Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Åsikter om iView MediaPro

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-03-15 15:52

Är det bra?

iView MediaPro för Mac OS X.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Är det bra?

iView MediaPro för Mac OS X.

Jag har inte provat, men svenska QPict är en variant, och populär bland mina kolleger. http://www.qpict.net

• Medlem
  • Malmö
  • 2003-03-15 17:07

Jag tycker det är kanonbra!

Suveränt program!

Vi arkiverar alla CD på jobbet med iView och det fungerar mycket bra. Programmet har aldrig strulat på något sätt oavsett version av OS X.

Jag har dock hittat en stor bugg som jag rapporterat till utvecklaren. Sökfunktionen är "case sensitive" och det går inte att stänga av. Nu får man söka på "åt" om man vill hitta både "Båt" och "båt". De har lovat att fixa detta till nästa större utgåva.

Jag har tidigare satt ihop en förenklad dokumentation för kollegorna på jobbet. Vill du ha en kopia så hör av dig.

jag tycker att iview media pro rockar, väldigt dyrt dock (för hemanvändare, vill säga...)

skall kolla in qpict som verkar mycket intressant.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Anders Täpp:
Suveränt program!

Vi arkiverar alla CD på jobbet med iView och det fungerar mycket bra. Programmet har aldrig strulat på något sätt oavsett version av OS X.

Jag har dock hittat en stor bugg som jag rapporterat till utvecklaren. Sökfunktionen är "case sensitive" och det går inte att stänga av. Nu får man söka på "åt" om man vill hitta både "Båt" och "båt". De har lovat att fixa detta till nästa större utgåva.

Jag har tidigare satt ihop en förenklad dokumentation för kollegorna på jobbet. Vill du ha en kopia så hör av dig.

Jag kör hårt med ivmp, kanonprogram tycker jag.
Skulle gärna vilja ta del av din dokumentation, Anders.

• Oregistrerad
  • 2003-03-16 18:24

Jag gillar det

Citat:

Skrevs ursprungligen av Anders Täpp
...Jag har dock hittat en stor bugg som jag rapporterat till utvecklaren. Sökfunktionen är "case sensitive" och det går inte att stänga av. Nu får man söka på "åt" om man vill hitta både "Båt" och "båt". De har lovat att fixa detta till nästa större utgåva.

Inte alltid man får chans att citera sig själv men man får väl ta chansen när den kommer.

iViewMedia Pro släpptes precis i 2.0 version och det första jag testade var detta och de har fixat felet.

• Medlem
  • 2003-09-09 08:47

Jag har använt iView MediaPro sedan första versionen släpptes. Jag har testat flertalet andra program av samma typ, men iView är i särklass bäst. Det är mycket enkelt att använda, men har samtidigt kraftfulla funktioner och är snabbt. För tillfället har jag ca 7000 foton i min katalog, alla märkta med mängder av sökord och andra data. Vi använder det även för att katalogisera grafik till våra olika projekt på jobbet.

av fem möjliga

Köpte min privata licens för ett antal år sen när jag skaffade först generationens digitala Ixus och nu kostar uppgraderingen mer än vad hela licensen kostade då. :eek:

Såg sedan till att alla formgivare och bildredaktörer på jobbet fick programmet, det uppskattades. Vi håller också på att testa iView Media för Windows för att göra vissa interna resurser mer tillgängliga.

Gillar att Pro-versionen bara finns till Mac.

Citat:

Skrevs ursprungligen av BitBLT
...Gillar att Pro-versionen bara finns till Mac.

Pro släpps för Windows under hösten.

De har även ett nytt freeware kallat iView Catalog Reader som finns för både Mac och PC.

http://www.iview-multimedia.com/products/download.html

Står sedan flera år på deras e-postlista för PC-versionen och väntar... och väntar...
Nästan som att vänta på nått gôtt från Apple.

Konkuransen på PC är ju mycket hårdare nu när Adobe släpt sitt Albumprogram så vi får väll se hur bra dom lyckas. En fördel är ju dock att dom stödjer båda plattformarna, Album finns ju bara på PC.

Citat:

Skrevs ursprungligen av BitBLT
Står sedan flera år på deras e-postlista för PC-versionen och väntar... och väntar...
Nästan som att vänta på nått gôtt från Apple.

Konkuransen på PC är ju mycket hårdare nu när Adobe släpt sitt Albumprogram så vi får väll se hur bra dom lyckas. En fördel är ju dock att dom stödjer båda plattformarna, Album finns ju bara på PC.

Jo, som användare av båda plattformarna så saknar jag verkligen Photoshop Album för Mac. iMedia Pro bra för att den tar en massa andra filtyper än bilder också, vilket inte album gör men för just det är Photoshop Album så totalt grymt, smiskar alla mindre bildkatalogiseringprogram jag sett i nästan alla avseenden.

Någon som hittar hur man får iView 2 att automatiskt bygga Catalog Sets? Det är fönstret nere till vänster när man klickat Organize.

I version 1.5 kunde man få programmet att skapa dessa när man läste av en CD, dvs en katalog för varje inläst CD. Det var bara att aktivera något i prefs men jag hittar inget nu... irriterande.

• Oregistrerad
  • 2003-09-10 21:15

Jag har en iView Media som är bundlad med Toast Titanium 5.

Den ser ut att vara bra. Är det samma program som ni talar om här?

Vad gör "Pro" för skillnad?

• Oregistrerad
  • 2003-09-10 21:27
  • Oregistrerad
  • 2003-09-12 19:18
Citat:

Skrevs ursprungligen av Anders Täpp
Någon som hittar hur man får iView 2 att automatiskt bygga Catalog Sets? Det är fönstret nere till vänster när man klickat Organize.

I version 1.5 kunde man få programmet att skapa dessa när man läste av en CD, dvs en katalog för varje inläst CD. Det var bara att aktivera något i prefs men jag hittar inget nu... irriterande.

Det där låg under "Import options" i 1.5.7. Men som du säger är det borta, jag kan inte heller hitta det. Märkligt.

I övrigt kan jag bara stämma in i hyllningskören!

/Pierre

Citat:

Skrevs ursprungligen av Pierre Andersson
Det där låg under "Import options" i 1.5.7. Men som du säger är det borta, jag kan inte heller hitta det. Märkligt.

I övrigt kan jag bara stämma in i hyllningskören!

/Pierre

Jag har haft direktkontakt med deras support idag angående detta och de säger så här.

1. Catalog Sets har en ny mer utvecklad funktion som egentligen inte har så mycket med den gamla att göra.

2. Knappen Folders är tänkt att göra vad Catalog Sets gjorde tidigare. Där läggs katalogerna in automatiskt.

Problemet jag upptäckte var dock att i det gamla systemet så klickade man på ett Set och vips så syntes bara materialet från den CD-skivan. Ett klick på en mapp i Folders visar ingenting (!) om mappen bara innehåller ytterligare en mapp. Jag har diskuterat med deras support om detta och vi kom överens om att ett dubbelklick eller Alt-klick på en mapp i Folders borde visa allt underliggande denna mappnivå. Kille på supporten skulle föreslå detta till utcklingsteamet men det finns ingen garanti att det införs.

Jag har haft täta kontakter med supporten denna vecka för det är en del buggar i tvåan. Typisk .0-produkt...

iView MediaPro knäcker! Det är mitt favoritprogram för sitt ändamål. Har fler funktioner än man anar (och behöver för det mesta). Har använt det sedan OS9-tiden. De var tidigt ute med OSX-version också. Stor rekommendation...

1
Bevaka tråden