Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Har Illustrator10 fel i sina Pantonefärger!?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2003-03-12 14:05

I går kom en tjej in till oss som var alldeles förtvivlad och trodde hennes skärm blivit tokig.
Hon hade valt ut en Pantonefärg från en pantone-sticka, blågrå (7546). När hon sedan använde samma färg i Illustrator blev den grön! Testade här hos mig också men fick samma resultat. Samma sak med 7544, 7545 och 7547...gröna toner allesammans i Illustrator. Är det en bugg?

Photoshop däremot visar färgen enligt pantonekartan.

• Oregistrerad
  • 2003-03-12 14:13

Under OS 9 hade vi ofta samma problem och de berodde på Adobe Gamma (kontroll panelen). Om man körde den och ställde in skärmen ordentligt så blev färgerna riktiga.

I OS X har jag ännu inte testat illustrator så där kanske någon anna kan hjälpa till.

Samma problem här. Har en kalibrerad LaCie-skärm så det där med Adobe Gamma låter konstigt.

Är färghanteringen korrekt inställd i systemet, i alla programmet, ja kort sagt i hela flödet??

Jernberg

• Medlem
  • Uddevalla
  • 2003-03-12 14:38

Ja...jag redigerar bilder så det hoppas jag (åtminstone så kommer det rätt från tryckeriet!). Skämt åsido...ändrar jag färginställning i Illustrator till samma som photoshop så påverkas bara tonen (ngt mörkare eller ljusare) men den gröna består.

Edit: verkar vara de färger som ligger mellan 7541 och 7547. De andra tex 7535 visar rätt.

[ 12. mars 2003, 14:45: Meddelandet ändrat av: Tesa ]

Kör du Illustrator 10.0.0.3?

Richard Rönnback, är du här?

Jernberg

• Medlem
  • Uddevalla
  • 2003-03-12 15:51

Nej det är bara 10. Den andra tjejen kör samma. Kanske ska gå ut och leta rätt på en uppdatering...

Kan någon av dessa länkar hjälpa?

http://www.adobe.com/support/techdocs/2c322.htm

http://www.pantone.com/support/support.asp?idArticle=73

En uppgradering till Illustrator 10.0.3 kan beställas från vår kundtjänst.

Richard Rönnbäck
Adobe Systems Nordic AB

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-03-13 07:13

Svensk version fanns inte...

Men å andra sidan. Eftersom du jobbar med PMS-färger så spelar det ju ingen roll hur de ser ut på skärmen. Färgen är ju absolut. Tryckeriet får ut en film för den färgen, och det som spelar roll är ju vilken färg som rent fysiskt hälls i tryckpressen. Du kan ju blanda till en egen gråblå om du vill och döpa den till samma som PSMen. Det funkar lika bra. Se till att spara den som dekorfärg bara.

• Medlem
  • Uddevalla
  • 2003-03-13 08:36

Tittade lite i Rönnbäcks länkar och tog hem färger från Pantone....där stämmer det.
Tack så mycket!

Kalle W: du har rätt, men många som inte jobbar med trycksaker och färg, eller förstår hur det funkar, litar enbart på färgen som de ser på skärmen.

1
Bevaka tråden