Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Använder ni iTunes "cover art" funktion?

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Testade det i ett tag då det var en cool funktion. Problemet var att det var alldeles för plågsamt att få ihop omslag till mina 3000+ låtar jag har.

Jag har bara satt cover art på fullständiga album. Enstaka piratspår skiter jag i...

Tips: www.cdnow.com har schyssta bilder på de flesta omslagen.

  • Medlem
  • 2003-12-25 01:32

Klart jag gör.. jag är lika mycket en bildmänniska som musik-knarkare.. Jag laddar t.om ner omslagen på skivor jag tycker om på min mobiltelefon, så jag kan titta på dom när jag inte har tillfälle att lysna på musiken.

Senast redigerat 2003-12-25 01:48

Använder inte funktionen eftersom MP3/AAC-orna blir mycket större med bundlade bilder = färre låtar i iPoden.

/M

Citat:

Skrevs ursprungligen av Martin Belak
Använder inte funktionen eftersom MP3/AAC-orna blir mycket större med bundlade bilder = färre låtar i iPoden.

/M

Mycket större blir dom inte. Det kan man kosta på sig när man gått från 192 kbps Mp3 till 128 kbps AAC

Bild från CDNOW/Amazon 300x300 pixlar, +25 kb (per låt)

Finns det något bra program/script för att automatisera nedladdning och inbakning av cover art?

Aldrig i h-e att jag ägnar min värdefulla tid åt att göra det manuellt!

Jag har testat några widgets till Konfabulator som påstod sig kunna göra detta, men de funkade inte... just nu iTunes companion. Varje gång den läst ner ett omslag öppnas QuickTime player. Extremt irriterande. Dessutom importeras bilden inte till iTunes, vilket är hela poängen. Klart skumt. Någon som löst detta?

Senast redigerat 2003-12-31 15:04

För min del blir det ungefär 40 MB extra i iPoden för att ha med cover art. Av 10 GB är det alltså 0.4 %. Känns som jag kan leva med det.

Olika sätt att få in artwork

Ciryon

Upptäckte att den skrev om MP3-filerna så då slutade jag använda den funktionen illa snabbt.

Numera har jag även gått tillbaka till Winamp. 5:an har allt som iTunes har.

Citat:

Skrevs ursprungligen av bstark
Numera har jag även gått tillbaka till Winamp. 5:an har allt som iTunes har.

Yeay, right...like bra samarbete med din avatar?

Citat:

Skrevs ursprungligen av bstark
Upptäckte att den skrev om MP3-filerna så då slutade jag använda den funktionen illa snabbt.

Numera har jag även gått tillbaka till Winamp. 5:an har allt som iTunes har.

Skrev om? Hur?
Spelar Winamp AAC?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-30 13:58
Ursprungligen av Andersson:

Spelar Winamp AAC?

Jepp, inte bara det. Den kodar i AAC och om jag inte minns fel så är AAC-kodning defaultinställning.
Att sedan programmet är ologiskt, plottrigt och fult är en annan historia.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-31 16:34

iTunesCatalog verkar ganska cool,, har iof bara lekt lite med det programet,,

Gottnytt

  • Oregistrerad
  • 2004-01-02 00:10

Det finns ett program som heter clutter som laddar ner bilder. Funkar sådår.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-02 07:31

Klart jag ägnar lite tid till att få med omslaget. Annars blir ju inte låtarna kompletta.

Riktigt bra är funktionen med flera bilder för CD-böcker. Ibland innehåller det medföljande häftet viktig info som är olika för varje spår. Eller också flera sidor information för varje spår. Särskilt tänker jag på konstskivor där en låt handlar om en eller flera konstverk. Visst, bilden/bilderna blir inte i proffskvalitet men det är bättre än ingenting. Lägger man lite krut på inscanningar och efterbehandling blir filer fortfarande små men stora. 50-100kb för en helskärmsbild är helt ok tycker jag. Det är dessutom praktiskt att bilderna "bakas in" i låtarna, det förenklar säkerhetskopieringen betydligt.

Problemet är snarare att hitta bra titlar via CDDB. Min musik finns ofta inte med i den databasen. Den är usel på klassisk musik och på svenska CD-böcker. Ibland finns en felstavad variant på skivor från Naxos där någon blandat ihop kompositör med artist. (Bach är t ex inte en artist, däremot är Peter Jablonski det.) Det är ofta jag lägger in titlarna själv.

Finns titlarna i CDDB är de ofta inskrivna av en klant som inte kan stava. Låttitlarna saknar cediljer, punktuation och drabbas ofta av den ack så vanliga amerikanska sjukan, dvs Stor Bokstav På Varje Ord. På amerikanska låtar är det ok om man tryckt så på omslaget men det är knappast rätt i det svenska språket. Ofta rättar jag och skickar till CDDB.

Det är trevligt med ordning. Även i iTunes. Det tar kanske lite extra tid men sparar desto mer tid om t ex ngt år när jag glömt hur omslagen ser ut.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-02 12:45

Jodå, den används. Men inte till alla låtar. Var irriterad på att det bara var "Selected song" som visades, men till slut klickade man rätt!

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-02 13:11

Visst använder man covers i iTunes. Har man ett hundratal skivor i 1411kbps AIFF på hårddisken kan man gott kosta på sig 25k/låt för skivomslagsbild.

Självklart används den funktionen. Så fort jag spelar en skiva som inte har artwork så markera jag alla låtar, visa info..., slänger upp allmusic.com och sen klart. Man sitter ju ändå vid datorn, så så jobbigt är det inte. Är snart klar med alla.

annars rekommenderar jag programmet SOFA som det pratas om i filarkivet. har inte missat ett enda album som jag har än och letar hos flera olika sidor, som allmusic,com och amazon. Grymtgrymt och gratis

1
Bevaka tråden