Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur gör jag en ifyllbar digital enkät smidigast?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2003-11-18 16:59

Som rubriken säger, behöver göra en enkät som ska kunna kryssas i med olika svarsalternativ.

- Hur fixar jag detta smidigast i exempelvis Acrobat.

- Vad är kraven för mottageren när det gäller version av Acrobat?

- Andra sätt att fixa detta, word etc? (plattformsoborende lösning)

Tack på förhand

//Johan

• Medlem
  • Karlstad
  • 2003-11-18 17:17

En webbplats med ett vanligt svarsformulär.

Det går att göra i Acrobat. Du behöver fulla paketet och mottagaren bara Reader.

Gör ett original i valfritt program och sätt in ifyllnadsrutor i Acrobat.

• Oregistrerad
  • 2003-11-18 22:24

Problemet är att Acrobatblanketten som mottagaren får inte går att spara med information (om motagaren endast har Reader). Blir endast en tom blankett hur man än gör.
Åtminstone var det så i version 4 av Readern. Nu med 5 och 6 har jag ingen aning.

Jag gjorde en sådan grej i Filemaker för länge sedan. Funkar både på win och mac, men du måste förstås ha FM Pro developer.

Om du går på PDF-spåret så vill jag gärna tipsa om nya InDesign CS där man använder formulärfunktionerna redan då man designar formuläret, sedan exporterar man till PDF - klappat och klart.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Richard Rönnbäck
Om du går på PDF-spåret så vill jag gärna tipsa om nya InDesign CS där man använder formulärfunktionerna redan då man designar formuläret, sedan exporterar man till PDF - klappat och klart.

Hur? Hittar bara info om knappar...

Ursprungligen av Micke W:

Hur? Hittar bara info om knappar...

Ja, Hur gör man detta. Om ngn orkar förklara utförligare.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-28 03:25

apache+php+mysql

=D

//hicke

Ursprungligen av hicke:

apache+php+mysql

=D

//hicke

Hur gör man detta på en hemsida? Kan någon förklara i enkla steg-för-steg? Jag kan på sin höjd modifiera halvfärdig PHP-kod.

Jag kan ju göra själva formuläret i html - inga problem, men så ska det väl vara typ en hänvisning till ett PHP-script, eller? Och hur presenteras resultatet sen?

• Medlem
  • Neverland
  • 2005-04-06 21:51
Ursprungligen av Stefan Swales:

Hur gör man detta på en hemsida? Kan någon förklara i enkla steg-för-steg? Jag kan på sin höjd modifiera halvfärdig PHP-kod.

Jag kan ju göra själva formuläret i html - inga problem, men så ska det väl vara typ en hänvisning till ett PHP-script, eller? Och hur presenteras resultatet sen?

Om du har tillgång till ett www-hotell så har de säkert färdiga skript för detta (php, asp etc).

• Medlem
  • Solna
  • 2005-04-07 10:12

Det gaar om man vill göra det väldigt simpelt för sig, att göra formulär som mejlas till lämplig svarsadress ocksaa (enklaste möjliga varianten...). Det är en lösning om du tycker det är kraangligt med php/asp/etc. Fast det är klart, det är inte optimalt ur informationsbehandlingssynpunkt direkt...

Ja du... via FORM taggen kan du hänvisa till en php sida som sedan tar hand om informationen som du skrivit in. Den kan du sedan putta in i en databas, skicka som ett mail etc etc.

Det är inget svårt script att göra. Men tar lite mycket plats och tid för att fixa så här...
Sedan måste jag veta vilken version av PHP du kör eftersom det har hänt saker i hur infon skickas och lagras mellan sidor mellen olika versioner av PHP.

• Oregistrerad
  • 2005-04-11 11:32

Om du vill göra det enkelt går det att använda http://www.formfixer.com/ för att skicka ett i fyllt formulär till dig. Men man kan inte bestämma formatet samt att det kommer lösa email till dig, vilket kan bli jobbigt om det är många som ska fylla i den. Jag gjorde ett formulär med formfixer för ett tag sedan och det finns på http://users.du.se/~h04toboh/miljoros/ Men då var det bara en som skulle fylla i den, men helt klart är den bästa metoden att använda php och sql för att få det lagrat bättre.

På den här sidan, som jag gjorde för en kund, använde jag mig av FormMail: http://www.logoexpress.se/
Men det var för att de kör med Loopia som har denna funktion. De stöder också PHP. Men det jag undrar över är typ om man vill göra en omröstning och sen ska resultatet ploppa upp i procent så att man kan se det när man röstat.
Är det svårt att lägga upp en MySQL databas? Hur gör man? Måste man ha nåt speciellt program?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-30 10:00

Stefan,

Kolla in på ex.v:

Hotscripts

...å sök på "poll", så finner du en hel del matnyttigt!!

Lycka till,

-Torkel

• Medlem
  • Borås
  • 2003-11-28 10:16
Citat:

Skrevs ursprungligen av Perry
Problemet är att Acrobatblanketten som mottagaren får inte går att spara med information (om motagaren endast har Reader). Blir endast en tom blankett hur man än gör.
Åtminstone var det så i version 4 av Readern. Nu med 5 och 6 har jag ingen aning.

En workaround för detta är att skriva ut som pdf. Viserligen blir det bara skärm-upplösning, men för en blankett kanske det duger. ??

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-08 21:06

Spara, hämta och samla information i pdf dokument

Det finns ett företag som gör det möjligt att spara, hämta och samla information i pdf dokument. Jag såg att de har en instruktion hur du gör ifyllnadsfällt som sedan laddas upp på deras tjänst.
http://www.re-pdf.com/

Jonas.

Ursprungligen av Knuckie:

Som rubriken säger, behöver göra en enkät som ska kunna kryssas i med olika svarsalternativ.

1
Bevaka tråden