Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

AirPods Pro och parkoppling gör mig galen!

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Man KAN ju förvänta sig att om det ringer på sin iPhone 12, och att man plockar upp sina Airpods Pro – Som för övrigt var parkopplade med just denna iPhone för mindre än 5 minuter sen – då kopplar upp sig mot iPhone:n igen, för att svara på samtalet!
Men NEJ – de kopplar upp sig mot datorn och fortsätter spela ljudet från SVTPlay, som jag för övrigt mute:ade på datorn eftersom jag skulle svara på samtalet....

Nä, istället blir det en j*a sörja av ljud från SVTplay, en iPhone som inte kopplar upp sig och efter mycket om och men, och en hel del svordomar, likt förbannat får snacka med uppringaren i telefonen, utan headset. Jag blir oerhört frustrerad när sån här teknik inte funkar. Hur j*a svårt ska det vara?!?

Är det bara jag som har problem med detta!? Jag blir fanimej galen på hur de kopplar – och inte kopplar – upp sig!? Ska det vara så förbannat svårt?

Annat exempel:
iPhone ligger på laddning. Jag plockar upp iPaden, startar Viaplay och tar på mig Airpodsen. Då HADE man ju kunnat förvänta sig att tekniken fattar att man vill se på Viaplay på den nu vakna iPaden, och INTE aktivera den nu laddande, och orörda iPhonen. MEN ICKE! Den ska prompt fortsätta vara parkopplad med min iPhone och jag måste manuellt koppla upp den på iPaden.

HUR SVÅRT SKA DET VARA!?

/Teknikstress

Edit: Ber om ursäkt för svordomar och tråkig text, men jag blir oerhört irriterad när saker och ting inte funkar som det är tänkt (vilket ju är anledningen till at man valt Apple – För att slippa just den här typen av idioti)

Senast redigerat 2021-01-09 17:36

Det första låter knasigt om man läser det här: https://support.apple.com/sv-se/HT207010

Men om man bortser från telefonsamtal så förstår jag att den har svårt att förstå vilken enhet som den ska koppla upp sig mot.

Precis, det är så det är tänkt att det ska funka. Men det gör det inte. Har aldrig gjort. Och jag är inne på mitt tredje par nu (de tidigare har bytts på garanti pga ljudproblem).

Ja, att tekniken har svårt att skifta automatiskt har jag full förståelse för. Men det finns ju vissa grundläggande regler som borde gälla. T ex om det ringer, och du inte har kopplat dina airpods till något annat, så ska de kopplas till den ringande telefonen.
Eller om alla enheter är vilande, man startar en TV-serie på enhet X, och plockar upp sina Airpods, då är det väl hyfsat rimligt att anta att det är just enhet X man vill lyssna på?

Det finns ingen logik i hur de har programmerat de här prylarna. Och frågar du mig borde ett inkommande samtal alltid vara prioriterat (jag förstår att alla inte tycker det, men det borde lätt lösas med en fråga på displayen vid svarstillfället i så fall - "Vill du flytta samtalet till din Airpods?" typ)

Det är katastrof, tyvärr.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2021-01-09 17:10

Håller med om att det är låg funktionalitet mellan enheter. Men underbart så länge man håller sig till en enhet. Sedan fixade ju apple någon automatisk omkoppling mellan enheter för något år sedan, det liv ju sämre. Bättre att sköta det själv.

Senast redigerat 2021-01-09 23:16
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2021-01-10 23:47

Jag sätter i mina AirPods i öronen innan jag startar en TVserie, då kopplar de upp automatiskt. Ligger de och vilar kanske automatiken har svårare när man väcker dem efter att man har startat TVserien...?

1
Bevaka tråden