Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur många kan tänka sig byta till pc nästa år

Tråden skapades och har fått 47 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Vore intressant att veta hur många här på forumet som kan tänka sig att nästa år byta till en pc burk.

Vore intressant att veta varför också.

• Medlem
  • Tjörn
  • 2003-12-31 18:08

Jag körde PC + Linux innan jag bytte till Mac och skulle inte ha några problem att byta tillbaka...

• Medlem
  • Umeå
  • 2003-12-31 18:09

Jag har precis bytt sida till mac, än så länge är jag mycket nöjd med min pb så jag behåller nog den några år

Jag har en linuxburk ståendes här som inte används för tillfället, men den tänkte jag inte heller göra mig av med. Den funkar finfint som web-, mail- och fil-server.

Macen kommer tuffa på som vanligt, möjligt att jag skaffar en spel-PC vid sidan av..

• Medlem
  • Norrköping
  • 2003-12-31 19:29

Inte byta men möjligen komplettera. Sannolikhet 5%.

Kommer att ha tillgång till hela tre elite PC-gamer-maskiner efter årsskiftet (3.0 P4, Radeon 9800 mm) så jag behöver nog inte byta p.g.a något spel till PC som jag absolut vill ha

Jag har en PC och två Macar hemma. Känner många som har en PC bredvid Mac. Men det är ju macen som är den "riktiga" datorn... Datorer börjar bli som TV-apparater, man har ju ofta mer än en. I o f s har jag bara en TV, men det är inte poängen. Datorer är ju en slit och släng vara nuförtiden, med en livscykel på max 2 år. Eller är det jag som är helt unik? Kommentarer?

Jag började min spelarbana med en plus för att sedan skaffa mig en amiga 512 därefter blev det en powerbook 170 och sedan en 7500 som blev uppgraderad med en G3 på 337Mhz men jag ledsnade på inkompatibiliteten med diverse hårdvara,spelprogram och höga priser så jag switchade till pc först en PII på 400Mhz och därefter har jag byggt ihop burkar både till mig själv,vänner och bekanta.

Har många vänner som stenhårt håller fast vid mac och/eller pc eller både och men jag kommer inte att byta till mac då macen inte kan konkurrera med en pc när det gäller ren och skär underhållning.

Däremot kan jag tänka mig att skaffa en powerbook som komplement till min maskin för att surfa med och ta med mig när jag reser någonstans.

För mig är det en självklarhet att köra Mac och PC parallellt. Köpte min första PC hemma efter att ha haft Mac på jobbet (media...) i alla år och kände det precis så som många PC-till-Mac-switchers brukar beskriva det: att en ny värld öppnade sig... det FINNS en stor skönhet med PC också, och det absolut värsta jag vet är en för gammal, för trög Mac. Jag minns med fasa min första powerbook (den första som fanns) och de 7 månader jag tvingades stå ut med en godisfärgad iMac på jobbet som var det långsammaste skräp jag upplevt. Då var en ny, supersnabb PC rena uppenbarelsen.
Men jag har även en 17" powerbook som givetvis är min absoluta favorit.
Det bästa av båda världar är det som gäller för mig.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-01 12:47

Köpa PC? Skulle väl vara för att testa någon av de bsd varianterna som inte finns till PPC.
Windows? Nej tack.

Skulle vilja se svars alternativ 4: "PC? Är du dum eller? Så klart att det är Macen som gäller"

• Medlem
  • 2004-01-01 12:53

Har ingen användning för Windows längre. Alla program jag behöver finns för Mac.

BSD; skulle lika gärna kunna kallas för den vandrande vålnaden alla har hört talas om honom men ingen har sett han...Jag har aldrig råkat ut för BSD...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-01 13:07

Jag skulle vilja ha en skitgammal billig PC bara för att kunna ladda ner låtar med KaZaa. Det skulle vara det enda jag gjorde, sen skulle den få stå i nåt hörn och se ful ut.

Nä! Aldrig i helvete att jag skaffar en Win-dator som jag använder till något annat än nerladdning! Jag får mina dagliga doser av Windows-strul i skolan så jag behöver ingen stämningsnersättare hemma.

• Oregistrerad
  • 2004-01-01 13:39
Citat:

Skrevs ursprungligen av xplane
BSD; skulle lika gärna kunna kallas för den vandrande vålnaden alla har hört talas om honom men ingen har sett han...Jag har aldrig råkat ut för BSD...

http://www.opendarwin.org

• Oregistrerad
  • 2004-01-01 15:09

Mig veterligt finns inget OS på marknaden som ens kommer i närheten av Mac OS X för mina behov. Det enda som skulle kunna få mig att byta skulle vara ett helt nytt OS med helt nya idéer och visioner på en ännu högre nivå än Apples.

Macen ger mig sådana enorma fördelar beträffande, arbetsglädje, tidseffektivitet, humör, ergonomi, virussäkerhet, osv. osv. Macen är en bättre investering för mig både på kort och lång sikt. Så länge Windows är den förlustaffär det är för mig, så vore jag ju korkad att köpa det.

Ditt inlägg skulle inte ha skrivits här om du hade läst vad tråden handlade om Christopher Papastefanou.
Och detsamma gäller även Rajje,w00t och eric

Första dagen på det här året började jag med att kasta bort mina gamla PC-maskiner. Kommer inte att skaffa några nya inom överskådlig framtid och att "byta" helt till wintel kommer inte att hända.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Leander Lindahl
Jag har en PC och två Macar hemma. Känner många som har en PC bredvid Mac. Men det är ju macen som är den "riktiga" datorn... Datorer börjar bli som TV-apparater, man har ju ofta mer än en. I o f s har jag bara en TV, men det är inte poängen. Datorer är ju en slit och släng vara nuförtiden, med en livscykel på max 2 år. Eller är det jag som är helt unik? Kommentarer?

PC: Slit och släng
Mac: Bättre andrahandsvärde.

Många här som har svårt att hålla sig till tråden...:(

Citat:

Nja på vilket sätt.

Tycker det är intressant att veta varför man vill stanna kvar i mac miljö.

Visserligen vore det intressant att veta vilka som tänkt sig byta till pc.
Det ser ut som 7-8 st men ingen som direkt sagt varför.

• Oregistrerad
  • 2004-01-01 17:25
Citat:

Skulle kunna citera en viss person som ett gott exempel på OT - men det vore väl elakt

Byta?
Kan man väl inte kom man redan kör både och, väl?
Så egentligen : Hur tusan skall man svara?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Pär
Skulle kunna citera en viss person som ett gott exempel på OT - men det vore väl elakt

Byta?
Kan man väl inte kom man redan kör både och, väl?
Så egentligen : Hur tusan skall man svara?

Ok borde kanske ha lagt in en variant att man kör både och.

Tanken var mer att se vilka som vill gå över till pc och varför. Om man nu kör både pc o mac hemma - visst.

Citat:

Ja, du exempelvis.

• Medlem
  • 2004-01-01 18:02

Det räcker den windows-DOS jag får dagligen.

Jag undervisar i pese-miljö, sen 95.

Vet INTE vad jag ska bli impad av i den världen?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-01 21:08
Citat:

Det är svårt att ta den på allvar när det inte finns ett alternativ som "Nej jag kan aldrig tänka mig att gå över/tillbaka till PC". Den känns inte särskilt objektiv...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Earth
Det är svårt att ta den på allvar när det inte finns ett alternativ som "Nej jag kan aldrig tänka mig att gå över/tillbaka till PC". Den känns inte särskilt objektiv...

haha jag glömde den möjligheten

• Medlem
  • Svedala
  • 2004-01-01 21:40

Jag gjorde misstaget en gång att byta till PC, bara för ett år iofs, och det gör jag inte om. De sista månaderna var jag så less på XP så att det nästan inte fanns.
Jag ska skaffa en liten burk att köra Linux eller BSD och kanske Win2k på också, men att byta det mot Macen? Aldrig.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-01 21:52

Alla program jag behöver finns på macen och jag är faktist en av dem som bryr som hur det ser ut och det finns inte nån pc som skulle få tillstånd att ställa sig p åmitt skrivbord.

I en idealvärld är precis allt bättre med Mac. I realiteten använder jag även PC av en rad rationella skäl.
* Spel, för det första.
* Min stora, stationära PC är dessutom helt ljudlös, till skillnad från mina senaste stationära Mac-datorer (prövade även en ny G5 som lät chockerande mycket och illa Tacka vet jag den ljudlösa 17" powerbooken, ett mästerverk!)
* Nedladdning av filmer och musik.
* Internetbank - ja, jag har SHB och jag tycker också att det är för jävla dåligt att de inte löst Mac-frågan än, men med PC är den överlägset bästa nätbank. Jag har tidigare kört FSB och SEB med Mac och SHB med PC är snabbare och enklare än allt annat.
Men, ändå: skulle jag vara tvungen att göra mig av med någon av mina datorer så ryker PC:n! Även om det skulle innebära att jag måste byta bank, sluta spela de flesta av mina datorspel och sluta ladda ner amerikanska tv-serier. Jag älskar min PB, min iCal, min iDisk, min iChat och min Airport Extreme på ett sätt jag aldrig skulle kunna känna inför PC-produkter/tjänster...
Å andra sidan älskar jag vissa amerikanska tv-serier ännu mer än min Mac... och jag HATAR min skit-eMac på jobbet...
Summa summarum är alltså att det för mig är ett absolut måste med både-och. Och även om detta är ett Mac-forum - och ett lysande sådant - så tycker jag PC-bashingen blir rätt infantil emellanåt. I synnerhet inläggen i stil med "om du postar nåt sånt här, vad hade du väntat dig?".
Det är väl inget konstigt att man låter en PC komplettera där Macen inte räcker till?

• Medlem
  • 2004-01-01 22:25

Windows är inte tillräckligt bra än. Men om tio eller femton år kanske jag byter.

Bevaka tråden