- emma
- Medlem ●
Skrevs ursprungligen av Pär
Kom på ett vettigt argument för vissa :
Det finns mycket mindre "warez" på DC och Kazaa för Mac än peze (och då mindre "faanstyg" oxå)…
Så för en wannabe h4XX0r så är det en nackdel med Mac...
det där förstod jag inte
vad är h4XX0r?
Skrevs ursprungligen av emma
vad är UNIX och vad är det som är så bra och stabilt?
Unix är ett gammalt operativ som är skrivet modulärt och därför "enkelt" att ändra i detalj och underhålla (på OS-nivå) - kollar du i terminalen så brukar det stå lite historik på många kommandon i 'man'...
[Kolla på 'man rm' ex.v.]
Men i princip kan man säga hela operativet är precis som C.
Finna massa historik på nätet om "unix" och "At&T" och "Berkley university" (BSD).
Det som är speciellt med OSX och Mac är att skalet ("fönsterhanteraren") är en förhållandevis homogen och konsistent miljö - för annars är ju OSX i grunden massa OpenSource ihopplockat (ung. som freeBSD - se Darwin som är apples "Open Source"-dist) och med X11 istället för Aqua (det man ser på skärmen) så är det en Unix som alla andra (Linux är en avvart av Unix - Hjälp nu blir jag mördad )
[edit: Unix ovan är inte strikt Unix eftersom det är lite andra krav mer än ursprunget ur BSD - så ofta heter det *nix ]
Unix är ett gammalt operativ ...
...
'man'...
[Kolla på 'man rm' ex.v.]
Men i princip kan man säga hela operativet är ...
...
Ouch!!! Du gav ett farligt exempel där Pär. Om man i ett första steg ställer frågan "Vad är UNIX?" då borde inte nästa steget vara att labborera med rm-kommandot.
Börja istället med:
ls
cd
pwd
cal
...
Kul å inte så farligt.
Skrevs ursprungligen av 3OPAH
Ouch!!! Du gav ett farligt exempel där Pär. Om man i ett första steg ställer frågan "Vad är UNIX?" då borde inte nästa steget vara att labborera med rm-kommandot.
OJ du har en fet punkt där
Fast så länge man håller sig till 'man' innan så är det ju riskfritt...
Tänkte mest på att det var ganska snygg historik i den "man:en" men komandot är väl lite "kraftfullt" på fel sätt
oj, nu känner jag att det blir lite komplicerat här... hänger inte med...
Nu är vi inne och röjer i komandon i Unix - finns massor (allt egentligen).
Men det fina med OSX (och skillnaden gentemot Unix, BSDunix och Linux) är att man kan hålla på några år utan att ens behöva bry sig om att det finns en massa krypriska komandon och grejor i bakgrunden.
Om man kollar lite i trådar så är det väldigt många som slår dövörat till så fort man nämner terminalen - och att det funkar att göra så är en underbar sak med OSX
Men det var du som undrade om Unix
vad är UNIX och vad är det som är så bra och stabilt?
1. Vad är UNIX? Pär beskrev det ganska bra. http://www.levenez.com/unix/ <- en utförlig UNIX-historia översikt.
2. Stabilt för att man kan jobba med flera program igång, om nåt hänger sig så stannar inte hela systemet (Blue Screen of Death är ökänd i Windows).
...jag förstår inte mycket av de du (Pär) skriver måste jag säga...
Förstår jag mycket väl
Enklare förklarat än såhär blir det nog inte.
Det är normalt de två översta lagren en användare vet om
[Vad vi pratade om här (med terminalen, rm, pwd etc.) är verktyg att utifrån översta lagret kunna komma åt de understa :-)]
Men snälla nån.
Kortfattat:
UNIX är en typ av system som ligger längst in i moderna Macintosh-datorer.
Förr i tiden användes bara UNIX i riktigt stora datorer med höga krav på säkerhet och stabilitet (kärnkraftverk, banker, stora företag) men nu finns det alltså även till vanliga persondatorer.
Som användare behöver man inte känna till någonting alls om vad UNIX är och hur det fungerar. Det ligger helt enkelt i bakgrunden och ser till att din dator fungerar optimalt.
Ciryon
Oj
*Bara en tillverkare…
*Dyra och långsamma…
*Finns inga program…
*Kraschar bara…
(Utom "*Bara en tillverkare…" men det är väl föga relevant å andra sidan..…)
Det vanliga tramset asså
*Bara en tillverkare… Det är MS monopol som har världen i ett strupgrepp, inte Apples.
*Dyra och långsamma… Jämfört med kvalitén och livslängden, tycker jag inte de är dyra. Mätt i Mhz (av alla korkade enheter att mäta hastighet) är de långsammare, men i ren praktiskt prestanda är de definitivt inte långsammare.
*Finns inga program… Nonsens. Nästan allt som finns till Windows finns också till Macen. Till windows finns dock 100 ggr mer share/freeware-varianter av alla dessa program. Personligen ser jag inte nyttan med denna upplevda valfrihet.
*Kraschar bara… Den som hävdar något sådant har nog jobbat på ett mycket gammalt OS på en ännu äldre hårdvara alternativt en publik Mac som "underhålls" av PC-tekniker. Alltför vanligt, tyvärr.
I övrigt bör man ha i åtanke att de flesta människor inte har en aaaning om vad Mac OS egentligen är och helt saknar praktisk erfarenhet. Samt att de IT-chefer, konsulter och övriga "experter" som uttalar sig, är människor vars levebröd är beroende av att man inte byter OS.
En liten grej från igår kväll. Jag satt och chattade med en kompis. Han jobbar med IT-säkerhet och nätverk och liknande och han är även lärare i sådana ämnen. Jag skickade en länk till Aftonbladets webb-tv till honom via chatten och sa "kolla här". Efter 5 min undrade jag om han sett filmen. då höll han på att uppdatera virusdefinitionerna. Han tordes inte ens klicka på en film på en välkänd webbsida. Snacka om att jobba handikappat. Är du så rädd för intrång och virus ska du nog köpa en mac sa jag, men det kom inget svar.
Macs better value than PCs - Gartner
Skrevs ursprungligen av Anders Täpp
En liten grej från igår kväll. Jag satt och chattade med en kompis. Han jobbar med IT-säkerhet och nätverk och liknande och han är även lärare i sådana ämnen. Jag skickade en länk till Aftonbladets webb-tv till honom via chatten och sa "kolla här". Efter 5 min undrade jag om han sett filmen. då höll han på att uppdatera virusdefinitionerna. Han tordes inte ens klicka på en film på en välkänd webbsida. Snacka om att jobba handikappat. Är du så rädd för intrång och virus ska du nog köpa en mac sa jag, men det kom inget svar.
Uppdateringar av virusdefinitionerna tar en hel del av arbetstiden för PEEZEE-talibans.
Skrevs ursprungligen av 3OPAH
Uppdateringar av virusdefinitionerna tar en hel del av arbetstiden för PEEZEE-talibans.
Vill inte vara petig, men hos oss sköts det dock
helt i bakgrunden varje morgon vid uppstart.
Tar ca 0 sekunder av arbetstiden.
Det gick bra igår och folk tyckte att jag hade bra argument och var övertygande
Eftersom jag förutsätter att du eller pojkvännen kör mac så lägg presentationsmaterialet i "sites" och gör en liten "indexsida" med länkar till materialet, samt lägg upp en länk här ( http://ip-adress/~user/indexsida.html ) så vi får se, glöm inte slå på webdelning (öppna port 80 till apache)
Nyfiken
Tror bästa, och dyraste, lösningen på CAD problematiken är två datorer. Låt pc köra CAD - vilket den är bra på. Också många bra/billiga grafikkort på marknaden. Sedan löser macen alla andra uppgifter.
Själv har jag alltid haft en mac som mitt primära verktyg men också alltid en pc till test och spel. Som utvecklare är det ganska intressant att se världen genom pc ögon.
Där jag jobbar tillåter vi bara riktiga super användare att köra sin mail och internet på PC.
Skrevs ursprungligen av Stenbäck
Jo, så gör man på många större ställen, men det förutsätter att man har en lokal "definitionsserver" m.m. och att man skriptar login m.m.
Men vid lite stökigare tillfällen så tar det ju smått lång tid vid inloggningen, och f*n ta alla som inte loggar ur / loggar på dagligen
Skrevs ursprungligen av Stenbäck
Det tar i alla fall inte 0 sek på mitt jobb.
Glömde jag nämna att även Windoz-uppdateringar och annat skräp uppdateras med jämna mellanrum.
Men man få ser det positivt, medan Windoz-burkar håller på tar vi en fika rast, ... eller två.
Eftersom jag förutsätter att du eller pojkvännen kör mac så lägg presentationsmaterialet i "sites" och gör en liten "indexsida" med länkar till materialet, samt lägg upp en länk här ( http://ip-adress/~user/indexsida.html ) så vi får se, glöm inte slå på webdelning (öppna port 80 till apache)
Nyfiken
Holy smoke!!! :D:D:D
Wow, ... och hur förväntar du dig att någon som ställer frågan "Vad är Unix?" ska kunna klara av det.
Missförstå mig inte, det är arbetsbördan jag menar inte kunskapsnivån.
Jag hoppas att jag har fel. :eek: