- emma
- Medlem ●
Jag ska ha en argumentation/förändringstal om valfritt ämne, man ska argumentera FÖR en förändring så jag tänkte att jag skulle välja att fler skulle använda mac istället för PC.
Jag skulle nu vilja ha hjälp med BRA argument för att man ska skaffa eller byta till mac?
Berätta lite mer.
Vad är det för skola?
Vilka OS används nu?
Nätverk?
Till vilka ändamål används datorerna nu (laborationer, programmering, undervisning, ...)?
Vad har de för framtidsplaner?
...
Kommer inte på fler frågor just nu men det vore bra om du kunde berätta lite mer så att vi fokuserar på problemet och inte svamlar runt.
Designteknik, läser cadprogram, design mm
Vi har Windows 2000 i skolan.
Ok, det är en väldigt enkel presentation som ska vara på en nivå som typ alla förstår...
Jag ska ha 3 argument för att välja mac framför pc och sen ska jag också ha ett motargument som jag själv ska besvara.
Det är altså inte så att jag ska stå å diskutera, utan bara prata för mac.
Jag hade valt stabiliteten, inga virus och iProgrammen.
Motargument kan ju vara typ priset, men Macar har ju oslagbar kvalitét, stabilitet, snyggt OS och i princip alla prylar man pluggar in i den fungerar klockrent. (Mina egna upplevlser alltså)
Aha... mest för presentationens skull då
För:
* Stabil beprövad plattform.
(BSD+OpenSource - finns massa historik på webben och hos Apple )
* Välgenomtänkt och användarvänligt interface.
(På webben förutom hos Apple )
* Mycket lämpligt för Design m.m.
(Här ex.v. )
Mot:
* Dåligt på CAD/CAM
(Men visst finns det även det)
Något sådant?
En schysst grej med macen är att den är väldigt lätt att integrera i andra datormiljöer. Jag är snart klar med mina högskolestudier och har kört mac hela tiden. Skolan är som väntat Windowsdominerad, men jag har klarat mig bra ändå:)
Det enda som irriterat mig är att jag inte kunnat köra Access, Rational Rose och SQL Server direkt på macen. Vi har haft kurser där de lånat ut utbildningslicenser till oss studenter och jag har inte riktigt kunnat utnyttja det i o m macen.
Kompisar har fått virus - det har inte jag.
Kompisar saknar drivrutiner till sina NoName-floppystationer mm - det gör inte jag.
Kompisar har fula datorer - det har inte jag:)
Det händer ju att man får problem med macen också. Då finns dessa otroliga macforum (99mac m fl) som samlar expertis från överallt. Finns det nån motsvarighet till det i WinPC-världen? Jag vet inte, har inte hittat nåt.
* Bara fungerar utan strul. Plugga in en mus eller scanner i Windows så får du massa pratbubblor att "nu har du stoppat in en mus, hej hopp!". Om du nu har riktig tur kanske det fungerar utan massa drivrutiner. På Mac händer ingenting, det bara fungerar .
* Logiskt användargränssnitt som gör att man jobbar mycket mer effektivt. Man slipper dessutom bli behandlad som en idiot (som i windows) där lösningen till alla problem är att "fråga din administratör".
* Apple's mjukvara är lika snygg som deras datorer. Folk tappar hakan när de ser ögongodiset, som både gör det roligare och snabbare att arbeta (t.ex. Exposé).
* Bra teknik under skalet gör systemet stabilt. Apple har dessutom bäst stöd på marknaden för många moderna tekniker, t.ex. Bluetooth och 802.11x (Airport).
Det bästa kanske vore om du hade möjlighet att köra en liten demo på en Mac? Har du bärbar eller kanske möjlighet att låna en? Det finns säkert massor med Göteborgare här på 99mac som kan tänka sig låna ut en laptop till din redovisning.
Just när det gäller design har Apple fått många priser och väldigt många designers i "verkligheten" använder Mac.
Ciryon
En bra källa är såklart Apple och Apples switch-kampanjsida, men jag tycker nog att du kan ta dig tid att titta på Steve Jobs inledningstal på WWDC 2003 och från Apple expo i Paris tidigare i år.
Dessutom finns en tråd om virus och mac vs windows här på forumet.
Vill du läsa lite mer om gränssnitt och Mac OS X rekommenderar jag Ars Technicas artikel av John Siracusa.
Ha så kul och lycka till.
Om det handlar om mac i cad miljö så har du det största problemet och det svåraste att motargumentera, just att i hela cad miljön är windows branchstandard program som autocad och solidworks finns inte portade för macen, Alternativen blir Archicad och solidthinking som ska vara en verision av Solidworks för macen.Eftersom att jag själv inte jobbar med design eller arkitektur vet jag inte hur dessa funkar, det jag vet är att mina vänner inom nämnda brancher har blivit tvungna att byta till windows på jobbet pga av kompatibliteten...sorgligt men sant
/Erik
Mera utabretade snabbkomando funktioner. Känns bättre att vila med tummen och utföra kommandona med övriga fingrar i stället för lillfingret som på PC. Man måste lyfta lillfingret och ersätta med tummen om shift skall med i bilden. På Macen är det bara att sätta till lillfingret. Petitess. Knappast. Efiktivitet är A och O i ett lyckat arbete. Har försökt med snabbkomandon på PC. Funkar inte bra. Hälften är borta. Satt på en fotoaffär och arbetade med studentplackat. Markerar man alla filerna på en cd och kopierar över till HD:n så följer skrivskyddet med. Det var ju självklart tyckte PC fanatikern. Själv vred jag mig av skratt på stolen.
• Längre livslägd
•Effektivare arbete. b.la drag and drop, service meny, intergation mellan progam, Apple Script, Apple events mm
•Enklare installation av hårdvara, jag har te.x inte behövt en enda drivrutin för bluetooth-adapter,DV,camera,Webbcam, mus, digitalkamera, USB-minne. CD-brännare, kortläsare och nytt grafikkort
•Inga virus
•Hög stabiltet
•bra multitasking, fina realtidsegenskaper
•Altivec, borde göra susen på CAD-program
•Lätt att få hjälp, bara ställ en fråga här eller på macnytt eller på någon HL-server.
•Bäst stöd för multiprocessor
•X-serve, Maya
•bäst JAVA-stöd
•Colorsync
• iApps
Jag kan hålla på hur länge som helst, kolla om CAD på Mac på Archintosh
På Spymac.com har du en alldeles utmärkt artikel på en ganska "bra" nivå (=grundläggande genomgång och inte tekniksnack till leda) som tar upp de olika fördelar som Mac och PC har. I slutändan står PC:n klart besegrad, i alla fall i mina ögon och med mina behov.
Skrevs ursprungligen av Erran
Om det handlar om mac i cad miljö så har du det största problemet och det svåraste att motargumentera, just att i hela cad miljön är windows branchstandard program som autocad och solidworks finns inte portade för macen, Alternativen blir Archicad och solidthinking som ska vara en verision av Solidworks för macen.Eftersom att jag själv inte jobbar med design eller arkitektur vet jag inte hur dessa funkar, det jag vet är att mina vänner inom nämnda brancher har blivit tvungna att byta till windows på jobbet pga av kompatibliteten...sorgligt men sant
/Erik
Macen kommer inte att dra på sig en massa skräpprogram som eleverna kommer att ladda ner i smyg.;)
Har f.ö. faktisk en gammal PM8100/80 med en G3 300MHz stående på jobbet, enbart för att kunna jobba i PowerCADD. Det programmet finns nog inte att få tag i idag. (Inköptes runt 1995) Det ryms på två disketter och fungerar bara på äldre burkar pga att en dongel krävs till ADB-porten.
Programmet stöder de normala kommandona till skillnad från AutoCAD!
Ni må tro att detta sticker i ögonen på Windows-kramarna! Dessutom har jag en sprillans 21" Dell-skärm till den. Störst på avdelningen. Hihi!:D
Skrevs ursprungligen av Stenbäck
Finns autocad för mac?
Annars har du väl din nackdel klar, eller?
// Danne
Sitter å sliter med autocad dagarna i ända och jag kan gott meddela att det är ett program jag INTE saknar till mac. Har ju inte ens stöd för två skärmar, och maken till sunkig referenshantering har jag sällan skådat. Det är snarare synd att Microstation har slutat utveckla sitt cad-program med deras suveräna applikationer till mac.
Sen har vi ju Archicad som är ett grymt cad-program, det är dessutom GRATIS för studenter, http://www.lasercad.se/.
Skrevs ursprungligen av emma
Jag ska ha en argumentation/förändringstal om valfritt ämne, man ska argumentera FÖR en förändring så jag tänkte att jag skulle välja att fler skulle använda mac istället för PC.
Jag skulle nu vilja ha hjälp med BRA argument för att man ska skaffa eller byta till mac?
Kan inte du berätta sen hur argumentationen har gått?
jo, jag kan meddela hur det gått... ska ha den imorron
jag tänkte höra också om nån vet hur många virus det finns till pc... de kan man ju nämna om man säger att det inte finns några eller typ 1 till mac...
det där med att det inte finns dom Cadprogram vi lär oss här i skolan är jäkligt irriterande... men jag nämner inte de hehe
Skrevs ursprungligen av STREET66
Sitter å sliter med autocad dagarna i ända och jag kan gott meddela att det är ett program jag INTE saknar till mac. Har ju inte ens stöd för två skärmar, och maken till sunkig referenshantering har jag sällan skådat. Det är snarare synd att Microstation har slutat utveckla sitt cad-program med deras suveräna applikationer till mac.
Sen har vi ju Archicad som är ett grymt cad-program, det är dessutom GRATIS för studenter, http://www.lasercad.se/.
Lysande info!
// Danne
jag tänkte höra också om nån vet hur många virus det finns till pc... de kan man ju nämna om man säger att det inte finns några eller typ 1 till mac...
Enligt F-secures sammanställning av 2002 finns det 80 000 kända, men inte angivet hur många till respektive operativsystem. Men det enda jag hittat från dem som är för något annat än windows är en ssh-klient för mac och Nokia communicator. Man kan nog med lätthet anta att lejonparten är windowsvirus.
Skrevs ursprungligen av 3OPAH
Ok nu fattar jag. Ska fråga en kompis som sysslar med design. Återkommer.
...
Pratade med min kompis men det han sa är vad de flesta här redan har skrivit.
Och vad det gäller CAD var ju det här inlägget helt fantastiskt. ==>
Skrevs ursprungligen av STREET66
Lycka till.
För frågan "finns det här programmet/den här programkategorin till mac?" rekommenderas Macintosh Products Guide på Apples hemsida:
Här har vi en kategori för 3D-program till exempel. Inte helt tomt där, även om jag inte har någon aning om vad de här mjukvarorna går för!
Vad är det vanligaste motargumentet ni hört för att inte köpa mac?
Oj
*Bara en tillverkare…
*Dyra och långsamma…
*Finns inga program…
*Kraschar bara…
Fast jag har aldrig hört något sakligt och korrekt argument
(Utom "*Bara en tillverkare…" men det är väl föga relevant å andra sidan..…)
Det vanligaste är nog priset. Som tur är stämmer det dock inte alltid. En iBook, exempelvis, kostar inte mer än 10 500 kr inkl moms och studentrabatt. De riktigt kraftfulla, max-utrustade stationära datorerna är också betydligt billigare än konkurrenterna på PC-sidan.
Ett annat motargument är att det är "stor omställning" vilket inte heller är sant.
De flesta anledningar till att folk inte väljer Mac (om de ens känner till alternativet) verkar i grund och botten vara baserade på rädsla för något nytt.
Ciryon
Kom på ett vettigt argument för vissa :
Det finns mycket mindre "warez" på DC och Kazaa för Mac än peze (och då mindre "faanstyg" oxå)…
Så för en wannabe h4XX0r så är det en nackdel med Mac...