Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mini-iPod 2 GB i januari?

Tråden skapades och har fått 73 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Ja man kan ju vända på det, om man räknade på samma sätt:

PowerBook 15" Combo
USA: 1999 dollar
Beräknat pris (7,5 kr/dollar + 25%): ≈ 18.740 kr inkl moms
Verkligt pris: 21.995 kr inkl moms

iPod 40 GB
USA: 499 dollar
Beräknat pris (7,5 kr/dollar + 25%): ≈ 4680 kr inkl moms
Verkligt pris: 5.495 kr inkl moms

• Oregistrerad
  • 2003-12-24 17:12

Kommer det en billig "mini"-variant av iPoden, så ska jag köpa en direkt åt tjejen. Hon köpte en Net-MD (Sony) för några månader sen, och OpenMG som används för att synca MD:n med PCn suger! Har aldrig sätt något så förbaskat dåligt program. Borde vara nackskott på sånt.

Men som sagt bara ett rykte, så man får vänta och se.

Citat:

Skrevs ursprungligen av freeze
Men som sagt bara ett rykte, så man får vänta och se.

Det är ett rykte som tagit fart rätt bra i alla fall.

När jag skapade den här tråden fanns endast ett "Page 2"-rykte hos MacRumors. Efter det kom Appleinsider med ett rykte om detta och nu senaste Think Secret, båda tunga namn inom ryktesvärlden. Även Apple Turn har antytt att en ny billig iPod var pågång.

• Medlem
  • 2003-12-25 17:01

Japp ryktet är tungt...ovanligt tungt.
Skulle förvåna mig om det inte finns någon sanning i detta rykte.

1 - jag köper omedelbart! är inte i behov av 40 GB...men 4 GB e coool...helst om den är "mini" med sexappeal

2 - MacWorld exp skall uppenbarligen även vara fokuserat på musik...så ny miniPod verkar trolig - allra helst med tanke på att det finns ett utrymme marknadsmässigt...och att det ger "mutual benefits" med iTMS.

3 - jag köper till min flickvän också och alla andra jag tycker mycket om

• Medlem
  • 2003-12-27 02:29

Var och kollade på en 20gb idag och är MYCKET sugen, men när jag läser detta så känns det som att det blir att dämpa köplusten fram till den 6:e. Skulle passa bättre med en liten om den blir tillräckligt billig och snygg, och då kan jag köpa en eyetv också!

Citat:

Skrevs ursprungligen av el gringo
3 - jag köper till min flickvän också och alla andra jag tycker mycket om

Får hoppas att jag räknas dit=)

Nu skulle jag nästan säga att jag är säker på att det kommer en mini-iPod. MacRumors har sammanfattat ryktena och lagt till att dom själva numera har fått det bekräftat från säkra källor:

MWSF: More Mini iPod Confirmation and Detail?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-31 00:51
Citat:

Skrevs ursprungligen av Pär
Det vore verkligen maffe

[Fast man kan ju undra om 2GB HDbaserat är något när man borde kunna göra "static ram" -baserat i dom storlekarna…]

Det verkar vara billigaste lösningen för minnesstorlekar 1-2 GB, Rio har tex. denna

med 1,5 GB drajv.. Och de kan väl inte göra fel?

Det är kul att se (när detta visar sig vara sant ) att Apple för en gångs skull inte bara gör fina produkter utan sköter sina affärer också. iPod är USAs om inte världens mest sålda digitala musikspelare. Alla verkar älska den, men inte priset. På samma sätt är iTunes musicstore populärast, men många är missnöjda med att den i princip bara stöds av iPod och att det bara finns en sort.

Då är det skoj när Apple - för omväxlings skull - går vidare med nya modeller innan iPod halkat ner på försäljningslistan. Om de bara kunde vara så pass marknadsorienterade med macarna också... :rolleyes:

det är klart jag köper en till "dei"

gott nytt förresten!

Citat:

Skrevs ursprungligen av Dei
Var och kollade på en 20gb idag och är MYCKET sugen, men när jag läser detta så känns det som att det blir att dämpa köplusten fram till den 6:e. Skulle passa bättre med en liten om den blir tillräckligt billig och snygg, och då kan jag köpa en eyetv också!

Får hoppas att jag räknas dit=)

• Medlem
  • Göteborg
  • 2003-12-31 14:10

Fasen vad smidigt, hoppas verkligen att ryktena stämmer... 2Gb är mer än tillräckligt för att smacka in några plattor... Är priset därefter kan jag & min sambo skaffa varsin istället för att brottas om en stor som alternativet skulle bli...

Mercury News går emot den strida strömmen av miniPod-rykten och har en artikel som heter Apple unlikely to release smaller, cheaper iPods.

Aha, det var intressant. Spänningen stiger...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-02 00:06

Mercury News skrev:

Citat:

For Apple Chief Executive Steve Jobs to introduce such a product during his speech Tuesday at Macworld Conference & Expo, Apple would have to either unveil a breakthrough hard-drive technology, begin selling iPods based on the same flash-memory storage cards that many digital cameras use, or adopt a new small drive made by Cornice, a Longmont, Colo., start-up.

Apple does not typically focus its engineering efforts on hard drives. Just last month, an Apple vice president told the Mercury News that the Cupertino company has no plans to make a music player based on flash storage cards. And a spokesman familiar with Cornice's business said he is not aware of a relationship with Apple.

Trevligt att någon går emot strömmen av ryktes-troende, men, den här artikeln är lite efter... Toshiba är de som idag gör de minsta hårddiskarna. Som Mercury news själva påpekar så finns redan mindre hårddiskspelare än iPod, tex. Rio som jag nämnde ovan!

Visst är detta en väldigt efterlängtad produkt, men det gör ju knappast lanseringen mindre trolig Jag kom just på att Apple "råkade" lägga ut spec. på G5 typ en vecka innan den lanserades - det verkar som om Apple har använt en liknande taktik den här gången?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Chaosstar
dollar 7,50

100dollar = 750kr + 25% moms = ca940skr inklusive moms. Troligvis rundas det uppåt till 999skr inklusive moms.
Detta för 2gb modellen.
Det är ju inte svindyrt, dock inte tokbilligt heller.

Med tanke på att alla andra mp3-spelare med liknande kvalifikationer (muvo2 1,5Gb t.ex.) kostar mer än 2000:- så är jag skeptisk till det priset. Det vore ju dock kalasbra om det vore sant.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Björn Skoglund
Med tanke på att alla andra mp3-spelare med liknande kvalifikationer (muvo2 1,5Gb t.ex.) kostar mer än 2000:- så är jag skeptisk till det priset. Det vore ju dock kalasbra om det vore sant.

Priset lär inte blir så bra i Sverige, jag vet inte om du såg in uträkning tidigare i den här tråden, men skulle man räkna på samma sätt så skulle en iPod 40 GB kosta 4680 kr istället för dagens 5495 kr. Så uträkningen var lite optimistisk. Men jag tror fortfarande på ett riktigt bra pris ändå.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-04 17:04
Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
Priset lär inte blir så bra i Sverige, jag vet inte om du såg in uträkning tidigare i den här tråden, men skulle man räkna på samma sätt så skulle en iPod 40 GB kosta 4680 kr istället för dagens 5495 kr. Så uträkningen var lite optimistisk. Men jag tror fortfarande på ett riktigt bra pris ändå.

För att inte glömma att momsen ligger på en löjligt låg nivå i USA om man jämför mad i Sverige. Det är tom momsfritt i Washington DC. Så för konsumenterna så blir det ännu lägre, men sen har de juh lite lägre löner också...

Jag skulle tro att Apple för första gången någonsin bestämt sig att verkligen nå ut till massorna med en produkt. Detta för att säkra AAC gentemot WMA och därmed iTMS. När Pepsikampanjen drar igång gäller det att Apple har en spelare som kan konkurera med priset. Skulle gissa på 1 GB för 149$

Citat:

Skrevs ursprungligen av Martintosh
Jag skulle tro att Apple för första gången någonsin bestämt sig att verkligen nå ut till massorna med en produkt. Detta för att säkra AAC gentemot WMA och därmed iTMS. När Pepsikampanjen drar igång gäller det att Apple har en spelare som kan konkurera med priset. Skulle gissa på 1 GB för 149$

Isåfall hänger jag på låset. Utbytbart batteri också, så köper jag två!

• Medlem
  • 2004-01-05 20:18

Japp me too )

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-05 21:26

William,

Inom ramen för vad som kan antas vara acceptabelt i en diskussion om nya iPods så vill jag bara säga tre saker.

1. Du har rätt om det låga svenska löneläget.
2. Du har fel om att fattigdomen i USA kan reduceras till något marginellt, vilket tyvärr i alltför liten grad framgår i svensk TV
3. Det är beklagligt att Mac-produkter ska vara så mycket, absolut och relativt sett, dyrare i Sverige/EU än i USA.

William, det är inte tillåtet att prata politik på 99mac. Jag tycker du skall respektera reglerna. Om du tycker andra bryter mot dessa reglera tycker ja du skall säga åt dom (som jag gör nu) istället för att fortsätta bryta mot reglerna, som du gjorde.

OK, let's get back on track...

MacRumors och ArsTechnica berättar om den förmodade hårddisken som miniPoden kommer att ha. Företaget Cornice tillkännagav idag en ny hd som passar som hand i handske för Apple och som dessutom är betydligt billigare än tidigare alternativ.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Merovech
OK, let's get back on track...

MacRumors och ArsTechnica berättar om den förmodade hårddisken som miniPoden kommer att ha. Företaget Cornice tillkännagav idag en ny hd som passar som hand i handske för Apple och som dessutom är betydligt billigare än tidigare alternativ.

intressant! Det har ju spekulerats hejvilt om apple skulle kunna lyckas göra en tillpass billig version av denna "mini-ipod", och det som främst verkar ha varit emot det är ju små hårddiskars höga pris.

it will be priced below $70 in quantities of more than 100,000 units per year, according to Cornice...

Nån med mer insikt i elektronik kostnader som skulle kunna ge ett vettigt bud på vad allt "runtomkring" elektroniken skulle kunna kosta? eller är det så tillpass små summor i stora kvantiter så det kanske max handlar om $10/unit?

//edit: stavar som en dansk..

• Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2004-01-05 22:57
Citat:

Skrevs ursprungligen av ace4711
William, det är inte tillåtet att prata politik på 99mac. Jag tycker du skall respektera reglerna. Om du tycker andra bryter mot dessa reglera tycker ja du skall säga åt dom (som jag gör nu) istället för att fortsätta bryta mot reglerna, som du gjorde.

OK. Jag idkar självcensur och tar bort mitt tidigare inlägg. Och kommer slå ner stenhårt på folk som häver ur sig dumheter/felaktigheter. Jag nöjer mig med att säga att löneläget både för högutbildade som lågutbildade är betydligt HÖGRE i USA än i Sverige. Och här är länken som bevisar det, bruttolöner före skatt.

http://www.imercer.com/globalconten...samplepages.pdf

Som en lite sidonotis så har Daring Fireball i vanlig god anda totalsågat en pc-analytiker som har två utmärkande egenskaper:

Speaking of jackasses, how about technology industry “analyst” Rob Enderle? Enderle is both:

* Frequently quoted in major mainstream media
* Nearly always completely wrong (at least regarding Apple)

One would hope these two facts would be mutually exclusive — that a self-professed industry expert whose pronouncements about Apple were nearly always wrong would eventually stop being asked for his opinion about the company and its products. But alas, no.

Rob Enderle sa t.ex. detta för ett år sedan: Apple’s continued technical disadvantage against Intel is expected to force them to adopt x86 technology by the end of 2003.

Vad har då Rob Enderle med ryktena kring en mini-iPod att göra? Jo nu har han nappat på detta rykte och sedan har den stora nyhetsbyrån Reuters i sin tur citerat honom. Och eftersom detta rykte är väldigt troligt så hade han chansen att för en gång skull ha rätt. Om det inte vore för att han strular till det ändå, genom att lägga till sin egen spekulation som minst sagt verkar dum:
Odds are it’s a flash-memory-based player
Som om.

Läs hela texten här:
Rob Enderle: Putting the ‘Anal’ in ‘Analyst’

Ah, vad jag gillar vassa tungor ibland...

Citat:

Skrevs ursprungligen av johan dansk
intressant! Det har ju spekulerats hejvilt om apple skulle kunna lyckas göra en tillpass billig version av denna "mini-ipod", och det som främst verkar ha varit emot det är ju små hårddiskars höga pris.

it will be priced below $70 in quantities of more than 100,000 units per year, according to Cornice...

Nån med mer insikt i elektronik kostnader som skulle kunna ge ett vettigt bud på vad allt "runtomkring" elektroniken skulle kunna kosta? eller är det så tillpass små summor i stora kvantiter så det kanske max handlar om $10/unit?

//edit: stavar som en dansk..

Om dom inte gör en custom processor utan plockar ihopa det med vanliga "konventionella" komponenter så gissar jag hejvilt enligt följande:

1 st lagringsmedium: 70USD
1 st kontaktdon för lagringsmedium: 4USD
1 st CPU (e.g. Arm9 eller liknande): 10USD
1 st NVRAM för CPU kod mm: 6USD
1 st RAM för exekvering av kod: 6USD
1 st display med kontroller: 5USD
1 st kretskort: 0.25 USD
1 st mekanik: 2USD
Övrigt (ink förpackingsmaterial): 10 USD
Summa material: ca 155USD
Arbete: 3USD
Fabrikens marginal 10% på ovanstående: 15USD
Summa tillverkningskostnad: 168USD

Sen vill väl Apple ha lite marginal på den innan dom säljer - säg 30%?

Kostnaden ute i konsumentledet bör mao hamna kring 210USD. Detta låter högt, men se det som en högsta prisnivå.
Tiden får utvisa hur rätt jag hade...

/CX

Edit: stavning och meningsbyggnad

Senast redigerat 2004-01-06 13:57
Citat:

Skrevs ursprungligen av Netzach
För att inte glömma att momsen ligger på en löjligt låg nivå i USA om man jämför mad i Sverige.

Man kan ju alltid beställa den från Tyskland där momsen är 16%. Om denna nya iPod sedan drabbas av de kommande skattehöjningarna så är nog Tyskland ett klart intresant allternativ... men men först få vi väl se OM det kommer en fattigmanns iPod.

Jag är lite orolig för att allt snack om en billig iPod kommer att få vissa att tro att det blir riktigt billigt och därmed besvikna om priset hamnar på 2000 kr eller mer. Men man måste ju skilja på billig och prisvärd. Apple lär inte göra en ren budgetprodukt utan antagligen fortfarande göra en pryl som känns lyxig och exklusiv (och kom inte å säg att det inte fungerar, för dagens iPod är världens mest sålda mp3-spelare).

Nej, Apple och budgetversion är väl två ord som har svårt att samsas, även om iBook och eMac faktiskt är bra budgetprodukter.

2000 kr är ändå ett rejält steg nedåt i pris och skulle göra den nya iPoden fullt rimlig för folk som har lite halvtaskig ekonomi som jag. Det är ju en pryl som riktar sig rätt mycket till ungdomar. Om man pluggar eller så, så känns skillnaden mellan 2000 och 3295 kr ganska avgörande.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
Page 2 på MacRumors rapporterar om ett rykte som gör gällande att Apple visat upp en minivariant av iPod för utvalda personer. Denna mini-iPod ska lanseras i januari 2004 på MacWorld Expo och komma i flera olika färger. Lagringsutrymmet ska vara 2 GB.

Ryktet är ett sidan 2-rykte och ska inte tas alltför seriöst. Men det finns ändå flera saker som pekar på detta (se artikeln som är länkad), Apple vill gärna göra en billig iPod, Toshiba ska komma ut med en 1" hårddisk, mm.

Personligen *hoppas* jag det är sant i alla fall, skulle vara helfräckt!

Så blev det då äntligen sant (sånär som vissa specar). Kom ihåg var ni läste det först...

Bevaka tråden