Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Utskriftsproblem i InDesign 2

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Lund
  • 2002-11-15 14:47

Vi har ett mysko problem på jobbet. Ibland, till synes helt slumpvis, så kommer det ut massor med sidor innehållandes 1 rad skräptecken per sida istället för den utskrift man förväntar sig. Då får man istället göra en PDF och skriva ut den, eller göra en EPS som man monterar ock skriver ut. Tidsödande och irriterande.

Någon som har någon aning?

Vi kör Mac OS X 10.2 och skriver ut på en Xerox N17 med senaste firmware.

Jag har upplevt samma problem. Jag har inte hittat någon logik i det. Skriver ut på en SHARP AR-P450.

Mac OS X 10.2.2
InDesign 2.0.1
Drivrutiner från Mac OS 9.

Kollat att det är version 8.8 av Adobe PS? Tidigare versioner kan ställa till de mest underliga problem i X.2 med InD.

[ 15 November 2002, 22:37: Meddelandet ändrat av: Jan-Åke N ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Massebasse:
Jag har upplevt samma problem. Jag har inte hittat någon logik i det. Skriver ut på en SHARP AR-P450.

Mac OS X 10.2.2
InDesign 2.0.1

Hur lyckas du skriva ut från OS X med drivrutiner från OS 9? Menar du att du använder PPD-filerna från OS 9, eller...?

• Medlem
  • Lund
  • 2002-11-18 14:34
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jan-Åke N:
Kollat att det är version 8.8 av Adobe PS? Tidigare versioner kan ställa till de mest underliga problem i X.2 med InD.

Hur gör man det?

• Medlem
  • Lund
  • 2002-11-19 09:15

Kanske Richard Rönnbäck på Adobe har något att komma med?

(edit: ch, inte ck)

[ 19 November 2002, 11:18: Meddelandet ändrat av: hugin ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Michael Nord:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Massebasse:

Mac OS X 10.2.2
InDesign 2.0.1

Hur lyckas du skriva ut från OS X med drivrutiner från OS 9? Menar du att du använder PPD-filerna från OS 9, eller...?

Ja precis. "Mac OS X, ja visst - inga problem" sa skrivarleverantören och gav mig en skiva med Mac OS 9-PPDer.
Peppar, peppar - allt annat funkar bra.

• Oregistrerad
  • 2002-11-20 15:20

Nu kan jag bli halshuggen!

Indesign och äldre skrivare funkar inte alls. Indesign och 99,8% av alla rippar funkar inte alls.

Indesigns PDF format är extremt komplext. hela kedjan måste testas fram. Ny skrivare är ofta en utväg.

En annan utväg är att skapa ett flöde som plockar upp Indesign PDFen och sparar ner det till PDF v4!

Hej Nikke ( och andra)

Nej, Halshuggen blir man inte, däremot blir man tillrättavisad om man har fel, och i just detta har du faktiskt fel.

InDesign funkar på alla ÄKTA postscript level 2-skrivare (level 2016 för att vara exakt) Anledningen är att InDesigns postscript helt följer DSC (document structuring convention)

Däremot finns det tyvärr ett antal skrivare med s.k. "emulerad" PostScript som inte stödjer alla delar av PostScript-specifikationen. Anledningen är att tillverkarna av såna skrivare valt att snåla in på kvaliteten och istället för äkta postscript köpa emulator av någon tredjepart.

Huruvida de skrivare som diskuteras här använder emulerad postscript eller inte kan jag inte svara på, men det kan vår kostnadsfria tekniska support om man ringer dem.

När det gäller InDesigns PDF så skiljer de sig från Distillers på följande sätt:
1) InDesign använder Unicode, för att ha stöd för stora teckenuppsättningar och plattformsoberoende texthantering. För att unicode skall sparas effektivt i en PDF-fil används s.k. CID-encoding, vilket är en del av postscriptstandarden sedan mer än 8 år, mer specifikt sedan postscript level 2.016. Rippar man däremot PDF-filerna direkt så krävs postscript 3.011
4) InDesign kan exportera PDF 1.4 filer (Acrobat 5) PDF 1.4 kräver att man skriver ut från Acrobat 5 eller annan utrustning som stöder pdf den nivån
3) InDesign kan lagra bilder på ett effektivare sätt än Distiller pga av en funktion som kallas "forms". Inkompatibel preflight -utrustning kan (felaktigt) klassa detta som fel, trots att det är en del av PDF-specifikation och fungerar perfekt vid utskrift.

Vad gäller de siffrorna om utskriftsproblem från InDesign som du nämner så är de fullkomligt gripna ur luften. Så för att förtydliga:

Enligt en nyligen genomförd marknadsundersökning av ett oberoende undersökningsföretag så tar 79% av svenska tryckerier emot InDesign-dokument. Undersökningen baseras på 403 tryckerier.

Vi är dock oerhört medvetna om de problem som fanns med InDesign 1.x och har jobbat otroligt hårt med att komma tillrätta med dem.

Förmodligen så har dina dåliga erfarenheter samma orsak.

Richard Rönnbäck, Adobe Systems Nordic

[ 20 November 2002, 20:36: Meddelandet ändrat av: Richard Rönnbäck ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: hugin:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jan-Åke N:

Hur gör man det?

Tilläggsmappen i 9-ans systemmapp

För att förtydliga... jag var nog lite trött när jag skrev..., ursäkta att jag inte svarat tidigare, varit ute och farit...:
Jag hade massor av problem med vår skrivare (Phaser 2135), hängningar, avbrott, långa utskriftstider, uppmaning om att öka minne m m.
Installerade då PS8.8 (har kvar 9-an i våra G4-or p g a Acrobat) Efter omstarten efter installationen fungerade alla utskrifter från InD, som går i X2, oklanderligt. Hur det hänger ihop vet jag inte, men det funkar... :rolleyes:

Är det inte så att OS X letar PPD-filer även i gamla Printer Descriptions i OS 9 precis på samma sätt som den letar typsnitt i gamla typsnittsmappen?

Förmodligen får du precis samma resultat genom att bara flytta PPD-filen till rätt OS X mapp(ar).

Jo jo, PPD från OS 9 funkar utmärkt i X. (De är ju bara beskrivningar av skrivaren). Vad som förvirrade mig var att det antyddes att det gick att använda drivrutiner från OS 9 i X.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Michael Nord:
Jo jo, PPD från OS 9 funkar utmärkt i X. (De är ju bara beskrivningar av skrivaren). Vad som förvirrade mig var att det antyddes att det gick att använda drivrutiner från OS 9 i X.

Nu är jag inte med riktigt på hur du menar...

När man lägger till skrivare i OS X och klickar på "Auto add" så letar den efter PPD-filer både i mapparna i OS X och Printer Descriptions-mappen i OS 9. Detta för att underlätta flytten till ett nytt OS kan man förmoda. Istället för att be en ny användare kopiera en fil till en systemmapp i OS X så nöjer sig OS X med att ha hittat filen i OS 9-mappen. Användarvänligt vid övergången till OS X, men förvirrande ett halvår senare när man undrar var filerna ligger...

När vi nu har förmånen att ha Richard här på forumet vill jag passa på att gräva lite mer i hur InDesign gör pdfer.

Citat:

quote: 1) InDesign använder Unicode, för att ha stöd för stora teckenuppsättningar och plattformsoberoende texthantering.

.
När man kollar typsnitten i en pdf som skapats direkt av InDesign ser man att alla typsnitt är av typen "composit" (så blir inte fallet om man gör en PS-fil och kör den i Distiller). Beror detta på att InDesign använder Unicode som du säger ovan, och finns det något sätt att slippa detta utan omvägen via Distiller?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Anders Täpp:
Nu är jag inte med riktigt på hur du menar...

När man lägger till skrivare i OS X och klickar på "Auto add" så letar den efter PPD-filer både i mapparna i OS X och Printer Descriptions-mappen i OS 9. Detta för att underlätta flytten till ett nytt OS kan man förmoda. Istället för att be en ny användare kopiera en fil till en systemmapp i OS X så nöjer sig OS X med att ha hittat filen i OS 9-mappen. Användarvänligt vid övergången till OS X, men förvirrande ett halvår senare när man undrar var filerna ligger...

Ja precis, PPD-er funkar utmärkt i både 9 och X, men det var när någon hävdade att det använde drivrutiner från OS 9 (t.ex. Adobe PS) i Mac OS X som jag blev förvånad...

• Medlem
  • Lund
  • 2002-11-21 10:29

Tack Richard för ett bra svar.

Dessvärre var det ju inte till stor hjälp. Vår skrivare har PostScript 3 (3010.106). Jag inbillar mig att den är "äkta".

Jag kanske ska prova den kostnadsfria tekniska supporten som du nämner.

• Medlem
  • Lund
  • 2002-11-21 10:31
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: :::NIKKE::::
Nu kan jag bli halshuggen!

Indesign och äldre skrivare funkar inte alls. Indesign och 99,8% av alla rippar funkar inte alls.

Indesigns PDF format är extremt komplext. hela kedjan måste testas fram. Ny skrivare är ofta en utväg.

En annan utväg är att skapa ett flöde som plockar upp Indesign PDFen och sparar ner det till PDF v4!

[korssvar från 99reklam]
Ja, nu blir du halshuggen.

Jag har aldrig haft problem med IDs PDFer. Det är ju då det funkar! Problemet är ju att det ibland (alltså inte varje gång) inte funkar att skriva ut direkt från ID.
Läs frågan igen.

Kan f.ö. säga att inget av de tryckerier vi använder har klagat på varken våra PDFer eller öppna dokument från ID2.

• Medlem
  • Lund
  • 2003-11-19 14:33

Tar upp problemet igen, då det kvarstår efter ca 1 år. Denna gång i en ny tråd:

http://99mac.se/forum/showthread.php?s=&threadid=34222

1
Bevaka tråden