- Andersson
- Medlem ●
- Ljungby
Varför kan man inte välja flera alternativ?
Jag har prövat program som hanterar flera konton samtidigt, men det försvinner för många funktioner för att det ska vara värt det. Använder därför både ICQ och (tyvärr) MSN.
Iofs var frågan vilket jag föredrar.. så jag dunka in ICQ. Peca.
...sitter mest med Gaim!
Proteus (ICQ) + iChat (AIM, .mac)
Jag gillar slimmade klienter. Proteus går att få riktigt slimmad med automatjusterad fönsterstorlek efter antalet kontakter online osv. Dessutom utan en massa onödiga knappar och skit i fönsterkanten, och med små smidiga ikoner för kontakterna (Small aqua).
iChat är trevlig, men känns onödigt klumpig i sitt interface med en massa onödiga fula klappar över allt osv. Dessutom är den lite väl buggig ännu.
Kör microsofts msnklient till msn och proteus till icq och ichat ibland. Tycker inte riktigt det finns nåt bra program som klarar av alla olika protokollen. Proteus funkar väl någolunda men de har sina brister, ingen filöverföring, går inte att snacka i awayläge utan att spamma mottagaren med mitt awaymeddelande.. osv.. min nuvarande lösning e kass men får funka.
Börjar bli förbannat trött på alla j*vla olika im-protokollen, senast bad nån skaffa mig yahoo-im.. räcker med med icq, msn och ichat Kunde det inte vara så att alla kunde använda samma, eller att man slår samman de olika tjänsterna.. AOL har köpt icq, då kan de köpa msn messnger också. Sedan köra ihopp alla dessa tre till en..
Skrevs ursprungligen av markus
Börjar bli förbannat trött på alla j*vla olika im-protokollen, senast bad nån skaffa mig yahoo-im.. räcker med med icq, msn och ichat Kunde det inte vara så att alla kunde använda samma, eller att man slår samman de olika tjänsterna..
Jabber är väl ett försök till att ersätta alla slutna IM-protokoll med ett öppet protokoll baserat på fri kod. Men det är väl mest inom linuxvärlden som det slagit.
Bootar den här tråden igen. Jag sitter idag med dels iChat och dels Fire (för att få in ICQ- och MSN-polare). Jag undrar om ngn vet om det finns något sätt att haka in MSN-folk via iChat alls? Vissa ICQ-kontakter går ju att lyfta in i iChat, men med MSN är det ju hopplöst... Fire funkar väl mestadels ok, men jag har problem med att skicka filer, samt att uppkopplingen dör då och då (utan att indikera det via GUI:t).
Skälet till att ICQ och iChat (AIM alltså) går att kombinera är att de båda kör samma protokoll (Oscar tror jag det heter) och att båda drivs/ägs av AOL. MSN är ju en Micrsoftprodukt och den är förstås helt egen med eget protokoll. Vill man köra allting i samma klient får man skaffa en som klarar alla tre, tex. Proteus, Fire mm. Men då får man som sagt begränsningar, bland filöverföringen fungerar inte alltid så bra.
Ichat skulle vara min favorit, men jag tvingas använda ICQ pga att mina kompisar gör det, då kör jag i alla fall Icy Juice.
Miranda är ju helt klart en favorit. Snyggt, resurssnålt, flexibelt... Synd bara att det inte finns portat till Mac.
Läste högre upp i tråden att någon körde Gaim. Funkar det verkligen med OS X?
Jag kan också rekommendera Miranda. Fungerar väldigt bra. Moduluppbyggt och enkelt att modifiera efter egna önskemål.
aMSN är bäst när det gäller funktioner för MSN. Ful, visst. Men fungerar bra. Och stöder MSN fildelning, användarbilder, egna smilyes (så det syns hos mottagaren också) etc etc...
Men annars så är det iChat som gäller. Fettar bara upp en IM klient då något kräver det. Annars är gammal hederligt mail min väg.
Jag väcker den här gamla tråden igen.
Det är så här att jag provade installera Gaim via fink. allt gick ganska bra, förutom att det är skitfult! Jag klickar först på XDarwin-ikonen i program, sen sparkar jag igång gaim, men det är jättefult. Sen måste jag klicka två gånger för att ett nytt fönster ska komma fram m.m. Kan jag köra gaim på något annat sätt än genom att klicka på den röda X-ikonen i Program?