Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Panther - extern FW HD

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-12-15 20:46

Jag skall installera Panther hemma och gjort en jättebackup till extern firewire (Alu smart, eller nåt åt det hållet). Jag vill nämligen formatera om hårddisken innan jag lägger in katten.
Nu är det så att jag kommer ihåg att jag hörde något om strul med externa HD:s med panther. Kanske dom är lösta nu, vad vet jag. Jag vill bara inte riskera att när jag sedan kopplar in HD:n så funkar ingenting och min backup kanske försvinner. Jag vet att det inte är troligt, men ändå.
Någon som kan lugna mina nerver?

Från Apples hemsida:

Apple has identified an issue with external FireWire hard drives using the Oxford 922 bridge chip-set with firmware version 1.02 that can result in the loss of data stored on the disk drive. Even with the improvements available in this update, Apple recommends you update the firmware on your FireWire drive. Please contact your drive manufacturer for more information.

Kort sagt: ta reda på om det är Oxford 922 och vilken firmware det är, eller posta exakt modelbeteckning och hoppas att någon vet säkert.

Jag tror problemet bara rörde FW 800, inte "gamla" firewire. Och för övrigt tror jag de löste sig iom en uppdatering. Så ladda ner alla uppdateringar innan du laddar in allt!

Har själv inga problem med "gamla" FW 400.

Det som jag citerade handlar om senaste (10.3.1) uppdateringen för Panther. Så det är inte löst ännu. Men uppgraderar man sitt firmware så är problemen ur världen.

Oxford 922 sitter bara i FW800-diskar, så det gäller inte FW400.

Jag skulle inte vara allt för säker. Skulle precis göra samma sak. Hade en LaCie 200G full med info. När jag installerat panther så slutade HD:n att funka, även på mina andra datorer där den tidigare fungerat finfint..

Jobbigt faktiskt, gick inte att fixa. Nu är 100G för alltid borta..

Firmwareuppdateringen räckte inte.

Konstigt. Jag har inte hört detta från något annat håll... Men må så vara.

Och du hade installerat firmwareupdaten innan Panther?

Vad har du för modell och märke på disk Mathias?

1
Bevaka tråden