Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Koppla FW-disk till 2 macar?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag sitter nu och för över massa filer mellan min G5:a och min iBook. Jag vill inte koppla min iBook som FW-disk eftersom jag behöver jobba på båda. Däremot så har jag en LaCie Pocketdrive som jag använder till att flytta filer med. Eftersom den har 2 st FireWire-ingångar undrar jag om det går att koppla båda mina macar in i LaCie-disken och flytta filer fram och tillbaka?

• Oregistrerad
  • 2003-11-24 17:28

känns lite som man ber om filkorruption om det ens är möjligt...
Men jag har haft fel förut ...

...eller kan jag bara ta en vanlig nätverkskabel och koppla ihop macarna och slå på fildelning? Är det säkrare än att hålla på och dela FW-disken mellan två macar?

• Oregistrerad
  • 2003-11-24 17:40

Du kan köra med ethernetkabel utan problem men att koppla en firewirekabel mellan två macar och använda den som ethernetkabel är nog det absolut snabbaste. Det senare har jag endast testat i panther men det borde funka i jaguar också.

Kan man koppla ihop två macar med FW-kabel utan att behöva starta upp ena burken i Target mode?

Hur gör jag? Är det bara att koppla ihop med FW-kabel och slå på fildelning? Jag har Panther på G5:an och Jaguar på iBooken.

• Oregistrerad
  • 2003-11-24 17:47

i panther så går man in i nätverksinställningar och lägger till firewireporten som en ny nätverksport.
Jag vet inte om man kan göra samma i jaguar... men det borde funka. Sedan är det bara att använda firewire som vanligt ethernet.

Tack, jag ska prova lite senare ikväll. Jag återkommer om det fungerar Panther - Jaguar...

• Oregistrerad
  • 2003-11-24 17:54

http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/17262

...firewirekoppling för jaguar... hoppas det funkar.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Jonny Larsen
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/17262

...firewirekoppling för jaguar... hoppas det funkar.

Tyvärr kan jag inte provad det

Editor's Notes:
Apple Developer Connection (ADC) membership required for download

• Oregistrerad
  • 2003-12-16 00:41

En Firewire-bus kan till skillnad från USB och S-ATA ha flera sk. bus-masters (i.e. datorer).
Dock kan endast en dator ta kontroll över en volym (i.e. hårddisk) och det är här du gör bort dig om du bygger upp ett sådant nätverk. Du måste ha något som styr vem som skall ha behörighet till volymen, eller till en enskild fil.

Rätt uppsatt kallas detta SAN (storage area network) och ImageSAN är ett exempel på en produkt som löser detta bekymmer. Det rekommenderas idag att man använder fiber, men aktiverar man TCP/IP över FireWire med Panther kan jag inte se varför man inte vill köra detta via ett Firewire 800-nätverk. 107 meter kabel mellan varje enhet bör ju räcka.

Alternativet är att sätta upp det som en klient/server-lösning som du fått tips om i debatten men jag har svårt att tänka mig att disken får vara på samma bus. Det är således ett separat PCI-kort (eller PC-card) som hårddisken måste anslutas via för att därefter fildelas via den andra bus'en.

Begränsningen med Firewire 400 var i första hand kabellängden och nu är det hindret ur vägen. Det börjar dra ihop sig, gott folk, för ett par spännande år på marknaden hemelektronik och de två närmaste NAB torde bringa många spännande leksaker.

Jag måste säga till er som läste insändaren under sensommaren om S-ATA. Denna teknik står sig ganska slätt mot Firewire. S-ATA kommer bli ett vanligt format för interna hårddiskar och somliga kommer sannolikt att ansluta diskar externt. Inte för att det på något sett blir mer kompatibelt, snabbare eller nämnvärt billigare som extern hårddisk utan möjligtvis för att förenkla en i övrigt komplicerad RAID-lösning.
Jag skulle vilja veta när vi kan ansluta audio interface, videobandspelare, sattelitmottagare, tv-apparater, förstärkare, högtalare, musikinstrument, skrivare och stillbildskameror via den så fantastiska S-ATA-bus'en?

Jag antar att jämföra S-ATA med Firewire är närmast som att jämföra [sändningsformatet] Real Media med [totallösningen] QuickTime.

• Oregistrerad
  • 2003-12-16 10:54
Citat:

Skrevs ursprungligen av Daniel Roos
Tyvärr kan jag inte provad det

Editor's Notes:
Apple Developer Connection (ADC) membership required for download

Du vet att ADC är gratis och ganska användbart att ha ibland

1
Bevaka tråden