Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple börjar bli S t o r t

Tråden skapades och har fått 36 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2003-11-03 17:23

Apple börjar röra om i datorvärlden igen.
Till och med en "lågpris-peze-pryttel-månglare" som Trust har en sida för prylar som lirar med Mac-stuff

mm.. tror apple gjorde rätt sak med osx.

hoppas bara att det håller i sig.

linux and osx against the evil m$ empire!

• Oregistrerad
  • 2003-11-03 17:31

Verkar som om Creative börjar anpassa sig lite till Apple och itunes

[More to follow...]

• Oregistrerad
  • 2003-11-03 17:35

Logitech är tillbaka i gammal god(???) stil.

[fill me in...]

• Oregistrerad
  • 2003-11-03 17:38

Är det någon som vet om deras ritbord Wireless Design & Work Tablet 400 fungerar med OSX? Det står bara OS9 på deras hemsida och på kartongen. Det är ett billigt alternativ till Wacom. Är lite sugen på att köpa ritbord.

Visst börjar det röra på sig. För några år sen hörde man jämt hur dåligt Mac är med sina konstiga enknappars-musar. Nu är tvärtom folk fascinerade och vill veta mer. Det förstår att det är väldigt mycket bättre än Windows, men vågar kanske inte riktigt ta steget ännu.

Många jag snackar med funderar allvarligt på att deras nästa dator (framför allt laptop) ska bli en Mac.

Ciryon

Citat:

Skrevs ursprungligen av Pär:
Apple börjar röra om i datorvärlden igen.
Till och med en "lågpris-peze-pryttel-månglare" som Trust har en sida för prylar som lirar med Mac-stuff

Jag tycker det är ett friskhetstecken när datorpryttelförsäljare även säljer Mac-relaterat. Jättekul! Jag är lite anti den här Apple Concept-grejen där det bara säljs Mac (men jag vet att det behövs också). Lika anti som jag är där det enbart säljs pc-junk som bara passar Windöus.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Pär
[fill me in...]

Virginia Tech...

Tror du har helt rätt i att OS X betyder mycket för Apple. Vi får se vad PPC 970 och eventuella följande generationer av PPC kommer att betyda.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Alphonze
Jag är lite anti den här Apple Concept-grejen där det bara säljs Mac (men jag vet att det behövs också).

Jag funderade idag över hur trist det är att iPod inte hittar rätt kanaler. Det är ju för böveln en musikmaskin, och den ska säljas på alla ställen där man säljer sådana. Inte hos ett litet fåtal datorförsäljare.

• Medlem
  • Malmö
  • 2003-11-03 17:57

Då skall Apple bara vakna och våga sälja sina apparater via "vanliga" datorbutiker också, inte bara Concept Stores. Apple är fortfarande lite rädda för folk som inte använder svart polotröja.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Nicklas Högås
Jag funderade idag över hur trist det är att iPod inte hittar rätt kanaler. Det är ju för böveln en musikmaskin, och den ska säljas på alla ställen där man säljer sådana. Inte hos ett litet fåtal datorförsäljare.

Precis vad jag har tänkt också! Den borde ju för bövelen säljas hos varenda musik-relaterade butikshåla som finns; från Teknikmagasinet till Siba/PåAv och till proffsaffären. Men icke, den syns ju inte. Folk kanske tror att man måste ha en Mac för att använda den. Det skrämmer folk!

• Oregistrerad
  • 2003-11-03 18:10
Citat:

Skrevs ursprungligen av molia
Då skall Apple bara vakna och våga sälja sina apparater via "vanliga" datorbutiker också, inte bara Concept Stores. Apple är fortfarande lite rädda för folk som inte använder svart polotröja.

Tror nog dom är lite brända förra gången de fanns "överallt"
Men de finns ju lite varstans... Många "dator-kedjor" ex.v., och vanliga Mac-providers och i fräcka butiker a'la Concept Store....

Det är ju ingen vanlig skitpeze för bövulen

ja fler o fler hör jag säga att apple e inte så dåliga ialla fall och det beror nog främst på osx.

och om nu G5 blir snabbare o snabbare o går ner i pris - ja då är Apple riktigt farlig på marknaden.

och panthern morrar ju riktigt bra.

det enda jag hör som främst är negativt idag är möjligtvis priset, vilket oftast inte riktigt stämmer med exempelvis de bärbara.

Om man går in på pricerunner och kollar på ipod så får denna inte så bra betyg, och de har även missat att lägga in proffsbetygen, andra märken har inlagda betyg från exempelvis M3 men inte ipoden som M3 har gett högsta betyg.

Sorgligt

• Oregistrerad
  • 2003-11-03 18:35

Trodde folk glatt skulle leta på typiska "lågpris-peze-pryttel-månglare" -tillverkare och länka upp OS X info hit så alla som behöver en billig gresijox snabbt kunde hitta en när det knep

När G5an går ner i pris så bådar det gott. Den är lite väl dyr i första taget. Ursprungsmodellen måste vara minst 5000kr billigare för att bli ett seriöst köp av mig i alla fall.

• Oregistrerad
  • 2003-11-03 18:54

Äh... nu blir det ju en såndär vanlig babbeltråd
Är ni inte snälla så försvinner rubbet

Länkar -

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2003-11-03 18:56

Tänk om Apple började visa reklam för MacOs X.Det är ju i grunden det som ska övertyga folk att byta.

• Oregistrerad
  • 2003-11-03 19:06

sluta gnäll
Man ser ju OS X banners lite varstans (senast på www.annonsdirekt.se)

Jag gladdes åt att se en av de bättre PC- affärena i Göteborg ( www.microstore.se ) hade en iPod i hyllan när jag var där och handlade några diskar.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Ciryon
hörde man jämt hur dåligt Mac är med sina konstiga enknappars-musar.

Fast just den punkten är ju helt åt skogen fortfarande. Förutom på mässor och i butiker så ser man nästan aldrig en Mac med Apples enknapps mus. Märkligt att de håller kvar på den. De flesta köper ju ändå en ny direkt. Med minst två knappar och scrol hjul.

Hur som helst så kan jag hålla med om att det börjar röra på sig. Vet inte om vi blir fler i %. Men iom att datorerna blir fler så borde det ändå betyda fler macar på marknaden, vilket borde betyda att platformen blir mer intresant.

Sedan har ju faktiskt X förändrat en hel del.
Även G5an är bra viktig.

Du har rätt Pär, den här tråden är inte till för att gnälla, så för att gottgöra mina klagomål över att iPoden inte finns överallt så lägger jag ut en länk till butiken Bärbart som ligger centralt i Svavagallerian här i Uppsala. Där skyltar de faktiskt med iPoden i en glasmonter.:)

iPod och iTMS är också utmärkta sätt för Apple att synas, och när man exempelvis stöter på diskussioner i olika PC-sammanhang om iTunes, så verkar många positiva.

• Oregistrerad
  • 2003-11-03 19:50
Citat:

Skrevs ursprungligen av Chaosstar
Vet inte om vi blir fler i %.

Nu sällar jag mig till "babbelskaran"
tror nog vi blir fler nu om fler följer telias exepel och plockar ner datorer med virus från linan - dels vaknar nog många och dels så syns det nog i "hit-statistiken" oxå

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-03 20:01

Men är det verkligen så att Apple börjar bli stort? Om jag minns rätt ökade Apple med ca 15% i senaste kvartalsrapporten medan datorbranschen i stort ökade ca 20% (ledsen för att jag saknar källor till dessa påståenden - men visst stämmer det på ett ungefär?). Relativt branschen i stort fortsätter alltså Apple "tappa".

Det talas om att Apples "verkliga" marknadssandel är bra mycket mer än 2-3% om man tar hänsyn till de datorer som används. Men då tycker jag det borde synas i webbundersökningar, t ex Googles zeitgeist (http://www.google.com/press/zeitgeist.html) - där resultatet nu ligger på ca 3%.

Apples bärbara går f n bra - men å andra sidan verkar PB 15 Alu ha enorma problem vilket säkerligen påverkar försäljningen negativt. Tidigare har Apples bärbara också varit relativt prisvärda jämfört med PC. Men är det verkligen så fortfarande? PB har en urusel batteritid och relativt modesta prestanda jämfört med nyare PC bärbara. Detta till trots är de betydligt dyrare. Hur länge håller denna ekvation - och viktigare: hur får vi fler att köpa dessa bärbara?

Dessutom känns det som att fler och fler tjänster på nätet nu kräver Explorer för PC och även om MS Office-paketet för Mac har vissa fördelar har det också stora brister - t ex prestanda.

Jag är rädd för att många av de företag som nu ger sig in i Mac-branschen relativt snart lika snabbt kommer dra sig ur igen då marknaden visade sig vara alldeles för liten.

Ja, Apple går med vinst idag och G5 tillsammans med Mac OS X är starka teknologier men frågan är hur långt detta räcker. 2-3% av marknaden är alldeles för lite tror jag, 5% och uppåt tror jag skulle vara en betydligt hälsosammare siffra - dvs en fördubbling mot idag och dit är det mycket långt, eller?

• Oregistrerad
  • 2003-11-03 20:11
Citat:

Skrevs ursprungligen av hekr
Men då tycker jag det borde synas i webbundersökningar, t ex Googles zeitgeist - där resultatet nu ligger på ca 3%.

Man blir alltid lite misstänksam när det bara står Mac Är det OS9 eller OSX??? Eller summerat? Eller...???
Du såg den som var här på 99mac
I stort sett bara peze och någon procent OSX Tror du på den?

Citat:

frågan är hur långt detta räcker. 2-3% av marknaden är alldeles för lite tror jag

Tja... Det är ju inget nytt - Apple ökar hela tiden och har varit lönsamt hela detta årtusende

• Medlem
  • Höganäs
  • 2003-11-03 20:14

2-3% av datoranvändarna är inte samma sak som att man är 2-3% av datortillverkarna i "storlek" räknat.

Vart ligger Apple på listan över datortillverkare? 5:a?

Ser väl ut ungefär så här:
Dell
Ibm
HP/COmpac
...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-03 20:21
Citat:

Skrevs ursprungligen av Pär
Man blir alltid lite misstänksam när det bara står Mac Är det OS9 eller OSX??? Eller summerat? Eller...???
Du såg den som var här på 99mac
I stort sett bara peze och någon procent OSX Tror du på den?

Tja... Det är ju inget nytt - Apple ökar hela tiden och har varit lönsamt hela detta årtusende

Ja, Apple har ökat omsättningen och bibehållit vinsten - det är sant och lovande i de tider som varit. Men samtidigt har Apples marknadsandel sjunkit eller i bästa fall legat kvar på samma nivå (låt vara någon tiondel uppåt i någon undersökning).

Virginia-klustret är också jättespännade tycker jag. Med "bara" dubbelt så många processorer borde man kunna få ett kluster som blir jordens snabbaste dator för en bråkdel av priset jämfört med andra superdatorer

Jag håller alltså med om att Apple börjar bli stort med mycket kul som händer runt omkring. För själva kärnan - vanliga datorer - menar jag att det dock inte ser alls lika ljust ut.

• Oregistrerad
  • 2003-11-03 20:30
Citat:

Skrevs ursprungligen av hekr
För själva kärnan - vanliga datorer - menar jag att det dock inte ser alls lika ljust ut.

Det har ju gått spikrakt uppåt sedan iMac/biege/G3powerbooks etc. lancerades...
Folk har ju till och med gladeligen köpt fast apple lyckats med det marknadsföringsmässiga konststycket:
On October 13, 1999, Apple officially postponed the G4/500 until January due to problems Motorola was having producing a 500 MHz processor. At the same time, a G4/400 Sawtooth was introduced at the price of the G4/450 and the G4/450 was configured to replace the postponed G4/500. This could be the first time in personal computer history that any model saw a downgrade in performance without any reduction in price.

Det finns tillräcklig bas av småkorkade köpare - så det är inget att oroa sig för

Angående 2-3 procent: Det är förövrigt även BMW:s marknadsandelar i Sverige. Och jag hör inga som hela tiden ropar att dom snart går under på grund av detta...

En annan sak: Det är inte bara Apple som växer, utan även deras problem med QA. Hoppas de senaste tidens problem inte fortsätter. För att läsa mer om detta, kolla in Ars Technicas Mac.Ars som diskterar just detta i senaste artikeln: Mac.Ars takes on Apple's quality control

Citat:

Skrevs ursprungligen av Chaosstar
Fast just den punkten är ju helt åt skogen fortfarande. Förutom på mässor och i butiker så ser man nästan aldrig en Mac med Apples enknapps mus. Märkligt att de håller kvar på den. De flesta köper ju ändå en ny direkt. Med minst två knappar och scrol hjul.

De flesta, jag själv inräknad, kanske gör det, men inte alla. Hade en kund idag som köpte powerbook och ville ha en mus till den. Ratade alla Logitechs till förmån för en blåtandsmus från Apple. "Den ska vara så enkel som möjligt" sa hon, och mycket enklare hittar man knappast.
Kunde nog sålt ytterligare en äppelmus om vi inte haft en pytteliten Macally, stor som två tändsticksaskar, i hyllan. Den gången var det litenheten som avgjorde.

Bevaka tråden