- draags
- Medlem ●
Om en person som propagerar för wintel och klankar ner på Apple så sägs det inte mycket men om vi Apple folk berättar om fördelarna med osX eller Apple i allmänhet då blir vi direkt fanatiska Apple talibaner.
varför nu detta?
För min del så ser jag det positivt att man berättar för sin omgivning om Apple produkterna eftersom det verkar vara den ända marknadsföring som Apple har. Så många som har sett min pbook samt X och blivit lite sugna på en.
När jag i min kommun håller på att propagerar för att kommunen ska erbjuda Apple som hempc så kan det kommenteras - sluta med ditt Apple snack nu.
Jag är inte Apple-taliban. Inte ens Apple-fanatiker. Just nu är jag biOSiell, använder både Windows och Mac OS. Men jag vill ha det system som är bäst för mig, och som uppfyller mina behov. Därför, och endast därför, blir nästa dator en Mac. Och jag kommer att fasa ut PC:n. Han ingen användning av den längre, så den åker ut.
Jag såg ordet Apple-taliban för första gången idag och nappade direkt. Det är ju ett underbart ord! Med det vill jag inte ha sagt att det är fel att propagera för Apple i alla möjliga sammanhang - det gör jag själv. Men om man har lite distans så är det faktiskt ett roligt ord.
Felet ligger inte hos oss Aple-talibaner, utan hos alla som slår dövörat till även för helt sakliga och rationella argument. Det är de som leder oss in i en verbal gerillakrigföring ibland.
Skrevs ursprungligen av Nicklas Högås
Felet ligger inte hos oss Aple-talibaner, utan hos alla som slår dövörat till även för helt sakliga och rationella argument. Det är de som leder oss in i en verbal gerillakrigföring ibland.
Word!
Skrevs ursprungligen av Ariel
Jag tycker det känns som att andra har tvingat mig att bli en Appletaliban.
Numera går jag alltid klädd i någon tröja med applelogga på under arbetstid.Våra IT gurus tittar mig aldrig i ögonen längre.Utan hela tiden på bröstet.
En kille som Ariel måste man respektera. En Mac-soldat.
Men jag håller med trådskaparen Draags sakfråga om att vilken Windows-använde som helst klandrar ner Macen "för att det inte finns spel" och med låga argument som "den suger bara". Sen då vi väl försvarar oss så får vi stämpeln "fanatiker" och "mactalibaner"
Fördomar som fenomen är ju ingen nyhet precis. För det är ju precis vad det är.
Skrevs ursprungligen av Mondo
En kille son Ariel måste man respektera. En Mac-soldat.
MUG Ambassador passar rätt bra. Chefsideolog skulle oxå funka.:D
Bah, Mac och PC är bara maskiner. Skillnaden är att PC finns överallt och Mac bara finns i specialaffärer. Om Apple släppte OS X fritt så att taiwanesiska PC-tillverkare kunde bygga äckligt billiga Macar skulle Macen bli minst lika populär som Windows, men Apple skulle nog få problem med kvaliteten - och med affärerna. Nu går Apple strålande, trots att vi befinner oss i en ekonomisk nedgång. Låt oss vara tacksamma över det!
Jag vill säga att det är det politiskt korrekta som ställer till det. Jag avskyr politisk korrekthet eller likriktning och åsiktsinskränkning som det snarare borde kallas.
Det är politiskt korrekt att hylla PC/Windows och klanka på Macen.
Jag har fler exempel på varför politisk korrekthet är djävulens verk, men eftersom detta inte är ett politiskt forum tar jag inte upp dem.
Skrevs ursprungligen av Matts E. Lindmark
Jag vill säga att det är det politiskt korrekta som ställer till det. Jag avskyr politisk korrekthet eller likriktning och åsiktsinskränkning som det snarare borde kallas.
Det är politiskt korrekt att hylla PC/Windows och klanka på Macen.
Jag har fler exempel på varför politisk korrekthet är djävulens verk, men eftersom detta inte är ett politiskt forum tar jag inte upp dem.
Ja det är ju intet på något vis så att mac-tallibaner har en massa fördommar om pc :rolleyes: :rolleyes: :rolleyes: nejdå, gud förbjude...
Det politiskt korrekta idag är juh att i varje liten skitsak gnälla på Microsoft (som i tråden "Microsoft-anställd får sparken...") och alltid höja Apple till skyarna, trots deras urusla behandling av sina kunder.
Jag märker numera att fler och fler börjar inse att man kanske är inne på rätt spår med Macen. Iom alla virusattacker och ostabila servrar och system har man börjat snegla på UNIX och Linux, och plötsligt så inser de att det här liknar ju det som den där Mac-snubben tjatar om. Tidigare har allt snack om säkert billigt system gått in i ena örat och ut ur det andra.
Tycker mig också se en trend bland myndigheter i olika länder att man vill ha tillgång till källkod osv. Apple använder mycket OpenSource medans Microsofts stängda dörrar kommer att få dem att tappa kunder.
Min poäng är alltså att idag behöver man inte vara lika mycket "taliban" som tidigare, förr eller senare kommer allt fler att se ljuset ändå. Och då står man där med öppen Powerbook och välkommnar dem ut ur skuggan.
(Filosofiskt va... )
Skrevs ursprungligen av badanka
Ja det är ju intet på något vis så att mac-tallibaner har en massa fördommar om pc :rolleyes: :rolleyes: :rolleyes: nejdå, gud förbjude...
Det politiskt korrekta idag är juh att i varje liten skitsak gnälla på Microsoft (som i tråden "Microsoft-anställd får sparken...") och alltid höja Apple till skyarna, trots deras urusla behandling av sina kunder.
jag kan hålla med om att det förekommer ett allmänt gnäll om microsoft och att det är eller kan anses som politiskt korrekt.
Och visst förekommer det fördomar om microsoft och deras os.
men skillnaden är att de flesta här på forumet faktiskt även sitter på en wintel burk, (ibland mot sin vilja) och därför har insyn och kan faktiskt se för och nackdelar på ett helt annat sätt än vad faktiskt (oftast) en wintel kille/tjej kan.
Vårat it centrum i kommunen exempelvis är ibland tvungna att komma o fixa med nätverket, när nätverket inte fungerar så beror det alltid på att vi kör mac datorer, och tillsaken hör att dessa it killar INTE kan något om mac datorer.
Efter det tog vi in ett fristående bolag där en av de anställda var mac användare, dessvärre kom hans chef.
Han började med att säga att han jobbat med mac sedan 1986. ok vad bra tänkte jag.
Men jag insåg då när han skulle hjälpa min kollega med att konfigurera skrivar inställningarna så att man kunde ändra pappersvariant och lite andra inställningar.
men han lyckades inte, utan sa att detta inte kunde göras på macen eller i osX och att man inte heller kunde spara sina inställningar utan var tvungna att göra detta varje gång man skulle skriva ut.
ok, jobbat med mac sedan 86 - i dont think so.....
jag är inte ett super proffs på mac men det tog mig inte lång tid att göra det han ej klarade.
Han är säkert en sådan som sitter med kunskaper från classic (os 8 -9) tiden.
tillägg till ovanstående.
jag har inget emot självaste pc burken och dess teknik, mer än att jag tycker att Apple burkarna är "sexigare" och mer estetiska för mina ögon.
De flesta wintel personer har aldrig använt en mac utan bygger sina argument på rykten och fördomar, eller från os9 tiden, eller då de eventuellt suttit på en mac med os8 eller liknande.
Det är som om jag klankade på wintel för att jag en gång suttit på en pc med windows 3.11 eller win 95.
Självklart har xp och win2000 blivit MYCKET bättre eller kanske till o med riktigt bra, men helt ärligt jag sitter imellan åt på en sådan, och jag trivs inte, känslan infinner sig inte såsom den gör med osX för mig. Det spelar ingen roll om XP har funktioner som är bättre, den övergripande känslan i systemet, både logiskt och layout, grafiskt o estetiskt appelerar definitivt mer för mig i osX.
Det som framför allt gör mig förbannad är när en kommun vägrar att låta mig eller andra få välja vilken dator jag ska använda.
Samt att de jag diskuterat pc(wintel)-mac med aldrig kan ge macen credit, eftersom de aldrig använt den, utan enbart ger windows plus poäng eftersom det är det de kör, för att sedan tycka att jag är en fundementalist som enbart propagerar för Apple och jag blir då kallad apple taliban.
sorgligt, för då slutar en diskussion.
Skrevs ursprungligen av draags
tillägg till ovanstående.
jag har inget emot självaste pc burken och dess teknik, mer än att jag tycker att Apple burkarna är "sexigare" och mer estetiska för mina ögon.
De flesta wintel personer har aldrig använt en mac utan bygger sina argument på rykten och fördomar, eller från os9 tiden, eller då de eventuellt suttit på en mac med os8 eller liknande.
Det är som om jag klankade på wintel för att jag en gång suttit på en pc med windows 3.11 eller win 95.
Självklart har xp och win2000 blivit MYCKET bättre eller kanske till o med riktigt bra, men helt ärligt jag sitter imellan åt på en sådan, och jag trivs inte, känslan infinner sig inte såsom den gör med osX för mig. Det spelar ingen roll om XP har funktioner som är bättre, den övergripande känslan i systemet, både logiskt och layout, grafiskt o estetiskt appelerar definitivt mer för mig i osX.
Det som framför allt gör mig förbannad är när en kommun vägrar att låta mig eller andra få välja vilken dator jag ska använda.
Samt att de jag diskuterat pc(wintel)-mac med aldrig kan ge macen credit, eftersom de aldrig använt den, utan enbart ger windows plus poäng eftersom det är det de kör, för att sedan tycka att jag är en fundementalist som enbart propagerar för Apple och jag blir då kallad apple taliban.
sorgligt, för då slutar en diskussion.
WORD!
själv är jag en operativ ekumeniker...:D
Skrevs ursprungligen av draags
och vad menas ordagrant med detta?
ekumeni är när religiösa (apple-fanatiker?) utövare accepterar andra trosutövare utan att förkasta deras tro. i naturen handlar det om symbios, i religion är det ekumeni.
jag drog paralellen till religion då vi mac-användare ibland tenderar att bete oss som frälsta.
(om du vill ha det ordagrant får du söka. jag tog min gymnasiala kunskap (>10 år) och omsatte den i min verklighet (det var väl så de sa att man skulle göra?))
Jag är inte Apple-taliban. Inte ens Apple-fanatiker. Just nu är jag biOSiell, använder både Windows och Mac OS. Men jag vill ha det system som är bäst för mig, och som uppfyller mina behov. Därför, och endast därför, blir nästa dator en Mac. Och jag kommer att fasa ut PC:n. Han ingen användning av den längre, så den åker ut.
Jag använder också både PC och Mac men till skillnad från Mondo så är jag inte beredd på att slänga ut min PC. Ibland blir jag ganska förargad över att finna att jag står mig slätt med min Mac när det gäller att använda en del tjänster på Internet.
Som nu senast - tänkte beställa biobiljetter på www.sf.se. Men se det gick inte på min Mac - inte ens med Internet Explorer. Tänkte att det kanske är ett tillfälligt fel men drog för säkerhets skull igång PCn och konstaterade att det bara vara att beställa.
Det skulle gå att göra en ganska lång lista på vad man inte kan göra på en Mac men behöver man inte de funktionerna så kan man förstås slänga ut sin PC.
Jag är nog faan appleiban!
Och jag slutar aldrig att fascineras av den sant religiösa entusiasm som Apple och vår de facto återuppståndne messias Jobs lyckas skapa om det så bara handlar om lanseringen av en jädra bärbar hårddisk.
Vad beror det på??? Beats me!
Skrevs ursprungligen av Ulf A
Jag använder också både PC och Mac men till skillnad från Mondo så är jag inte beredd på att slänga ut min PC. Ibland blir jag ganska förargad över att finna att jag står mig slätt med min Mac när det gäller att använda en del tjänster på Internet.
Som nu senast - tänkte beställa biobiljetter på www.sf.se. Men se det gick inte på min Mac - inte ens med Internet Explorer. Tänkte att det kanske är ett tillfälligt fel men drog för säkerhets skull igång PCn och konstaterade att det bara vara att beställa.
Det skulle gå att göra en ganska lång lista på vad man inte kan göra på en Mac men behöver man inte de funktionerna så kan man förstås slänga ut sin PC.
Testa Mozilla, Firebird eller Camino.
Själva använder jag uteslutande Mozilla. Fungerar i alla lägen.
Bah, Mac och PC är bara maskiner. Skillnaden är att PC finns överallt och Mac bara finns i specialaffärer. Om Apple släppte OS X fritt så att taiwanesiska PC-tillverkare kunde bygga äckligt billiga Macar skulle Macen bli minst lika populär som Windows, men Apple skulle nog få problem med kvaliteten - och med affärerna. Nu går Apple strålande, trots att vi befinner oss i en ekonomisk nedgång. Låt oss vara tacksamma över det!
Kan Apple ha mer problem med kvaliteten på sina produkter än vad de har just nu? ??????
Maskiner som åtekallas, ej startar, väsnas.
mm mm
Helt klart borde Apples kvalitetskontroll skärpas. Apple borde ha en hel avdelning som bara testar datorer och ser till att de är 100 procent felfria innan de skickas ut till återförsäljarna, men sånt kostar förstås pengar.
(De bärbara) Macarna byggs av Quanta i deras nya fabrik i Shanghai, samma typ av fabrik som Dell och andra tillverkare använder. Man bör ha i åtanke att Dell också har ett stort antal returer!
Skrevs ursprungligen av Wiberg
Jag är nog faan appleiban!
Och jag slutar aldrig att fascineras av den sant religiösa entusiasm som Apple och vår de facto återuppståndne messias Jobs lyckas skapa om det så bara handlar om lanseringen av en jädra bärbar hårddisk.
Vad beror det på??? Beats me!
Jag tror att det till stor del beror på att man "tvingas" in i den gemenskapen och det ställningstagandet av det eviga bombardemang av kommentarer och åsikter från ens windows-influerade omgivning. Ofta vet de inte vad de pratar om utan anser sig ha rätt bara genom att vara majoritet, vilket är väldigt frustrerande för oss som blir utsatta för det. Det känns ju allt som oftast som om att nån kommer och pissar på ens åsikter, ens kompetens och ens omdöme angående datoranvändare.
Jag jobbade med bara Mac i några år i begynnelsen och såg inget speciellt med den, ibland var den bra och ibland var den dålig. Vem Steve Jobs var visste jag inte och jag brydde mig mig inte heller.
Det var först när man börjar bli kritiserad högt och lågt för plattformen man använder, samt förvägrades att använda den på jobbet, som man gick i försvarsställning. Och på den vägen är det...tyvärr...
Skrevs ursprungligen av Ulf A
Själv har jag slutat gå på SF sedan de började ta extra betalt för internetbeställningarna.
Själv har jag slutat gå på SF sedan de började ta extra betalt för internetbeställningarna.
Ja, detta är ett praktexempel på företag som inte förstår meningen med internet som säljkanal. Syftet att erbjuda bokningar på nätet/telefon borde ju vara för att det lönar sig för SF och kunden i slutändan.
Varför vi ska betala extra för att vi hjälper SF (istället för att belasta personal på biografen) är obegripligt!
Skrevs ursprungligen av Christopher Papastefanou
Jag tror att det till stor del beror på att man "tvingas" in i den gemenskapen och det ställningstagandet av det eviga bombardemang av kommentarer och åsikter från ens windows-influerade omgivning. Ofta vet de inte vad de pratar om utan anser sig ha rätt bara genom att vara majoritet, vilket är väldigt frustrerande för oss som blir utsatta för det. Det känns ju allt som oftast som om att nån kommer och pissar på ens åsikter, ens kompetens och ens omdöme angående datoranvändare.
Jag jobbade med bara Mac i några år i begynnelsen och såg inget speciellt med den, ibland var den bra och ibland var den dålig. Vem Steve Jobs var visste jag inte och jag brydde mig mig inte heller.
Det var först när man börjar bli kritiserad högt och lågt för plattformen man använder, samt förvägrades att använda den på jobbet, som man gick i försvarsställning. Och på den vägen är det...tyvärr...
håller helt med.
må den bästa datorn vinna? ärligt talat skiter jag i G4:or och G5:or hit och dit, skulle hellre ha en stationär x86-64:a med OS X, men nu kan jag ju inte det. så jag får faktiskt nöja mig en ppc-börk dock gäller detta INTE apples underbara bärbara