- Erik.dv
- Medlem ●
- Stockholm
- 2003-11-18 14:32
Vi köpte till företaget fyra PowerBöcker för 14 månader sedan av dåvarande toppmodellen på 667Mhz En av datorerna, som råkade vara min chefs, börja bete sig konstigt redan första veckan. Datorns bildskärm tappade bilden, mem den hade fortfarande ström. Troligen ligger felet i hårdvaran mellan grafikkort och bildskärm eftersom bakgrundsbelysningen fortfaraned syntes. Hur som helst, det är ju inte så lätt att vara utan dator ett par veckor när den ska på service. En månad går, datorn är i stort sätt oanvändbar och skickas på service genom vår ÅF. Någon vecka går, maskinen kommer tillbaka och fungerar... ett tag.
På våren detta år runt Mars börjar dock problemen igen. Det är exakt samma som tidigare. Chefen har inte en chans att vara utan datorn här och "brottas" med den i två månader. I slutet på maj är situationen med maskinen omöjlig - den skickas på lagningen igen för exakt samma sak som tidigare. Apple förlänger även grantin för att kunna göra reparationen (som går mkt fort) och ge dessutom en 90 dagars garnti på att reparationen skall hålla. Allt väl kan tyckas, ja, i c:a 102 dagar…
Nu, 4 månader efter reparationen så är datorn knappt användbar, IGEN. Samma fel har återustått som fanns i maskinen när den köptes! Vi har kontakat vår ÅF som för ärendet vidare till Apple. Inget händer. Jag fick namn på två kontakter på Apple i Sverige som inte svara mina mail. Till slut ringer jag AppleCare/Service/Kundservice. Detta var förra veckan på TISDAG.
Sedvanligt när man ringer dit får jag prata med en dansktalande, eller om jag har tur, norsktalande person. Inte för att jag har något emot dem, det är bara så att det över telefon är välidgt svårt att förstå dessa språk tycker jag. Hur som helst, det spelar mindre roll. Det verkar som att en tjej där ska hjälpa mig.
"Skicka in dina reparationsbevis och din faktura så tittar jag på ärendet"
Allt faxades tisdag förra veckan… Inget händer sen…_Jag hör inget…_Samtidigt kan min chef knappt jobba. På torsdag eftermiddag ringer jag upp dem igen och vill höra hur läget står. Efter mycket kopplandes hit och dit kommer jag tillbaka till samma tjej som tog ärentet på tisdagen. Här säger hon att hon måste få tills morgondagen på sig att göra ett beslut i ärendet. Visst, okej, tänker jag…
Fredagen kommer…_ingen hör av sig…_16:52 (c:a) ringer jag till AppleCare igen och undrar om hon kommit till ett beslut. En annan tjej säger att min "kontakt" (om man så vill) är bort för dan och inte noterat något om ett beslut. "Vi hör av oss på måndag, garanterat".
Igår skedde samma sak som i fredags: INGET. 16:45 ringde jag till Apple igen där man sa att "hon är upptagen, men ringer upp dig om 15 minuter". 40 minuter senare ringer JAG tillbaka. "Nej, tyvärr, kundtjänst har stängt för dagen".
Illskan är ganska stor... Att Apple bara skiter i de få företagskunder som helt är beroende av dem.
Imorse ringer jag ännu en gång till käre Apple. Min "kontakt" är där och hon LOVAR att återkomma under dagen, annars skulle någon annan göra det…_Ännu har ingen gjort det och jag tvivlar på att någon kommer göra det…
Chefen och skämtade om att "vi får fan nästan titta på en PC-lösning nästa gång, så illa är det!".
Vad har vi fått göra då? Köpt en ny 17":are. Det finns ju inga 15", 12" är inte ett alternativ för honom. Ärendet med hans befintiga maskin är fortfarande inte löst.
Risigt Apple, extremt risigt.