Jag skulle vilja skjuta in en liten brasklapp. Hela inlägget verkar väldigt vederhäftigt och det är svårt att ha en personli insikt som omfattar hela det beskrivna området vilket gör att man är benägen att köpa allt som står där "med hull och hår".
Mycket av det som står där är nog alldeles tekniskt korrekt men jag tolkar det om ett "värstingscenario", dvs. att om allt går så fel som möjligt skulle det kunna bli på det beskrivna viset.
Saker som talar emot är lagstiftning i olika länder och inom EU som är avsedd att skydda personlig integritet och fri marknad.
Ett exempel på en minst sagt vinklad skrivning är det stycke där han skriver om LINUX. Han menar på att nu pågående evaluering av Linux enligt Common Criteria (EAL 3) är en intäkt för att man ska få in Linux i Palladiumfällan.
I själva verket så är ju HP och IBM:s försök att få Linux EAL-evaluerat en del i att marknadsföra Linux som serveroperativ gentemot den offentliga marknaden i USA. Evaluering är nämligen ett krav för att man ska få sälja produkten till den amerikanska offentliga myndighetsmarknaden. Av samma skäl pågår en evaluering av OS X på beställning av Apple.
Att påstå att Common Criteria skulle vara ett verktyg i spridandet av TCPA håller jag inte med om. Tvärtom är det ett verktyg för att sätta press på alla leverantörer av hårdvara, operativ och mjukvara att bevisa att det man levererar verkligen uppfyller ställda krav. Detta blir ju speciellt viktigt när det gäller verksamhet som hanterar information som är integritetskänslig (tex. sjukvård).
Totalt sett hoppas jag att vi i våra öppna samhällen inte kommer att tillåta att en sådan nattsvart framtidsvision som beskrivs realiseras.
Syftet med apellen är väl troligtvis att väcka folk på att vad som skulle kunna hända om man inte är på sin vakt och bevakar intressen som fri marknad, demokrati, personlig integritet etc. Och i det avseendet så är den nog bra. Personligen tycker jag att man borde ha skrivit nånting i stil med att detta är det värsta som kan tänkas hända.