Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Profoto "Sverigepaketet" inköpt

Tråden skapades och har fått 31 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag och brorsan har köpt in ett Profoto "Sverigepaket" bestående av två Profoto Compact 300 Standard blixtar med stativ och paraplyer som vi ska använda för produktfotografering med digitalkamera.

Eventuellt "testar" vi dom för 99mac om det finns intresse. Vi har tagit lite bilder och det blev väldigt stor skillnad mot att använda Speedlite 550EX:en som vi normalt använder.

• Medlem
  • Nyköping
  • 2003-11-16 18:17

Ja för tusan, en ordentlig test skulle sitta fint!

Jag är inte någon jätteexpert på området måste jag tillägga. Den absolut största skillnaden är ju mängden ljus som finns tillgängligt så att vi kan gå upp till bländare 22 och ändå köra 1/250 sek slutartid.

Det följde även med en ljusmätare i paketet som jag inte testat ännu.

• Medlem
  • Malmö
  • 2003-11-16 22:02

Vilken prisklass ligger de i? Sista jag var inne på YFO och kollade lite belysning så ville de klämma 15000 ur näsan på mig för nåt liknande.

Häromdagen beställde jag istället ett paket med lampor, paraplyer och stativ från Elinchrome. Det slutade på 3600 ink moms. Men var å andra sidan inte med blixt, bara fast ljus.

Jag har inte fått grejerna än så jag vet inte hur det kommer fungera.

Paketet kostade 11.990,- exkl moms.

Jag räknar med att "få igen" det genom att produktbilderna blir supernajs och att jag kan hyra ut Mats + digifotokit för ett antal tusen per dag.

• Medlem
  • Lund
  • 2003-11-16 22:41

Whao. då kan jag och ett antal fotografer som finns här på 99Mac stänga våra lådor.
Ett antal tusentals timmars slit med olika ljussättningar, + 20 års erfarenhet med fotografering kan nu räknas bort för att ett par 300w/s blixtar + blixtmätare har inhandlats.

I morgon skall jag köpa ett antal neurokirurgiska instrument och annonsera om att supernajsa hjärnoperationer utföres.

Senast redigerat 2003-11-16 22:55

Tar du illa upp för att jag har köpt blixtar för eget bruk?

Och varför skulle jag inte kunna fotografera produktbilder mot betalning? Förstår inte alls din reaktion. Ok - du är jättemycket bättre än vad vi någonsin kommer bli och våra bilder suger säkert jättehårt.

• Medlem
  • Lund
  • 2003-11-16 23:05

Lite värnande om vår yrkeskår. dessutom tycker jag det sista var något humoristiskt.
Hälsning M

Vi fotograferar nästan uteslutande för användning mot webben - jag säljer ju shoplösningar. Kombinationen med Powerbook-styrd Canon EOS-1Ds och Profoto-kitet har givit väldigt fina resultat tycker jag åtminstonde.

Undrar om det är ironi eller bitterhet? Att digitalfoto har medfört att en viss marknad förändas är uppenbart. Kunskapsnivån för viss typ uppdrag har minskat med de senaste årens tekniska framsteg. Men det har samtidigt inneburit att uppdragsgivare som tidigare inte hade råd med bra eller hyffsade bilder nu skapar en ny marknad. De kunder som kräver hög kvalité vet nog var de ska vända sig.

Andra branscher som förändrats på ännu mer drastiskt sätt är den gamla repron som var väl betald och krävde hög kompetens men sköts idag av en prepressavdelning som inte får något betalt och ofta skickar sidorna direkt på plåt från färdiga PDF-filer. Snacka om en marknad som nästan förvunnit.

Tiden sätter sina spår, det gäller att bygga nya vägar.

”När förändringens vindar blåser
bygger en del vindskydd
medan andra bygger väderkvarnar.”

Mao Zedong

Det var inte min avsikt att trampa någon på fötterna, allt jag har skrivit är ju att vi köpt blixtar. Jag har inte jämfört mig med någon alls.

95% av bilderna vi kommer leverera är ju mindre än 640x480 pixlar och vi ser det färdiga resultatet efter 1 sekund så det är inte hjärnkirurgi direkt.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Björnström
Det var inte min avsikt att trampa någon på fötterna, allt jag har skrivit är ju att vi köpt blixtar. Jag har inte jämfört mig med någon alls.

95% av bilderna vi kommer leverera är ju mindre än 640x480 pixlar och vi ser det färdiga resultatet efter 1 sekund så det är inte hjärnkirurgi direkt.

Då har du en kanonkamera för de ytterligare 5% av bilderna du tar

• Medlem
  • Lund
  • 2003-11-16 23:28

Ironi eller bitterhet:

Ett stort antal fotografer, speciellt i Stockholm stängde ner under 2003.
En orsak är just att med en digitalkamera kan ju alla ta bilder, vilket inte kan förnekas, dessa bilder kan numera ses i olika sammanhang och är mer eller mindre bra..
Bara för jag har indesign, Quark, i min dator gör det inte mig till layoutare.
Om en test skall genomföras på 2 blixthuvuden bör man veta hur man hanskas med blixtar, inställningsljus+ blixtmätare.ledtal, arbetsbländare mm
Jag undrade bara stillsamt över syftet att testa något som man inte har kunskaper om?

det var ju så denna tråd började.

Senast redigerat 2003-11-17 00:13

Aha - jag försökte säga det till Hasse A ovan "Jag är inte någon jätteexpert på området måste jag tillägga." men jag kanske skulle varit övertydlig.

Jag ser vårt fotograferande som någonting nytt och roligt som vi håller på att lära oss - alla åsikter och kommentarer ifrån mig åtminstonde bygger på att ett lekmannaperspektiv.

Vi använde en Sony Cybershot 505V för ett halvår sedan till det mesta och tyckte det fungerade fint. Det har hänt en hel del sedan dess men vi klampar fortfarande runt i amatörträsket, det är inte något jag vill förneka.

Citat:

Skrevs ursprungligen av miri
Jag undrade bara stillsamt över syftet att testa något som man inte har kunskaper om?

Det kan jag hålla med om. För tester och betygsättning borde det krävas kunskap inom området för en rättvis bedömning.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-16 23:43

Det där är en utveckling som sker på alla områden som sagt. Jag skulle vilja vända på det. Tänk nu så mycket kreativitet som kommer till uttryck. Så många talanger, konstnärligt tänkande och kreativa människor som får möjlighet att utveckla sin fallenhet och även har en möjlighet att arbeta med det de vill och kanske är bra på.

Man behöver inte gå en lång yrkesutbildning för att bli bra på det man vill göra eller för tjäna pengar på det.

Sen förstår jag att det känns snopet att spetskunskap blir mindre och mindre efterfrågad eller kommer till korta av ekonomiska själ. Samtidigt som det är onödigt att betala dyra pengar till proffsbyråer när det inte behövs.

• Medlem
  • Lund
  • 2003-11-16 23:43

bra, för dina blixtar är det inget fel på, profoto gör riktiga arbetshästar med enastående jämna blixtrör, vad det gäller färgtemp. och jämnhet vid repetiva blixtutlösningar.

• Medlem
  • Lund
  • 2003-11-16 23:48

earth:
har inget att invända , min dotter tar bättre bilder än vad jag gör i vissa fall, kreativ, nyfiken, helt annan bildsyn etc.
Däremot har hon mycket att lära sig vad det gäller tekniska lösningar och när det gäller ljussättning.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-17 00:38

Ja jäklar man har inte mycket att sätta emot generationerna som växt upp med alla tvkanaler, reklam, datorer mm mm. Det ska bli intressant att se min 4-åriga tjejs utveckling. Brukar tänka på att vi inte ens hade färgTV när jag var i hennes ålder

Ibland kan jag tänka att det måste vara svårt på samma gång med så mycket intryck och information. Att det kanske leder till överstimulans...? (nu halkar jag bestämt in på ett annat ämne...)

Man får stå för översikt, helhet, kunskap och erfarenhet istället.

Senast redigerat 2003-11-17 01:59
Citat:

Skrevs ursprungligen av miri
Ironi eller bitterhet:

Ett stort antal fotografer, speciellt i Stockholm stängde ner under 2003.
En orsak är just att med en digitalkamera kan ju alla ta bilder, vilket inte kan förnekas, dessa bilder kan numera ses i olika sammanhang och är mer eller mindre bra..
Bara för jag har indesign, Quark, i min dator gör det inte mig till layoutare.
Om en test skall genomföras på 2 blixthuvuden bör man veta hur man hanskas med blixtar, inställningsljus+ blixtmätare.ledtal, arbetsbländare mm

det var ju så denna tråd började.

Jag tror mer på lågkonjunkturen i reklambranschen, framförallt i Stockholm, än på digitalkamerornas intåg när det gäller arbetslösa fotografer.
Det är inte bara fotograferna som drabbats, tryckerier, copywriters och en massa andra har också råkat i kläm.
Även jag har fått känna av snålblåsten.

• Medlem
  • 2003-11-17 09:11

Visst fotograferar folk på tidningar och byråer sina egna bilder ibland. För det mesta blir nog resultatet OK också. Just produktbilder är ju väldigt tidsödande, och kunskaps/erfarenhetsberoende, så i den bildkategorin skulle jag gissa att de flesta amatörer misslyckas. Det finns vissa trick (rätt många) som är svåra att direkt räkna ut hur man ska göra, om man inte antingen provat väldigt mycket eller har varit assistent.

Dessutom kan en bild se OK ut, så länge man inte ser ett alternativ (en "proffsbild"). En sak som är svår att få till är kontrast i bilderna, oavsett utrustning.

Men lycka till. Det kanske finns lite bra litteratur, som kan vara behjälplig?

Jag tycker det är skitsurt av "proffs" som ordbajsar på det här viset.

Det är oerhört intressant för mig och säkert många andra om Bröderna Marx...förlåt Björnström testar sitt kit ur sin synvinkel. Bjud sen in en besserwisser med månghundraårig erfarenhet så får vi sen läsa det testet också.

Jag blir fan sur. Jag är art director på en inhousebyrå på en kulturinstitution. Jag har inte budget att ha fotografer till varje bild jag behöver. Men jag har ett förbannat gott bildöga och känsla för komposition och vad som ser bra ut och så vidare. Nu står jag i färd att köpa en digital Canon EOS 300D för jobbets räkning. Ska jag inte våga ställa frågor som gör gör mig bättre nu, av rädsla att surproffs dyker upp och beter sig?

Jag har fan inte sett något mac-proffs här som surar ihjäl fotografer som är stendumma på datorer, när de ställer sina datorfrågor.

• Medlem
  • 2003-11-18 16:29
Citat:

Skrevs ursprungligen av sjovall
Jag tycker det är skitsurt av "proffs" som ordbajsar på det här viset.

Det är oerhört intressant för mig och säkert många andra om Bröderna Marx...förlåt Björnström testar sitt kit ur sin synvinkel. Bjud sen in en besserwisser med månghundraårig erfarenhet så får vi sen läsa det testet också.

Jag blir fan sur. Jag är art director på en inhousebyrå på en kulturinstitution. Jag har inte budget att ha fotografer till varje bild jag behöver. Men jag har ett förbannat gott bildöga och känsla för komposition och vad som ser bra ut och så vidare. Nu står jag i färd att köpa en digital Canon EOS 300D för jobbets räkning. Ska jag inte våga ställa frågor som gör gör mig bättre nu, av rädsla att surproffs dyker upp och beter sig?

Jag har fan inte sett något mac-proffs här som surar ihjäl fotografer som är stendumma på datorer, när de ställer sina datorfrågor.

Nu vet jag inte vem du pratar med, men jag är själv AD.

Jag vidhåller att produktfotografering är svårt, och ingenting man lär sig på en månad.

Jag har inget emot att bröderna Björnström fotograferar, eller recenserar. Inte alls. Jag vet dock att en AD för det mesta tar dyrare bilder än en fotograf, eftersom de har en högre timlön. Alla räknar ju inte på det viset, men värt att tänka på.

Man tjänar ju bara på att göra saker själv ifall ett av följande är sant (förutsatt att kvaliteten på jobbet inte blir lidande):

1. Det går väldigt fort att göra själv.

2. Man tjänar mindre än personen som ska utföra jobbet.

Annars räknar man inte in dolda kostnader. (Edit: med fast anställda är det ju lite speciellt, eftersom arbetsgivaren betalar vare sig de jobbar eller ej. Lika bra att hålla dem sysselsatta mao , även om jag inte helt säkert skulle vilja åka på en hel uppsjö med arbetsuppgifter som jag inte har kompetens för)

Senast redigerat 2003-11-18 16:51
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-18 16:42

Eller så väljer man själv om man vill jobba med bröderna Björnström eller med en person som enbart fotograferar. Då kan man välja nivå på utgifter. Självklart anlitar man inte en fotograf utan att kolla på hans portfolio.

Sedan får alla recensera och tycka. Och det är fritt att kommentera recensionerna.

Är formgivare själv, och visst är det surt när folk tar lägre priser än en själv när de vill ta jobb. Men så är livet och så fick jag jobb när jag började.

• Medlem
  • Lund
  • 2003-11-18 16:48

Sjovall
Du blandar och ger i denna diskussion.
Nog är det väl så att om en test skall genomföras måste testaren veta något om det som skall testas. vilka kriterier skall uppfyllas som gör att en blixt är bra eller dålig. Vad för vits annars med en test.

Tycker nog att det är du som svamlar i detta fall och är repektlös gent emot en hel yrkeskårs kunnande.
Att du sedan inte har råd att ta in en fotograf har inte med ämnet att göra

Du blandar och ger i denna diskussion.
Jo, det är väl sant. Jag blir lätt upprörd av sånt här "kom inte in på mitt område"-grejs.

Nog är det väl så att om en test skall genomföras måste testaren veta något om det som skall testas. vilka kriterier skall uppfyllas som gör att en blixt är bra eller dålig. Vad för vits annars med en test.
Ja och nej. Vitsen med det är att det finns andra i samma situation. Och de finns just här på 99mac. Personer som kanske inte är just fotografer (som det ju gäller i detta fallet) men ändå "måste plåta". Om man då får läsa ett test gjort av andra noviser med samma kunskapsnivå som en själv kan man ta det till sig lättare. Lägg märke till att jag föreslår idén att även låta en kunnig och erfaren person vara med och testa. Så att även ni som kan mer kan få glädje av testet. Det kan du väl inte ha något emot?

Tycker nog att det är du som svamlar i detta fall och är repektlös gent emot en hel yrkeskårs kunnande.
Eh, att du tycker jag svamlar får jag väl bara acceptera, men att du tycker jag är respektlös mot en hel yrkeskår förstår jag inte. Det var ju verkligen aldrig min mening, och om du tänker efter så drog du nog till det lite väl där, inte sant?
Detta har inget med fotografer att göra. Jag uttrycker en olustkänsla över vem det än är som plötsligt när det kommer till det egna kunskapsområdet reagerar på detta sätt, för att sedan med glädje suga i sig kunskap på andra områden.

Att du sedan inte har råd att ta in en fotograf har inte med ämnet att göra
Jo, det har det ju. Det var ett s.k. exempel ur verkligheten. Som ju i allra högsta grad har med ämnet att göra. Det är ju precis vad det handlar om. Att jag (t.ex) inte har råd att ta in fotografer annat än vid affischfotografering gör ju att jag blir tvungen att plåta lite själv. Och alltså gör en kollega till dig arbetslös den dagen (så att säga). OK, det gör dig förbannad att samma sak håller (i och för sig inte särskilt troligt - en duktig fotograf är en konstnär som ingen bildblind lekman nånsin kan ersätta med eller utan digitalkamera) på att hända med fotografer idag, som med min arbetsgrupp vid desktopmaskinernas intåg med PageMaker och LetraStudios "rubrik-swosch i en fräck fisheye-båge"-program.
Men att skylla en nedgång i branschen på mig är väl ändå att ta i?

Jag vill faktiskt upprepa min fråga från tidigare inlägg: Ska jag vara "rädd" för att be om hjälp i forumet "digitalfoto" när jag tjackat min Eos? Eller är det okej att vara med fast man inte är fotograf?

För övrigt: Jag ser dagligen "formjobb" som är uselt utförda rent hantverksmässigt (och stilmässigt också med det är ju såklart en fråga om smak). Jag har folk i min närhet som utan utbildning eller "öga" är mina konkurrenter och tjänar mer pengar än jag. Det gör lite ont, men jag kan ju inte skälla ut dem för det. Man kan inte säga till folk utan diplom el. liknande att inte jobba. Tycker jag i alla fall. Alla har rätt att göra allt. Tyvärr medför det att det föds mycket skit - men hey - inte kan jag stoppa det... Så länge det finns kunder som köper skräpet så kan vem som helst skapa det. (Vill man ha de kunderna ändå? Nä.)

Självkritik: Jag läser om mitt första inlägg nu, och ser att jag har svurit en del. Och jag låter onödigt arg. Sorry för det.

• Medlem
  • Lund
  • 2003-11-18 20:25

man lär sig av andra, så vi backar ett steg.
och det om en hel kår tillbakatages från min sida.Köp en EOS och gläds, har du några frågor ang kameran så skall jag svara på det jag kan bidra med.

Senast redigerat 2003-11-18 20:55

Vilket fin avslutning på tråden! Bra jobbat killar.

Här är en bild från mig också, från The Mars Volta's konsert i Stockholm i torsdags.

Klicka för lite större bild

Canon EOS D60
Brännvidd: 50mm
F-stop: F2.8
Exponeringstid: 1/60 sekund
ISO-hastighet: ISO-800
Mätarläge: Mönster
Exponeringskompensation -1 steg

Helskön bild!
Keep ´em coming!

Väcker liv i en gammal tråd!

Jag är på jakt efter studioblixtar företrädesvis för enklare porträttfotografering (med enklare menar jag utan högre professionella krav), företrädesvis för hobbyfoto och privat bruk. Vi fick aldrig något utförligare test av paketet Björnström köpte, men jag skulle gärna vilja ha era erfarenheter. Vad är lämpligt att inköpa, nytt/begagnat, märke, prisklass (med anledning av ändamålet)?

Alla synpunkter är av intresse och jag vill också påpeka att budgeten för detta inte är enorm. Går det att få tag på något användbart för 10-15.000:- (gärna lägre pris naturligtvis)?

Bevaka tråden