- Gäst
- Oregistrerad ●
Rubriken säger väl ungefär var jag befinner mig humörmässigt idag.
Det som stulits är bl a 1st G5 1,8 + 23" Cinema och 1st G4 Dual 1,42.
Därtill en massa kraschade platta skärmar, tangentbord och annat i butiken. Man hinner inte städa klart innan det yr av splitter igen.
De fattar inte hur nära det var att de åkte dit...
Vart?
Inbrott mitt inne i centrala Lidköping?!
Tre inbrott på fyra nätter dessutom.
Känns inte som om det är några lokala förmågor som ligger bakom. Kan det vara en stöldliga som är ute på turné?
Eftersom min mor bor tvärs över gatan med direkt insyn i butiken kanske hon har hört något.
Jag ska prata med henne.
Tack för engagemanget hittills!
En del uppgifter var otroligt intressanta!
Det är ju 99% säkert att vi hittat datorerna med tanke på hur väl det stämmer med alla omständigheter.
Sen lär det vara ett oöverstigligt hinder att få med sig överheten dit för att knacka på - sagt efter tidigare erfarenheter...
Vem tar man med sig annars...?
Är det någon fler som sett annonser med skrämmande billig G4 eller G5 i Lidköpingstrakten?
Skrevs ursprungligen av Palle
Vem tar man med sig annars...?
Jag är gärna med och bildar ett medborgargarde... Eller ska vi kalla det Macintosh-garde kanske...;) Visserligen är min grundprincip i livet att folk inte ska ta lagen i egna händer och agera poliser, men när det är Mac:ar som stjäls så är måttet rågat. Då är det på tiden att vi Mac-användare sänder en tydlig signal till den undre världen: Sno aldrig en Macintosh, för då gör det ont.
Skrevs ursprungligen av Mondo
Lägg björnsaxar innanför dörren och fönstret. Pang!
Som i filmen "Ripley's Game".
Kolla gamla tidningsklipp.
Sthlms Radiobyrå Odengatan i Sthlm. hade en elektrisk mojik med vajer typ rävsax. Den som fastnade var Tusse Batong. Det blev ett jävla liv.
Han som sedan ägde butiken och hjälpte mig med flyttlasset hit bor nu granne med mig 5km Bondrum.
Skall se om han har gamla klipp som jag kan skanna.
Den bästa varianten är från en film där biltjyven åker i väg med den stulna bilen alla dörrar låses och sedan startar kassetspelaren och talar om att han har ex antal minuter kvar
Proffen önskar fritt igen:
Tänk om man kunde registrera sin mac och skärmar mm här på 99mac.se. Så är det bara att be att få se serienummret när man handlar hittar en radanons. Blir något stulet eller borttappat så registrerar man det också.
Och så småning om så har ryktet nått ut till alla att köper man mac så kollar man med 99.mac först.
Om någon vägrar lämna ut serienummret eller inte tillåter att du kollar det så är det troligtvis något skumt. Det skulle göra en mac omöjlig att sälja. Och faktiskt olaglig att köpa då "god tro" inte gäller längre.
Ja, jag har inte klurat ut exakt hur det hela skulle gå till men det måste väl vara möjligt. Eller?
Om någon vägrar lämna ut serienummret eller inte tillåter att du kollar det så är det troligtvis något skumt. Det skulle göra en mac omöjlig att sälja. Och faktiskt olaglig att köpa då "god tro" inte gäller längre.
Det går inte att hävda godtrosförvärv om den ursprunglige ägaren blivit av med datorn genom att någon olovligen tagit eller tilltvingat sig den.
Kanske du var medveten om men jag fick för mig att du menade att serinummersregistrering skulle medföra att godtrosförvärv skulle försvåras.
Vi har efter en liknande incident som Palle råkat ut för skaffat elstängsel, rörelsdetektorer i alla skrymslen och vrår samt galler för en mängd fönster, säkerthetsdörrar mm. Dessutom är alla datorer på företaget fastlåsta i skrivbordet. Under tiden detta sattes upp hade vi Securitas här nästan hela natten. Det var också så skurken åkte dit, han kom tillbaka för en ny omgång men då var vakterna här.
Men det blev en redig nota för att vi ska få ha våra prylar i fred.
Serienummerdatabasen är något jag också tagit upp tidigare. Det vore bra att ha.
Skrevs ursprungligen av Palle
Rubriken säger väl ungefär var jag befinner mig humörmässigt idag.
Det som stulits är bl a 1st G5 1,8 + 23" Cinema och 1st G4 Dual 1,42.
Därtill en massa kraschade platta skärmar, tangentbord och annat i butiken. Man hinner inte städa klart innan det yr av splitter igen.
De fattar inte hur nära det var att de åkte dit...
Tråkigt att sånt här händer. Men saknar ni larm överhuvudtaget? Direktkoppla det till Polisen så ska ni se att en bil är där 5 minuter efter larmet gått (vet iofs inte hur långt bort polisstationen ligger ). Hur kom de in, utan att larmet gick? För ingen brottsling är ju så dum så han stannar i en lokal som tjuter som en dåre, eller?
Angående någon form av serinummer register så har detta varit upp för diskussion tidigare. Jag satte mig ner en kväll i våras (?) och funderade lite på det.
Jag skulle gärna knåpa ihop ett litet register men problemen är följande:
Hållhaken är väl just identifieringen av ägaren vid inmatningstillfället.
Hur skall man som en websajt kunna vara säker på att folk lägger in rätt uppgifter? Hur gör man om en pryl byter ägare och den gamla ägaren glömmer att flytta ägarskapet/avregistrera sig (tex dödsfall)?
Betänk också att det inte får ta tid/innebära administrativt arbete för websajten. Alternativet är att göra det till en betaltjänst.
Det finns andra tjänster för att registrera sina prylar (SSF och SmartSafety tex) men så vitt jag vet ingen där lagrad data är (delvis) publik. En intressant idé...
Kan inte se att man utan adminstrativt arbeta skall kunna säkerställa att folk matar in det de verkligen äger. Lättare att förutsätta att folk är ärliga och ta trasslet som uppstår om någon skulle "fulanmäla" en maskin som stulen.
Problemet är om en pryl blir stulen, tjuven eller hälaren kollar om det finns i registret och om den inte finns matar in den med sig som ägare. Då kommer man kunna använda sig av registret för att skaffa sig trovärdighet, "jorå, den är schysst, kolla på är-din-dator-stulen.nu så skall du se". Visst kan man säga åt folk att ett register bara är komplement och att de måste be att få se orginalkvitton men hur många kommer i ihåg det. Kan det fungera?
När skall polisen få gå in och titta på ägare till registrerade föremål? Behövs det eller skall man bara möjligöra vidarebefodring via email att polisen har sökt en? Hur säkert är det att det kommer fram? Och om polisen tror att tjuven har registrerat sig och vill ha tag på ägarinfo (info om tjuven), hur göra då?
Sug på de frågorna. Kom med en lösning eller definera vad som är godtagbart och jag lägger gärna min fritid under våren på att knåpa ihop en fungerande applikation...
Skrevs ursprungligen av Leijon
Skrevs ursprungligen av Christoffer Larsson
(vet iofs inte hur långt bort polisstationen ligger )
Fågelvägen uppskattningsvis 300 meter...
Mentalt ungefär fem mil...
(Tackar vet jag gamla fina tider när mellberg var i farten och emellanåt sprang ikapp bilburna busar - duktig långdistanslöpare som han var. Förresten skyldig honom tusen tack för alla gånger han inte tog fram noteringsblocket )
Register
Som med bilar även bilar i prisklass 0:- och uppåt skall ju registreras och ägarbyte skall registreras. Det kan väl bekostas av den höga energiskatten vi betalar.
Eller från de pengar regeringen lovat "Bredband åt alla" Eftersom inte alla fått bredband så måste det finnas massor av pengar kvar ? Eller har de slarvat bort dem också?
Skrevs ursprungligen av Pär
[B]Fågelvägen uppskattningsvis 300 meter...
Mentalt ungefär fem mil...
(Tackar vet jag gamla fina tider när mellberg var i farten och emellanåt sprang ikapp bilburna busar - duktig långdistanslöpare som han var. Förresten skyldig honom tusen tack för alla gånger han inte tog fram noteringsblocket ) [/B][/QUOTE]
F.d Lidköpingsbo?
Skrevs ursprungligen av Christoffer Larsson
Tråkigt att sånt här händer. Men saknar ni larm överhuvudtaget? Direktkoppla det till Polisen så ska ni se att en bil är där 5 minuter efter larmet gått (vet iofs inte hur långt bort polisstationen ligger ). Hur kom de in, utan att larmet gick? För ingen brottsling är ju så dum så han stannar i en lokal som tjuter som en dåre, eller?
Jodå, självklart har vi larm.
Både Polisen och Securitas Direct aktiveras omgående.
Tjuvarna stannar inte många sekunder i butiken eftersom de inte hinner. Det skulle vara kört för dem. Den enda inställelsetid jag tittat på (i rapporterna) hittills av dessa tre var på 1 minut. De var alltså där på en enda minut eftersom de just då var i huset bredvid på rutinkoll!
Du har rätt i att det är outhärdligt att stanna i lokalen då det tjuter. Det är olidligt. Sen har vi flera grannar som sett dem från olika håll och vinklar.
Pirre: Man betalar ju faktiskt en fast registerhållningsavgift för sin bil. Så att jämföra med det exemplet som ett "gratis i registret" fall är nog lite fel. Det kostar 80kr/år har jag för mig (allt jag betalar för min skattebefriade bil nämligen).
Ska man göra ett sånt register så ska man naturligtvis registrera "subtraktivt", dvs. ange stulna saker.
Då blir det uppenbart att registret är ett komplement och inte en garanti för annan kontroll vid köpet, och så kan det inte missbrukas av tjuvar för att "tvätta" utrustning. Därtill blir själva registret mycket mindre och lättare att administrera.
Man slipper också problemet att identifiera ägaren utifrån informationen i databasen (en enskild person som registrerat innehavet på sin respektive eller på företaget, tex.) eftersom man bara behöver identifiera säljaren om utrustningen visar sig vara stulen.
Ett mellanting vore att låta folk registrera sin utrustning, men inte publikt, i databasen. Jag menar, risken finns att man tappar bort just informationen om sina serienummer vid ett inbrott... Om något blir stulet är det bara att gå in och klicka på "den här är stulen" varvid maskinen dyker upp i den offentliga listan. Då skulle dessutom tiden mellan första registreringen och stölden vara en form av garanti för att registreringen är äkta. Hmm, ju mer jag tänker på detta desto bättre idé är det!
Hallå ni redaktörer, skicka ett mess om ni nappar på detta så har jag många idéer!
Skrevs ursprungligen av cal
Var läser du att de ej har använt Klass 3 utrustning (lås och dyl) ?
De har möjligen lås i klass 3.
Jag undrade om klass 3 _GALLER_ innanför eller utanför fönster och dörrar. Det kan de knappast haft eftersom det var så lätt att ta sig in i butiken så att de gör de 3 gånger på 4 nätter utan att nån boende runtomkring vaknar och ser drägget som håller på att ta sig in.
Ja jag har butik. Ja jag har galler. I Malmö är det krav på det hos samtliga försäkringsbolag jag haft att göra med.
Skrevs ursprungligen av molia
De har möjligen lås i klass 3.
Jag undrade om klass 3 _GALLER_ innanför eller utanför fönster och dörrar. Det kan de knappast haft eftersom det var så lätt att ta sig in i butiken så att de gör de 3 gånger på 4 nätter utan att nån boende runtomkring vaknar och ser drägget som håller på att ta sig in.
Ja jag har butik. Ja jag har galler. I Malmö är det krav på det hos samtliga försäkringsbolag jag haft att göra med.
Nej, vi har inte haft galler för fönstren av en del skäl. Bl a för att det är väldigt stora skyltfönster. Hela stället skulle se ut som en Kumlabunker. De stora rutorna skapar andra problem för de objudna. Så även miljön direkt innanför fönstren.
Boende runt omkring har sett och varit vittnen till polisen. Flera vittnen finns.
Och de boende bryr sig en del, faktiskt.
Det var nån sekund ifrån att de hade blivit fotograferade av ett vittne vid senaste tillfället.
Finns mycket mer att säga, men jag måste av förklarliga skäl hålla inne en del av informationen.