Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Från Outlook Express på Windows till Mozilla/Mail/Thunderbird osv. på Mac?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-13 14:10

Många av mina vänner som funderar på att switcha har frågor kring hur man kommer ur "Outlook Express" - träsket.

Framförallt: Hur flyttar/kopierar man adressboken från Outlook Express i Windows till Mozilla på mac?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-13 14:57

Här är ett enkelt sätt att få över adresserna till ett bättre format, vCard.
ABFiller

Mozilla för Windows kan importera direkt från Outlook Express om jag inte missminner mig. Sedan är det bara att rigga upp ett konto i Mozilla för OS X och flytta filerna över till Macen. Filstrukturen är nämligen exakt likadan i Mozilla för Mac OS, Linux och Windows.

• Medlem
  • International user
  • 2003-12-15 19:28
Citat:

Skrevs ursprungligen av Kumimoji
Mozilla för Windows kan importera direkt från Outlook Express om jag inte missminner mig.

Hur gör man detta? Om man inte kan få folk att gå över till Mac kan man iaf få dem att sluta köra Outlook Express och IE!

Rigga upp ett konto i Mozilla:

Öppna Mozilla 1.5.
Välj Window > Mail & Newsgroups (eller tryck på Ctrl-2).
Låt "Email account" vara markerat och klicka på Next.
Skriv in ditt namn (till exempel Nisse Bandhagen) samt epostadressen ([email protected]) och klicka på Next.
Skriv in namnet på POP-servern samt SMTP-servern och klicka på Next.
Ändra inloggningsnamnet om så behövs (en del servrar vill ha hela epostadressen) och klicka på Next.
Ändra kontonamnet om du vill och klicka på Next.
Kolla att uppgifterna är rätt, avmarkera "Download messages now" och klicka på Finish.
På frågan "Do you want to use Mozilla as your default mail application?" markerar du "Do not display this dialog again" och klickar på Yes.

Importera meddelanden från Outlook Express:

Välj Tools > Import.
Markera "Mail" och klicka på Next.
Markera Outlook Express och klicka på Next.
Klicka på Finish.

Steg 1:

Steg 2:

Steg 3:

Steg 4:

Sedan riggar du upp Mozilla på OS X, ersätter innehållet i mappen [användarprofil] : Bibliotek : Mozilla : Profiles : default : xxxxxxxx.slt : Mail med motsvarande filer från C:\ Documents and Settings \ [användarprofil] \ Application Data \ Mozilla \ Profiles \ default \ xxxxxxxx.slt \ Mail på PC-hojen.

Sedan kan du enkelt importera din epost i Apple Mail, eller fortsätta att använda Mozilla, som funkar nästan exakt likadant i Mac OS X, Windows och Linux. Se också den här tråden.

• Medlem
  • International user
  • 2003-12-15 22:34

Tackar!

Kände inte till var importfunktionen fanns!

Nu blir det konverteringar av!

• Medlem
  • 2003-12-16 22:36

Fint! Thunderbird funkar utmärkt - mycket bättre än Outlook. Vad är fördelarna och nackdelarna med Mozilla/Firebird/Thunderbird på mac jämfört med macens egna safari och epostprogrammet?

• Medlem
  • International user
  • 2003-12-16 23:21

Många använder nog Mail.app och Safari och är nöjda (även jag) men det vore intressant att höra vilka argument som talar mot apples egna program och för alternativen.

Jag har ett litet dilemma på halsen rörande Outlook Express..
Jag tog backup för ett tag sen på mina mailboxar i windows.. enkelt man bara brände ner mailboxarna i .dbx format till en cd och sedan importerade man dom igen

Nu har jag ju bytt till mac och vill ha in mina mail igen fast i typ Apple's mail men det fungerar inte att smidigt importera .dbx filerna..

Vad ska jag göra?

Jag hittade något program som hette Entouraid som fixar allt detta men jag har tyvärr inte råd att köpa detta för engånganvändning, någon annan som vet något gratis program?

• Medlem
  • International user
  • 2005-02-03 20:05

Ett universaltips som jag brukar ge är att skaffa sig ett temporärt IMAP-konto nånstans, flytta över all mail till det från den lokala katalogen i programmet och sen ladda hem allting på den nya datorn.

Det funkar så länge mailprogrammet i fråga stöder IMAP.

Ursprungligen av Perc:

Ett universaltips som jag brukar ge är att skaffa sig ett temporärt IMAP-konto nånstans, flytta över all mail till det från den lokala katalogen i programmet och sen ladda hem allting på den nya datorn.

Det funkar så länge mailprogrammet i fråga stöder IMAP.

Jag har .dbx filerna kvar från Outlook Express vilket är inkorgen.dbx som innehåller alla email på en backup cd..

1
Bevaka tråden