Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur uttalar du SCSI?

Tråden skapades och har fått 47 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Svedala
  • 2003-11-07 00:41

Scussi såklart.
Allt annat låter mesigt.

• Oregistrerad
  • 2003-11-07 01:02

Jag utalar det skassi och jag är varken viktigpetter eller "luder", det är bara ignoranta skithuven som påstår sånt!

Jag uttalar skuss-iii. Jag gör inga anspråk på att mitt uttal är rätt. Men, jag tror att det är rätt spår att prata om att försvenska ordet. Skass-iii borde vara det engelska uttalet av förkortningen.

Andra låneord uttalar jag på engelska. Det finns ingen riktig konsekvens i mina uttalsregler, och jag tror ingen annan är riktigt konsekvent hellrer. Den som hävdar att skass-iii är rätt uttalar, säger dom Coca-Cola när dom pratar om läsken Kooka-Kåååla?

• Oregistrerad
  • 2003-11-07 01:25

Här har ni facit

• Avstängd
  • 2003-11-07 01:38

Liten verkstad och en massa snack.
Ta en snabbkurs i Polska

I själva verket har jag aldrig i hela mitt liv uttalat ordet, så det känns som jag kan låta det vara ett olöst problem för min del. Men antagligen blir man utskrattad om man uttalar det "äss se äss i" i fel kretsar.:D

Citat:

Skrevs ursprungligen av Nicklas Högås
Men antagligen blir man utskrattad om man uttalar det "äss se äss i" i fel kretsar.:D

Ja det ska man nog undvika!

• Medlem
  • Piteå
  • 2003-11-07 06:49

Skassi

Men jag måste hållamed buck att alla gammlingar säger skussi.

Så när 40/50årskrisen kommer kan ni springarunt på stan i blekt hår och skrika "skassi"

• Medlem
  • Svedala
  • 2003-11-07 09:01

Eller så provar man att gå in till en datorbutik och ber att få en small computer systems interface-kabel och se vad de säger.

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2003-11-07 09:54
Citat:

Skrevs ursprungligen av Pirre
Skiter väl jag i !

Nu heter det USB eller FireWire

Jag har lämnat det gamla bakom mig.

Ser framåt.! När det heter P.K.M.T.

Platt kontakt mot tinningen.

eller.

L.O.B.O.T.O.M.I.

F U L L K O N T R O L L

ännu en som inte förstått att i hd chassin som har usb/usb2/FW kontakt SÅ SITTER DET EN (e)IDE hd..

för att koppla en fw sladd till en hd måste det omvandlas med ett oxford chipp (minns inte modellnummer)

snälla läs på lite innan du slänger ur dig sånn "skit":mad:

Och svarar du inte på topic så varför skriver du öht?

(lite väl mycket OT i hela tråden..)

Citat:

Skrevs ursprungligen av ace4711
Jag uttalar skuss-iii. Jag gör inga anspråk på att mitt uttal är rätt. Men, jag tror att det är rätt spår att prata om att försvenska ordet. Skass-iii borde vara det engelska uttalet av förkortningen.

Jag har faktiskt aldrig hört någon engelskspråkig person använda uttalet "skassi". I mina öron brukar det låta mer som "scuzzy" (där u:et uttalas mer som ett svenskt "o" än ett "a"). "Skassi"-uttalet ger mig alldeles för obehagliga associationer för att jag ska vilja använda det - brukar mest höra det uttalet från typ 45-åriga windows-sysadmins

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-07 10:22

Oj oj, 45-åriga windows-sysadmins, såna uråldriga, senila gamlingar!

Citat:

Skrevs ursprungligen av Mondo
Oj oj, 45-åriga windows-sysadmins, såna uråldriga, senila gamlingar!

Hehe Inte för att jag har något emot just 45-åringar, men just windows-sysadmins i den åldersgruppen brukar vara otäcka typer. Snusande gubbar som kör Volvo 740, klär sig i smaklösa läderbyxor och som fick sitt jobb enbart för att de hade råkat läsa bruksanvisningen till Novell nån gång i slutet av åttiotalet. Dessutom använder de bara engelska termer, men uttalar dem som svenska ord. "Vi har alla våra josers i ett äktiv dajjrektory, och deras hååmdajrektorys finns på en skassi-disk..." *ryser*

Vaddå generaliseringar?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-09 11:07

Jag säger Skossi. För att jag aldrig hört någon säga det på ett annat sätt.

Varför uttalar man det så förresten? Varför säger man inte Ess Se Ess I?

Jag säger [visivygg], bara så att ni vet.

• Oregistrerad
  • 2003-11-09 18:51

Egentligen är väl båda fel. Jag försöker tysta ner a:et så mycket det går. Säger nått som låter ungefär [skhssi]

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2003-11-11 20:11

Väldigt olika svar om man gänför med en pc dominerad sida..

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=206621

• Oregistrerad
  • 2003-11-11 20:29
Citat:

Skrevs ursprungligen av Buckner
Väldigt olika svar om man gänför med en pc dominerad sida..

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=206621

Som Mondo så korrekt sa:

Det uttalas skussi. 
Det är bara viktigpettrar och PC-luder 
som säger skassi för de tror att de är coola

Eh... kollar dom
Hjälp!!!

Bevaka tråden