Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur uttalar du SCSI?

Tråden skapades och har fått 47 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2003-11-06 22:15

Alla verkar säga olika, vad säger du skAssi eller skUssi?

Motivera!

SkUssi, kan inte motivera. Första gången jag hörde ordet uttalades det så. Sedan har det gått på inarbetad rutin helt enkelt.

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2003-11-06 22:19

SkAssi, vet inte riktigt varför.. låter bättre men alla över 40 verkar säga skUssi

• Medlem
  • 2003-11-06 22:20

Jag säger Scussi eftersom det är det vedertagna sättet att uttala SCSI

• Oregistrerad
  • 2003-11-06 22:25

Skassi??? är det något pezeuttal det eller?
Det heter scussi och där med basta...

[Öh... jag är visst över fyrtio ]

Vem fan håller på med Skassi nowadays?

• Medlem
  • Tjörn
  • 2003-11-06 22:31

Skussie

EDIT: SCSI, IDE m.m vad står det för?

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2003-11-06 22:32
Citat:

Skrevs ursprungligen av Nurell

du vet det finns servrar!?

vi snackade om det idag "på jobbet" när jag tyckte 1h~ var ok speed för att kopiera 500gig mellan raid 5 diskar (ide)

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2003-11-06 22:36
Citat:

Skrevs ursprungligen av Ricky
Skussie

EDIT: SCSI, IDE m.m vad står det för?

SCSI - Small Computer Systems Interface:

IDE minns jag inte

Citat:

Skrevs ursprungligen av Buckner
du vet det finns servrar!?

vi snackade om det idag "på jobbet" när jag tyckte 1h~ var ok speed för att kopiera 500gig mellan raid 5 diskar (ide)

Jättebra och jättegott!
För min del tycker jag att det är skönt att slippa SCSI med ID-nummer och annan skit. Jag har lagt ner åtskilliga timmar på det junket.
Med Fajervajer är det bara att fläska på.
Jag tycker att det är bra, men det tycker tydligen inte du.:cool:

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2003-11-06 22:42
Citat:

Jättebra och jättegott!
För min del tycker jag att det är skönt att slippa SCSI med ID-nummer och annan skit. Jag har lagt ner åtskilliga timmar på det junket.
Med Fajervajer är det bara att fläska på.

så du har hds som har anslutning för fw sladd direkt på baksidan av hdn?

det va nått nytt, vad jag sett de senaste åren är det scsi, ide och sata sm gäller....

• Medlem
  • International user
  • 2003-11-06 22:46

IDE = Integrated Drive Electronics

Det som används i dagens datorer fram tills nyligen är väl dock EIDE (Enhanced Integrated Drive Electronics) som stödjer volymer större än 512mb.

IDE kallas ju ofta för ATA (Advanced Technology Attachment). Tror att det skall kallas ATA enligt amerikansk standard satt av ANSI (American National Standards Institute).

Och numera är det ju Serial Advanced Technology Attachment som gäller.

Mycket förkortningar idag.

Ja inte vet jag.
Jag ansluter mina externa hårddiskar som alla har FW-gränssnitt genom att stoppa in en sladd.
Jag kanske har missat nåt?
Men det funkar ändå.

• Medlem
  • 2003-11-06 22:51
Citat:

Det heter Skussi

alla tuffa grabbar. ATA är ju bara leksaker och FW är inte moget ännu....

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2003-11-06 22:53
Citat:

Ja inte vet jag.
Jag ansluter mina externa hårddiskar som alla har FW-gränssnitt genom att stoppa in en sladd.
Jag kanske har missat nåt?
Men det funkar ändå.

nu pratar du om hds som sitter i chassi...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Buckner
nu pratar du om hds som sitter i chassi...

Gör de inte det annars?
I en extern låda, eller inuti själva Macen.
Är det skillnad på det?

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2003-11-06 22:58
Citat:

Gör de inte det annars?
I en extern låda, eller inuti själva Macen.
Är det skillnad på det?

öppnar du en mac som är relativt ny (inte G5) så hittar du en hd som har (e)ide anslutning, G5 har SATA anslutning på sina hds.

Innuti dina hd chassin sitter det en id med (e)IDE gränssnitt.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-06 23:00

Det uttalas skussi. Det är bara viktigpettrar och PC-luder som säger skassi för de tror att de är coola. Men SCSI är inte hot längre: det är en död teknik.

• Medlem
  • Tjörn
  • 2003-11-06 23:04
Citat:

Skrevs ursprungligen av Mondo
Det uttalas skussi. Det är bara viktigpettrar och PC-luder som säger skassi för de tror att de är coola. Men SCSI är inte hot längure: det är en död teknik.

Tror faktiskt inte jag har hört någon som talat uttalat SCSI som Skassi och då är jag PC användare sen många år tillbaka.

• Medlem
  • Malmö
  • 2003-11-06 23:11

"Skuzzy" kommer av "Small Computer System Interface"

Det enda som gäller för en server där man vill ha säkerhet och snabbhet.

Det finns de som hävdar att en WD Raptor SATA skulle vara lika snabb som en SCSI-disk. De har delvis rätt, den är ruskigt snabb på skrivbordsapplikationer men när det gäller databasapplikationer så har den inte mycket att ge. Databladssiffror skall man inte stirra sig blind på.

Samtliga hårddisktillverkare ger fortfarande 5 års garanti på SCSI diskar. Vad gäller ATA/SATA så varierar det mellan 1-3 år.

[ska-si]

• Oregistrerad
  • 2003-11-06 23:14

Jag säger skassi, vet inte riktigt varför.
Mitt intryck av fördelningen mellan lägren är att det är ungefär 50/50 och att det är en korrekt iakttagelse att äldre människor föredrar skussi.

• Oregistrerad
  • 2003-11-06 23:14

Hur f-n kan man få "Small CompUter SyStems Interface" till något annat än SCUSSI????

Bah - Small KompAter SystemS Interface" då eller? - Bah

• Medlem
  • Malmö
  • 2003-11-06 23:19

Att SCSI skulle vara en död teknik är nog att ta i. SCSI utvecklas precis som allt annat.

Att få ut 200-300Megabyte/sekund kontinuerligt ur en liten SCSI RAID uppsättning är inga som helst problem. Finns det ens Serial-ATA kontroller som kan pressa det genom PCI-bussen.

Nästa steg är Serial Attached SCSI som liknar Serial-ATA, använder samma anslutningar och bakplan.

• Medlem
  • 2003-11-06 23:36

skussi, while I kiss the sky

rdeå rdeå rdeååå rdeå rdeå rdeååå rdeå rdeå rdeååå rdeå rdeå rdeååå rdeå rdeå rdeååå rdeå rdeå rdeååå rdeå rdeå rdeååå rderderderderderderderderderderderderderderderderdeeeeeeåååååååååå

• Oregistrerad
  • 2003-11-06 23:46
Citat:

Skrevs ursprungligen av Baron
skussi, while I kiss the sky

rdeå rdeå rdeååå rdeå rdeå rdeååå rdeå rdeå rdeååå rdeå rdeå rdeååå rdeå rdeå rdeååå rdeå rdeå rdeååå rdeå rdeå rdeååå rderderderderderderderderderderderderderderderderdeeeeeeåååååååååå

Ååååhhhh... Hendrix
Någon mer än jag som minns detta underbara program som fanns innan MultiFindern tågade in -88 med sys6?
Grundtonen avgjordes vart i vertikal led man klickade och sedan gjorde men "string bend" i horisontell led
Världsbäst! och det var med tveksamhet jag gick över till multifindern... Hade inte switcher varit så knölig så hade jag nog varit en slow adopter av multifinder...

Tappade jag tråden nu? off topic?
Eh... Jo, nu vet jag: Det hette Scussi redan då...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Pär
Hur f-n kan man få "Small CompUter SyStems Interface" till något annat än SCUSSI????

Bah - Small KompAter SystemS Interface" då eller? - Bah

Typ, uttala det på amerikanska, kanske? Det är ju inte italienska som är det stora datorspråket precis.

(Jag uttalar också med "u", men vafan )

Skussi. För att jag gillar att försvenska när det går. Som att säga [mack] istället för [mä:k]

Citat:

Han menade att det inte var bra för servrar. Ni talar om lite olika saker. Om du hade inblick i servervärlden så skulle du veta att SCSI lever i allra högsta grad fortfarande.

Citat:

Det uttalas skussi. Det är bara viktigpettrar och PC-luder som säger skassi för de tror att de är coola.

Syftar du på att alla PC-användare är luder eller bara vissa av dom? Inte speciellt smakfullt hursomhelst.

Att säga skassi är väl inte konstigare än att säga firewire med engelskt uttal?

Citat:

Men SCSI är inte hot längre: det är en död teknik.

Fel, det är inte alls en död teknik. Snacka med någon som jobbar med servrar eller ring Dustin och fråga hur många SCSI-diskar dom säljer. Däremot har IDE tagit över totalt i persondatorer.

Med a. Det var så jag lärde mig att utala det från början. Dessutom är det inget som helst problem med att säga skassi. Det finns andra exempel på när jag tycker det engelska uttalet låter mindre töntigt. Tex wysiwyg utalar jag wajsiwygg, i stället för vysivyg.

Bevaka tråden