste skälet att skapa ett alias är att man vill göra en adress som man använder i skräppost-sammanhang, alltså att man INTE vill bli kontaktad av de som man lämnat den adressen till.

Det pomptade faktiskt det automatiskt om jag ville lägga till min nya mejl så man inte skulle missa det.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-08-31 11:27
Ursprungligen av SethCohen:

Det pomptade faktiskt det automatiskt om jag ville lägga till min nya mejl så man inte skulle missa det.

Ah, det minns jag nog att det gjorde, men jag svarade ju i mitt fall nej på den frågan. Men kan i efterhand lägga till alias-adressen om jag vill....

Man behåller det gamla Apple ID.et så allt fortsätter att funka som iCloud, inköp iTunes etc knutet till det gamla.
Ett alias är "bara till som extra email adress, så alla som vill nå en kan använda det nya och det gamla" så man får sakta men säkert få vänner etc att börja använda det nya om man så vill, viktiga typ kunder, myndigheter mfl som man man vill ska använda det nya kan man oftast meddela den nya .. Har totalt fem apple email adresser, och använder ett av dom till osäkra kontakter typ, så om man blir spammad så kan man döda just det och skapa ett nytt.

Ursprungligen av CekariYH:

Man behåller det gamla Apple ID.et så allt fortsätter att funka som iCloud, inköp iTunes etc knutet till det gamla.
Ett alias är "bara till som extra email adress, så alla som vill nå en kan använda det nya och det gamla" så man får sakta men säkert få vänner etc att börja använda det nya om man så vill, viktiga typ kunder, myndigheter mfl som man man vill ska använda det nya kan man oftast meddela den nya .. Har totalt fem apple email adresser, och använder ett av dom till osäkra kontakter typ, så om man blir spammad så kan man döda just det och skapa ett nytt.

Jag förstår ju tanken bakom det men det jag inte förstår är att varför mitt Apple-ID måste vara så hårt kopplat till en historisk e-postadress. Läser man https://support.apple.com/sv-se/HT202667#appleaddress så tycker jag det framgår att det skulle gå att byta med vissa undantag, vilket jag inte anser jag hamnar under då jag redan tidigare hade en iCloud.com e-post och ändrar inte heller till en tredjepart, typ gmail.

Ursprungligen av SethCohen:

Jag förstår ju tanken bakom det men det jag inte förstår är att varför mitt Apple-ID måste vara så hårt kopplat till en historisk e-postadress. Läser man https://support.apple.com/sv-se/HT202667#appleaddress så tycker jag det framgår att det skulle gå att byta med vissa undantag, vilket jag inte anser jag hamnar under då jag redan tidigare hade en iCloud.com e-post och ändrar inte heller till en tredjepart, typ gmail.

Det får man snacka med Apple om...

Har i evigheter försökt att Apple skulle slå ihop mitt riktigt gamla Apple ID med mitt nya men dom totalvägrar av en anledning jag inte fattar, så jädra svårt kan det väl inte vara?

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-08-31 13:34
Ursprungligen av CekariYH:

Det får man snacka med Apple om...

Har i evigheter försökt att Apple skulle slå ihop mitt riktigt gamla Apple ID med mitt nya men dom totalvägrar av en anledning jag inte fattar, så jädra svårt kan det väl inte vara?

Dom skulle behöva anställa 100 personer som bara sitter och verifierar identiteten på dom som vill slå ihop sina Apple-ID

Ursprungligen av Innis:

Dom skulle behöva anställa 100 personer som bara sitter och verifierar identiteten på dom som vill slå ihop sina Apple-ID

Till en början ja, men ganska snart så tror jag det kommer att räcka med ett tiotal, och fortsätta att minska. Jag gissar vilt här...

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-08-31 15:08
Ursprungligen av CekariYH:

Till en början ja, men ganska snart så tror jag det kommer att räcka med ett tiotal, och fortsätta att minska. Jag gissar vilt här...

Det gör vi båda ?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2019-09-01 07:28

Många ohederliga skulle säkert försöka slå ihop sitt AppleID med någon annans.... och att verifiera identiteten är inte helt lätt.

1
Bevaka tråden