Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Canon EOS 300D eller Sony DSC F-828?

Tråden skapades och har fått 40 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2003-11-14 18:44

Bill Gates lär på 80 - talet ha sagt någonting i stil med att 168mb borde räcka till för vem som helst.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Lizardman
Visst. Jag förutsatte att detta var en diskussion för amatörfotografer. Då hör utskrifter i A3 till ovanligheter. 6,3 räcker i de flesta fall till A3 utskrifter...eller hur..?

Jag har använt 2 Mpix för A3 med bra resultat. Inte resultat som skulle gjort ett proffs lyckligt, men ett resultat som fick icke-proffs att tycka "oooh" så länge de inte använde förstoringsglas. Och det var ynka 2 Mpix!

Så jag skulle nog tro att även proffs kommer ganska långt med 6 Mpix.

Word up..!!

Citat:

Skrevs ursprungligen av nanouk
Bill Gates lär på 80 - talet ha sagt någonting i stil med att 168mb borde räcka till för vem som helst.

Nästan rätt. Han sa 1981 att 640 kilobyte borde räcka för vem som helst. (Och syftade på maxbegränsningen minne i DOS tror jag.)

Citat:

Skrevs ursprungligen av Axel von Matern
"Behöver" är ganska relativt... men ju fler pixlar desto större blir flexibiliteten. Du får större möjligheter vad gäller beskärningar och utskriftsstorlek ju fler pixlar du har.

Men ingen har dött av för få pixlar än så länge vad jag vet.

Näe, ingen har dött, förhoppningsvis :), men vad jag menade var att för den vanlige användaren så är det bara onödigt. 6 Mpixel istället 4 Mpixel gör ingen skillnad för amatörfotografen, även om man t.ex. använder digital framkallning på 20 x 30 cm. Det tar ju utrymme och på så sätt är det en nackdel; minneskortet blir fortare fullt, det tar längre tid att överföra bilderna, det tar längre tid att öppna dom, det tar med plats på datorn osv osv.

Nu menar jag just amatörfotografer som oftast bara skickar in sina bilder till labb rakt av och inte gör delförstoringar eller nästa H&M-affisch.

Måste bara säga att jag inte hoppas att någon uppfattade mig som dryg eller så?

Jag är INTE proffsfotograf (även om jag naturligtvis inte hade dragit mig från att fråga folket här även om jag vore det), däremot måste jag i alla fall trycka en bild med denna upplösning. Och upplyste således om detta, okej?

Som jämförelse kan man kanske säga att även en icke-musiker vill väl ha brusfria hörlurar.

Miri: Intressant. Jag hade redan räknat ut att jag var tvungen att fuska upp bilden, men blir glad när du påstår att det blir helt OK.

AARGH Nu när jag bestämt mig, och är ute för att handla - så finns ju inte kameran nånstans! Det finns en Expertbutik som har den, men det är bruten förpackning - de har haft den uppe och "testkört lite". Vågar man köpa en sån? Jag tänker på batteriet och hur viktigt det är att man laddar fullt första gången och såna grejer. Vad säger ni? Och nej - de vill inte slå av på priset, för de VET att de har typ den enda i hela stan...

Citat:

Skrevs ursprungligen av sjovall
Måste bara säga att jag inte hoppas att någon uppfattade mig som dryg eller så?

Jag är INTE proffsfotograf (även om jag naturligtvis inte hade dragit mig från att fråga folket här även om jag vore det), däremot måste jag i alla fall trycka en bild med denna upplösning. Och upplyste således om detta, okej?

Som jämförelse kan man kanske säga att även en icke-musiker vill väl ha brusfria hörlurar.

Miri: Intressant. Jag hade redan räknat ut att jag var tvungen att fuska upp bilden, men blir glad när du påstår att det blir helt OK.

AARGH Nu när jag bestämt mig, och är ute för att handla - så finns ju inte kameran nånstans! Det finns en Expertbutik som har den, men det är bruten förpackning - de har haft den uppe och "testkört lite". Vågar man köpa en sån? Jag tänker på batteriet och hur viktigt det är att man laddar fullt första gången och såna grejer. Vad säger ni? Och nej - de vill inte slå av på priset, för de VET att de har typ den enda i hela stan...

Expert Mobilia i Malmö har i alla fall haft den, kolla med Mattssons Foto i Lund.

  • Medlem
  • Lund
  • 2003-11-15 11:36

Mattssons Foto i Lund har D300, fick in ett stor antal kameror . tel 046-148500

Tror det är lungt att köpa även om den är testkörd lite. Dagens batterier är ganska tåliga, och första gången jag ladda mitt batteri fullt så tog det slut ganska snabbt, men nu andra laddningen så verkar batteriet räcka hur länge som helst.

Jag satt och labbade lite med mörkerfotografering när jag bara satt och väntade i bilden igår. Lade upp några av de bilderna på min .mac

Jag vill poängtera att jag hade mycket skitig vindruta, och inget stativ (Skakningsoskärpa föreligger). Men kameran är bra på mörker fotografering, och ställer skärpan otroligt bra även när det är mörkt. Den känns verkligen som en "riktig" systemkamera.

http://homepage.mac.com/nicklasu/PhotoAlbum5.html

Citat:

Skrevs ursprungligen av nicke30
Tror det är lungt att köpa även om den är testkörd lite. Dagens batterier är ganska tåliga, och första gången jag ladda mitt batteri fullt så tog det slut ganska snabbt, men nu andra laddningen så verkar batteriet räcka hur länge som helst.

Jag satt och labbade lite med mörkerfotografering när jag bara satt och väntade i bilden igår. Lade upp några av de bilderna på min .mac

Jag vill poängtera att jag hade mycket skitig vindruta, och inget stativ (Skakningsoskärpa föreligger). Men kameran är bra på mörker fotografering, och ställer skärpan otroligt bra även när det är mörkt. Den känns verkligen som en "riktig" systemkamera.

http://homepage.mac.com/nicklasu/PhotoAlbum5.html

Heja Rasmus!

Har hört att kameran nu skall finnas i flera affärer. Tydligen har Canon börjat leverera nu. Skulle inte köpa en "bruten" när försäljaren inte vill dra ned på priset. Det är snålt och småaktigt. Visa din lilla konsumentmakt och köp hos en annan försäljare..

Bevaka tråden