Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Profoto "Sverigepaketet" inköpt

Tråden skapades och har fått 31 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Lund
  • 2004-12-02 13:58

Oavsett om du skall ha blixtarna till hobby eller yrke så skaffa blixtar som är välkända om blixtröret skulle skadas eller gå sönder. (kostar en slant) Stor kringutrustning, reflektorer, paraplyer,bouncrar etc
Blixten skall klara att hålla färgtemperaturen relativt konstant i olika valda effektlägen. Viktigt speciellt vid digitalfotografering.
Tillräcklig effekt. förslagvis min 250- 400ws per enhet
Steglös blixtinställning och inställningsljus , halogenlampa.
Tyst fläkt
Trådlös utlösning
Bra stabila stativ
Exempel : Profoto ,Bowens, Elinchrom, Multiblitz gör alla billiga startpaket.
mvh

• Medlem
  • Östersund
  • 2005-01-28 17:24

10-15000 räcker inte

Det räcker inte att köpa ett kompaktaggregat för att plåta digitalt idag, åtminstone om man vill slippa en massa extrajobb med färgerna efteråt.

Jag hade Profotos Compact 300 och 600 när jag köpte bakstycke till Hasselbladaren. Gissa om jag blev besviken, både färgtemp och uteffekt varierade så kraftigt mellan exponeringarna att det var i stort sett omöjligt att ta en serie bilder utan att sedan behöva synka färgerna efteråt.
Köpte sedan Profoto D4 med tillhörande blixtar och skillanden är total. Visst kostar det betydligt mer, men tid är också pengar. För skojs skull mätte jag upp alla mina blixtar och man får vad man betalar för.
Profoto Compact 600 hade 500K diff mellan högsta och lägsta uppmätta färgtemp och 20% diff mellan hösta och lägsta uppmätta uteffekt (lux).
Profotos digitala generator D4 lämnade högst 30K färgdiff och knappt mätbart diff på effekten.
Uppmätt med GretagMacbeth spectrofotometer och E1 match 3.0 mätare för infallande blixtljus.

Sedan tycker jag att det är lite overkill att som Björnström köpa en 1Ds och ProfotoCompact för att köra tumnagelsbilder för webben. men är man "prylbög" så är man (no offense)
Kul att se att du håller fast vid samma Föllingebrutta som när jag plåtade Er.

JN

http://www.profoto.se

Bevaka tråden